تفاوت معنای رنگ ها برای مردم جهان؛ آبی همواره آرامش نیست! ، فواید رنگ ها برای سلامتی را بدانید

به گزارش میهن دی ال، رنگ نقش مهمی در نحوه تجربه و احساس انسان از دنیا دارد، اگرچه این امکان وجود دارد که بسیاری به صورت خودآگاه متوجه تاثیر آن نشوند.

تفاوت معنای رنگ ها برای مردم جهان؛ آبی همواره آرامش نیست! ، فواید رنگ ها برای سلامتی را بدانید

خبرنگاران - آرش نهاوندی: رنگ می تواند بر خلق و خوی انسان تأثیر بگذارد، برنامه خواب وی را تغییر دهد و حتی طعم غذاهایی را که می خورد در نظرش تغییر دهد. روانشناسی رنگ مطالعه تاثیرات رفتاری رنگ بر افراد و بسیاری از ارتباطات دیگر بین انسان و رنگ است.

روانشناسی رنگ ، رنگ ها را با احساسات و رفتار مرتبط می نماید و نشان می دهد که چگونه رنگ در خلق و خوی شما نقش دارد و حتی می تواند در روال سلامتی شما گنجانده گردد. برای کسب و کارها، روانشناسی رنگ ها تصمیماتی مانند بسته بندی محصول و لوگوی برند را معین می نماید.

ریشه های باستانی روانشناسی رنگ

به گزارش وب ام دی (وب سایتی معتبر در حوزه سلامت و بهداشت)، رنگ در مصر باستان، چین و یونان برای برانگیختن احساسات، یاری به درمان انواع شرایط استفاده می شد. در آن موقع در حالی که ماهیت رنگ هنوز شناخته نشده بود، اثرات قدرتمند آن مشهود بود. امروزه اما رنگ را می توان با اصطلاحات علمی بهتر درک کرد. اسحاق نیوتن زمانی که منشوری را در نور خورشید قرار داد و رنگین کمانی را در سمت دیگر دید، متوجه شد که نور سفید از رنگ های زیادی تشکیل شده است.

او در کتاب اپتیکز (Opticks) در سال 1704 نظریه چرخه رنگ را ارائه کرد و شرح داد که چگونه هر رنگ با طول موج متفاوت نور معین می گردد. پیشرفت های علمی نیوتن و دیگران بعضی از رمز و راز رنگ را آشکار کردند، اما قدرت رنگ به عنوان یک ابزار درمانی هنوز شناخته شده نبود و محققان در حال آنالیز آن بودند. در سال 1810، یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر، نویسنده و دانشمند معروف آلمانی نظریه رنگ ها را منتشر کرد. این اثر مهم رنگ ها را با احساسات پیوند داد و دری را برای روانشناسی رنگ مدرن باز کرد.

در دهه 1940، ارتباط بین مردم و رنگ ها از این هم فراتر رفت. کورت گلداشتاین (K. Goldstein) عصب شناس و روانشناس مشهور آلمانی و دیگر محققان و دانشمندان عرصه روانشناسی این ایده را ترویج کردند که رنگ ها بر فیزیولوژی و اعمال انسان تأثیر می گذارند. این ارتباطات به شیوه های هنر درمانی و رنگ درمانی توسعه یافت.

استفاده از روانشناسی رنگ در پزشکی و تبلیغات

روانشناسی رنگ امروزه در تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. تصمیمات برندسازی و طراحی محصول بر اساس نحوه واکنش افراد به رنگ های خاص گرفته می گردد. از اصول روانشناسی رنگ نیز در طراحی بهینه فضاهای کار، مدرسه و زندگی استفاده می گردد. پزشکان و داروسازان نیز روانشناسی رنگ را برای تغییر احساسات مردم به کار می گیرند. یک پزشک ممکن است اتاق انتظار خود را به رنگ سبز روشن درآورد تا احساس آرامش در بیماران مضطرب خود ایجاد کند.

تفاوت معنای رنگ ها برای مردم جهان؛ آبی همواره آرامش نیست!

اگر فکر کردن به رنگ قرمز باعث می گردد به عشق فکر کنید، تنها نیستید. در یک نظرسنجی بزرگ بین فرهنگی که 4,598 شرکت نماینده از 30 کشور و 22 زبان را در بر می گرفت، تعیین شد ارتباط عشق و سایر احساسات با رنگ ها امری جهانی است. در این تحقیق بین المللی، از افراد خواسته شد تا یک احساس را برای ارتباط با هر رنگ انتخاب نمایند. در این بخش به رایج ترین احساسات مردم در رابطه بارنگ در نظرسنجی اشاره می کنیم.

  • قرمز برای 68 درصد از مردم به معنای عشق است
  • صورتی برای 50 درصد مردم به معنای عشق است
  • نارنجی برای 44 درصد از مردم به معنای شادی است
  • زرد برای 52 درصد از مردم به معنای شادی است
  • قهوه ای برای 36 درصد مردم به معنای انزجار است
  • سبز برای 39 درصد از مردم به معنای رضایت است
  • آبی برای 35 درصد افراد به معنای آرامش است
  • سفید برای 43 درصد از افراد به معنای آرامش است
  • فیروزه ای برای 35 درصد مردم به معنای لذت است
  • بنفش برای 25 درصد مردم به معنای لذت است
  • سیاه برای 51 درصد از مردم به معنای غم و اندوه است
  • خاکستری برای 48 درصد مردم به معنای غم و اندوه است

در حالی که احساسات خاص می تواند به صورت فردی و فرهنگی متفاوت باشد، این واقعیت که مردم رنگ را با احساسات مرتبط می نمایند، جهانی است. از آنجا که احساسات و رنگ ها به هم گره خورده اند، جای تعجب نیست که مشاهده رنگ ها احساسات را برانگیزد.

رنگ درمانی

درک ما از رنگ و روانشناسی در کنار هم قرار می گیرند تا زمینه ای به نام رنگ درمانی را ایجاد نمایند. رنگ درمانی، بعلاوه به عنوان کروموتراپی شناخته می گردد، بر این ایده راسخ است که هر رنگ در طیف نور مرئی دارای طول موج و ارتعاش منحصر به فردی است. این طول موج ها تکانه های الکتریکی یا میدان های انرژی فراوری می نمایند که بر بدن انسان تأثیر می گذارد.

فواید رنگ ها برای سلامتی

رنگ های مختلف فواید سلامتی متفاوتی دارند. نمونه ای از مزایای سلامتی ادعا شده به وسیله رنگ درمانی عبارتند از:

قرمز: باعث افزایش اشتها می گردد

نارنجی: خلق و خو و عملکرد احتمالی تیروئید را بهبود می بخشد

زرد: تمرکز را افزایش می دهد و احتمالا آرتروز را درمان می نماید

سبز: رنگی آرام بخش است و ممکن است متابولیسم سالم را تقویت کند

آبی: اشتها را فرو می نشاند و دردهای میگرنی را درمان می نماید

نیلی: ظاهرا سلامت روان را ارتقا می دهد

بنفش: به مراقبه و مسائل غدد درون ریز یاری می نماید

روانشناسی رنگ و طراحی محصول | اسرار رنگ قرص ها

تحقیقات روانشناسی رنگ به رنگ درمانی محدود نمی گردد، از آن در بازاریابی، تبلیغات و طراحی محصول نیز استفاده می گردد. مثال شاخص استفاده از رنگ در تبلیغ و طراحی محصول را می توان در داروسازی یافت. داروسازان به آنچه تحقیقات روانشناسی رنگ در خصوص ارزش های درمانی رنگ های قرص می گوید علاقه مند هستند. قرص های قرمز با محرک ها و آبی با آرامش همراه هستند. انتخاب رنگ مناسب می تواند اثر دارونما ایجاد کند که اثربخشی دارو را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:

  • تاثیر باورنکردنی رنگ ها بر احساسات درونی | هر رنگ چه احساسی دارد؟
  • قدرت شگفت انگیز رنگ ها؛ رنگ ها چطور بر فکر و روان ما تأثیر می گذارند؟
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1581

به "تفاوت معنای رنگ ها برای مردم جهان؛ آبی همواره آرامش نیست! ، فواید رنگ ها برای سلامتی را بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت معنای رنگ ها برای مردم جهان؛ آبی همواره آرامش نیست! ، فواید رنگ ها برای سلامتی را بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید