کاردرمانی چیست؟

به گزارش میهن دی ال، پاسخ به پرسش کاردرمانی چیست؟ از آنجا که واژه کاردرمانی کمی مبهم است بسیار حائز اهمیت است. کاردرمانی به فرایند توانبخشی به افراد کم توان یا ناتوان گفته می شود به طوری که فرد به صورت مستقل به انجام امور خود بپردازد.

کاردرمانی چیست؟

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - تا به حال واژه کاردرمانی را شنیده اید؟ با شنیدن این واژه چه مفاهیمی به ذهن شما خطور می کند؟ آیا مشاوره شغلیست؟ آیا به حل مسائل کاری می پردازد؟ به بهبود شرایط شغلی شما کمک می کند؟ در این مقاله سعی می کنیم به پرسش کاردرمانی چیست؟ پاسخ دهیم.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی در واقع یک فرایند درمانی است که طی آن بیماران کم توان یا ناتوان مهارت های لازم برای انجام فعالیت های روزمره را بازیابی کنند. معمولا افراد بعد از سکته، افراد مبتلا به بیماری اوتیسم، کهنسالان و کسانی که آسیب های فیزیکی یا روانی دیده اند در معرض این از کار افتادگی قرار می گیرند. در چنین شرایطی، کاردرمانگر از بیمار می خواهد در طول جلسات درمانی، شروع به انجام کار های دستی مثل قیچی کردن، نقاشی کشیدن، طراحی، ساخت کاردستی و ... بپردازد.

کاردرمانی یکی از شاخه های علم پزشکی است که به دو شاخه کاردرمانی جسمی و کاردرمانی ذهنی تقسیم می شود. متخصص کاردرمانگر که درواقع رشته دانشگاهی کاردرمانی را دنبال کرده است، با کمک دریافت از فعالیت های هدفمند سعی در هماهنگ سازی ذهن و جسم بیمار دارد.

تاریخچه کاردرمانی چیست؟

در دهه 1800 میلادی، پزشکان برای درمان افراد کم توان از رویکرد های درمانی هنردرمانی و کرافت درمانی استفاده می کردند. در این روش درمانی از بیمار می خواستند که به انجام امور دستی بپردازد.

در دهه 1960 میلادی بود که کاردرمانی در موسسات روانی به کار گرفته شد. به این صورت که بیمار در طی دوره درمانی و با انجام کار های روزمره خود به طور مستقل احساس سلامتی بیشتری می کرد. به مرور و با مشاهده بهبود بیماران پزشکان به این رشته بیشتر علاقه مند شدند و انجمن های کاردرمانی را تاسیس کردند.

کاردرمانی کم کم به عنوان یک روش کاربردی برای بازیابی توانایی ذهنی و جسمی افراد تبدیل شد. شاخصه اصلی کاردرمانی این است که به طور همزمان بر روی ذهن و جسم کار می کند و همین موضوع تفاوتش را با فیزیوتراپی بیان می کند. به طوری که فیزیوتراپی تنها مربوط به توانبخشی فیزیکی است و کاردرمانی به سلامت عمومی بدن کمک می کند.

هدف از کاردرمانی چیست؟

همانطور که گفتیم، کاردرمانی به افراد کمک می کند که بتوانند فعالیت های روزانه خود را به طور مستقل انجام دهد. بیمارانی که تحت کاردرمانی قرار می گیرند، پس از مدتی عملکرد بهتری در مدرسه، خانه، محل کار و ... نشان می دهند. برای مثال در خانه های سالمندان، از افراد می خواهند که یک توپ را به داخل سبد پرتاب کنند. با انجام این تمرین، فرد تعادل خود را بازیابی می کند و دست، چشم و ذهن فرد به هماهنگی می رسد.

لازم به ذکر است که کاردرمانی می تواند همزمان با فیزیوتراپی انجام شود. افرادی که آسیب های جسمی شدیدی داشته اند، با انجام تمرینات کار درمانی فعالیت ذهن و بدن را هماهنگ و با تمرینات فیزیوتراپی به تقویت عضلات بدن می پردازند. در طول دوره ای که یک فرد تحت این درمان قرار می گیرد، باید در فضایی قرار داشته باشد که خطرات جسمی او را تهدید نکند. به عنوان مثال وجود سرامیک لغزنده، وجود اسباب و اثاثیه تیز و غیره.

فرصت های شغلی کاردرمانگر چگونه است؟

یک متخصص کاردرمانی، می تواند در بیمارستان، مراکز بهزیستی، خانه های سالمندان، مدارس و مراکز خدماتی مشغول به کار شود. کاردرمانگر، به بیماران در انجام کار های روزانه مثل لباس پوشیدن، راه رفتن و ... کمک می کند تا فرد بیمار به مرور توانایی انجام این کار ها را به تنهایی به دست آورد.

کاردرمانان همچنین به افرادی که بعد از یک سانحه دچار ناتوانی یا آسیب شده اند هم کمک می کنند. در این افراد، قبلا توانایی های حرکتی وجود داشته اند و تنها کافیست این توانایی ها مانند گذشته به دست آیند. این خدمات برای جانبازان جسمی، بیماران ضربه مغزی هم مناسب است. برای مثال کاردرمانگر بیمار را به یک مغازه می برند و از او می خواهند خرید کند، یا در یک فروشگاه شلوغ در حرکت باشد. این گونه تمرینات علاوه بر بازیابی توانایی جسمی به تقویت ذهن بیمار هم کمک می کنند.

کاردرمانگر در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

کاردرمانگران می توانند به طور تخصصی روی بچه ها یا بزرگسالان کار کنند. درمان اطفال می تواند سرپایی یا به صورت بستری باشد. کاردرمانگر اطفال به بچه های که به صورت مادرزاد دچار ضعف جسمی یا ذهنی هستند کمک می کند تا به مرور توانایی های لازم را کسب کنند.

برخی دیگر از کاردرمانگران به درمان های ادغامی حسی می پردازند. بچه ها مبتلا به اوتیسم تحت چنین درمانی قرار می گیرند. به این معنا که به بچه ها کمک می کنند تا اطلاعاتی که از طریق حس های پنجگانه دریافت می کنند را به خوبی پردازش کنند.

کاردرمانگرانی که با سالمندان کار می کنند، در مراکز درمانی و خانه های سالمندان، به آن ها کمک می کنند که انجام فعالیت های روزانه را از سر بگیرند. در مجموع یک متخصص کاردرمانی، به همه افرادی که بر اثر بیماری یا سانحه دچار اختلال در انجام فعالیت های روزانه خود شده اند کمک می کنند.

بیشتر بدانید: بهترین روش درمان اوتیسم چیست؟

تفاوت کاردرمانی با سایر رشته ها در چیست؟

مهم ترین چیزی که کاردرمانی را با سایر رشته ها مثل فیزیوتراپی، متفاوت می کند استفاده مستمر از فعالیت های هدفمند است، به طوری که سیستم های جسمی، ذهنی، عاطفی و شناختی بیمار در طی فرایند کاردرمانی به هماهنگی هرچه بیشتر می رسد.

تمریناتی که در کاردرمانی انجام می شوند:

  • هدفمند هستند.
  • موجب بهبود مهارت های فردی بیمار می شوند.
  • با توجه به ویژگی های جسمی و روانی بیمار توصیه می شوند.
  • عوارض جانبی ندارد.
  • خدمات کاردرمانی شامل بازی، ورزش، انجام امور روزمره، ماساژ، مشاوره، تمرینات حسی و ... است.

بیشتر بدانید: آب درمانی یا هیدروتراپی چیست؟ + فواید آب درمانی

آیا شما تا به حال تجربه کاردرمانی در زندگی خود یا نزدیکانتان داشته اید؟ می توانید با اشتراک گذاری این تجربیات از طریق بخش ارسال نظر به بهبود شرایط افراد کم توان یا ناتوان کمک شایانی کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 780

به "کاردرمانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاردرمانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید