یک میلیارد دلار کاهش ارزبری با فراوری داروهای زیستی

به گزارش میهن دی ال، معاونت علمی و فناوری بیان کرد طی سالهای اخیر یک میلیارد دلار کاهش ارزبری را از فراوری داروها تجربه کردیم.

یک میلیارد دلار کاهش ارزبری با فراوری داروهای زیستی

به گزارش خبرگزاری مالی ایران،فراوری داروهای زیستی در کشور یکی از نقاط پررنگ پیشرفت های علمی کشور است. کشوری که در شرایط خاص کنونی توانست از سد تحریم ها و کمبودها گذر کند و خود را به لیست کشورهای دارای فناوری های پیچیده داروهای زیستی برساند.

داروهای زیستی که با فناوری های پیچیده ای فراوری می شوند و در درمان بیماری های صعب العلاج کاربرد دارند. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این پیشرفت ها نقشی اثرگذار دارد و به کاهش یک میلیارد دلاری ارزبری از کشور یاری نموده است.

توانمندی های دارویی ایران بسیار بالا است و اوج آن را در در صنعت داروهای بیوتکنولوژی شاهد هستیم، جایی که تقریبا تمامی داروهای دارای ارزبری بالا، در کشور به فراوری داخلی رسیده اند.

از حدود 50 داروی ارزبر بیوتک، 22 دارو در سال های گذشته فراوری شده که سالانه حدود 1 میلیارد دلار، ارزبری کشور را کاهش می دهند. فراوری باقی این لیست نیز از اواخر سال 97 برنامه ریزی شده و تا انتهای سال 98، دانش فنی بیشتر آنها کسب شده و آماده فراوری صنعتی می شوند. پیش بینی می گردد که این سری از داروها نیز بتوانند در حدود 570 میلیون دلار، ارزبری کشور را در شرایط تحریم کاهش دهند.

در حال حاضر با در نظر دریافت میزان صادرات و برطرف نیازهای بازار داخل، زیست فناوری ایران بین 4/0 تا5/0 درصد از حجم بازار جهانی زیست فناوری را در اختیار دارد.

چشم انداز ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کسب 3 درصد از بازار جهانی زیست فناوری در افق 1404 یعنی عددی در حدود 20 میلیارد دلار است. راهبرد اصلی ستاد برای رسیدن به این عدد، تمرکز بر حوزه های کلان مالی همچون کشاورزی، دام و طیور، دریا و انرژی است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 192

به "یک میلیارد دلار کاهش ارزبری با فراوری داروهای زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک میلیارد دلار کاهش ارزبری با فراوری داروهای زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید