لقمه بادمجان پنیری ، با بادمجون و پنیر لقمه به این خوشمزگی نخوردی!

به گزارش میهن دی ال، لقمه بادمجان پنیری یک اسنک آسان و لذیذ است که به علت استفاده همزمان از روغن زیتون، پنیر و سبزیجاتی مانند بادمجان و گوجه فرنگی، یک خوراکی مقوی و محبوب به شمار میرود. این اسنک خوشمزه و متفاوت به واسطه طعم عالی، ظاهر خوشایند و خواص متعدد می تواند گزینه خوبی برای باشد. اگر شما هم دوست دارید دستور طبخ این غذا با بادمجان و پنیر پیتزا را یاد بگیرید، در این مقاله از در با ما همراه باشید تا طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری و فوت و فن های آن را به شما آموزش دهیم.

لقمه بادمجان پنیری ، با بادمجون و پنیر لقمه به این خوشمزگی نخوردی!

مواد لازم برای تهیه لقمه بادمجان پنیری (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
بادمجان2 عدد
گوجه فرنگی2 عدد
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد
سیر2 حبه
پنیر موزارلا200 گرم
روغن زیتونبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان کافی
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه: 20 دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه لقمه بادمجان پنیری: 20 تا 30 دقیقه

مراحل طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری

مراحل طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری را دنبال کنید و این اسنک خوشمزه و متفاوت را برای پیش غذای مهمانی یا میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی بچه ها درست کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری، بادمجان ها را بشویید و به صورت حلقه های نسبتا ضخیم برش بزنید. سپس، بادمجان ها را حداقل به مدت 20 دقیقه در محلول آب و نمک غوطه ور کنید تا کاملا خیس بخورند و تلخی آن ها گرفته گردد. پس از گذشت این مدت، قطعات بادمجان را از آب خارج کنید و روی دستمال حوله ای بچینید تا آب اضافی آن ها کاملا کشیده گردد.

فر را هم روشن نموده و دمای آن را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. پیاز شسته و بدون پوست را به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. سیر را نیز پوست بگیرید و پس از شستن به صورت ریز رنده کنید. پوره سیر را هم کنار بگذارید تا بعدا در سس گوجه فرنگی بریزید.

برای خرید نمک می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: گوجه فرنگی ها را آماده کنید

گوجه فرنگی ها را بلانچ کنید تا پوست شان به راحتی جدا گردد. برای بلانچ کردن گوجه فرنگی، باید آن را برای یک تا 3 دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس، گوجه فرنگی را از آب جوش بیرون بیاورید و بلافاصله در ظرف حاوی آب و یخ بگذارید.

در ادامه، گوجه فرنگی را از آب یخ خارج کنید و به آسان ترین شکل ممکن پوست بگیرید. حالا، گوجه های بدون پوست را با یاری رنده یا دستگاه غذاساز پوره کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سس گوجه فرنگی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه ورقه بادمجان پنیری، تابه مناسبی را روی حرارت میانه بگذارید. سپس، میزانی روغن زیتون را در تابه بریزید و پس از داغ شدن روغن، پیاز نگینی را به آن اضافه کنید تا تفت ببیند و کاملا سبک گردد.

حالا سیر رنده شده را نیز به تابه اضافه کنید و یکی دو دقیقه منتظر بمانید تا عطر سیر آزاد گردد. در نهایت، پوره گوجه فرنگی را به این ترکیب اضافه کنید. میزانی نمک، فلفل و پودر آویشن هم در تابه بریزید. این ترکیب را به خوبی هم بزنید و صبر کنید تا به روغن بیفتد و گوجه فرنگی رنگ باز کند. حالا، حرارت را خاموش کنید و تابه حاوی سس گوجه را کنار بگذارید.

برای خرید روغن زیتون، پیاز داغ آماده، فلفل سیاه و پودر آویشن می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله چهارم: مواد را در سینی فر بچینید

حالا با استفاده از روغن مایع، سینی فر را چرب کنید یا کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس، قطعات بادمجان را با فاصله مناسب در سینی فر بچینید. با یاری فرچه آشپزی، سطوح بادمجان ها را کاملا چرب کنید. کمی نمک هم روی حلقه های بادمجان بپاشید.

میزانی سس گوجه را روی هر یک از بادمجان ها بریزید و میزان کمی پودر آویشن اضافه کنید. در نهایت، روی هر یک از لقمه ها را با یک برش پنیر موزارلا () یا میزانی پنیر پیتزا رنده شده بپوشانید. در صورت تمایل، کمی پودر آویشن هم اضافه کنید.

برای خرید روغن مایع و پنیر موزارلا می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله پنجم: لقمه بادمجان پنیری را بپزید

در این فاصله، فر شما مطمئنا گرم شده است. بنابراین، سینی حاوی لقمه بادمجان پنیری را در طبقه میانی فر بگذارید و حدود 20 الی 30 دقیقه صبر کنید تا بادمجان ها کاملا بپزند، پنیر ذوب گردد و همه مواد طعم یکدیگر را بگیرند. پس از گذشت این مدت، سینی را از فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا کاملا خنک گردد.

مرحله آخر: لقمه بادمجان پنیری را سرو کنید

پس از خنک شدن محتویات سینی، می توانید لقمه بادمجان پنیری را با میزانی جعفری تازه و ساطوری شده تزیین نموده و همراه با انواع سبزیجات تازه و سالاد یا در صورت دلخواه با انواع نان نوش جان کنید.

نان را می توانید به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری

  • در صورت تمایل، می توانید بادمجان را به صورت نواری برش بزنید تا به جای حالت لقمه ای، رول بادمجان و پنیر درست کنید.
  • بسته به ذائقه، می توانید سس گوجه فرنگی را از دستور تهیه لقمه بادمجان پنیری حذف کنید.
  • بسته به ذائقه، می توانید لقمه بادمجان با گوشت چرخ نموده و پنیر پیتزا یا رول بادمجان با اسفناج و پنیر درست کنید. در طرز تهیه رول بادمجان با اسفناج و پنیر، دیگر احتیاجی به سس گوجه فرنگی ندارید.
  • در طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری به جای پنیر موزارلا می توانید از پنیر گودا، پنیر چدار، پنیر پیتزا، پنیر پارمسان یا حتی پنیر صبحانه بهره ببرید.
  • در صورت تمایل، برای تهیه لقمه بادمجان و پنیر می توانید از قالب مافین بهره ببرید. در این صورت، ابتدا باید کف و دیواره های هر یک از قالب ها را به خوبی چرب کنید و سپس، مواد را در قالب بچینید و در فر بپزید.

ارزش غذایی لقمه بادمجان پنیری به عنوان میان وعده و پیش غذا

بچه ها معمولا بادمجان دوست ندارند اما وقتی بادمجان کنار پنیر پیتزا می نشیند می تواند یک پیش غذای شیک و میان وعده دلچسب برای بچه های بزرگتر و نوجوانان هم باشد. می توانید لقمه بادمجان پنیری را لای دو عدد نان تست گذاشته و در پک خوراکی مدرسه دانش آموز خود قرار دهید.

در طرز تهیه لقمه بادمجان پنیری از مواد متنوع و مفیدی مانند روغن زیتون، پنیر، بادمجان و گوجه فرنگی استفاده می گردد که برای سلامت بزرگترها و بچه ها مفید هستند.

روغن زیتون سرشار از امگا 6، امگا 3، اسید اولئیک، ویتامین E، ویتامین K و مجموعه ای از آنتی اکسیدان های قوی است. این ترکیبات بسیار مفید دست به دست یکدیگر می دهند و انواع التهابات را در بدن بهبود می بخشند.

به همین علت، روغن زیتون را می توان به عنوان یک ماده موثر برای مقابله با سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2، سندروم متابولیک و بسیاری امراض دیگر معرفی کرد. آنتی کسیدان های موجود در روغن زیتون نیز از جمله ترکیبات زیست فعالی هستند که با تخریب سلولی مبارزه می نمایند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

از سوی دیگر، بادمجان با برخورداری از مقادیر قابل توجهی، فیبر، منگنز، پتاسیم، سدیم و کربوهیدرات و بعلاوه، دارا بودن ویتامین های K، C و B6 به بهبود عملکرد کلی بدن و دستگاه گوارش یاری می نماید. منگنز موجود در بادمجان با سایر مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D در تعامل است و به حفظ سلامت استخوان ها یاری می نماید.

جالب است بدانید، بادمجان حاوی مقادیر نسبتا بالایی از انواع مختلف فیتونوترینت ها، به ویژه نازونین و اسید کلروژنیک است. این املاح و ویتامین ها که عموما در گیاهان یافت می شوند، علاوه بر پیشگیری از انواع بیماری و تقویت کارایی عمومی بدن به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مسائل زیست محیطی و کاهش خطر بیماری های قلبی یاری می نمایند.

در این میان، گوجه فرنگی نیز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K است. این مواد در کنار یکدیگر به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و ترمیم سلول ها و تقویت ماهیچه ها یاری می نمایند.

پنیر هم حاوی مقادیر قابل توجهی پروتئین، کربوهیدرات، چربی های سالم، ویتامین هایی مانند A و B12 و بعلاوه، اسیدهای آمینه و مواد معدنی متنوعی از قبیل روی، سلنیوم، ریبوفلاوین، فسفر و کلسیم است. این مواد علاوه بر تحکیم بافت استخوان و بهبود روند رشد و نمو کودک در تقویت عملکرد مغز، سلامت قلب، مقابله با بیماری هایی مانند سرطان و دیابت و حتی درمان اوتیسم تاثیرگذارند.

پس همان طور که مشاهده می کنید، لقمه بادمجان پنیری به همراه چند تکه نان می تواند گزینه مناسبی برای میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی فرزندتان باشد.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن لقمه بادمجان پنیری

آیا می توانیم لقمه بادمجان و پنیر را در تابه درست کنیم؟

بله. برای درست کردن لقمه بادمجان پنیری در تابه باید بادمجان ها را برای مدت بیشتری در محلول آب و نمک بخیسانید. به این ترتیب، قطعات بادمجان میزان روغن کمتری را جذب می نمایند. سپس، روغن اضافی بادمجان ها را بگیرید. برش های بادمجان را کف تابه داغ بچینید و پس از اضافه کردن سس گوجه فرنگی و پنیر، درب تابه را ببندید. این ترکیب را برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت میانه بگذارید تا کاملا آماده گردد.

طرز تهیه بادمجان با گوشت چرخ نموده و پنیر پیتزا چیست؟

روش درست کردن لقمه بادمجان با گوشت چرخ نموده و پنیر پیتزا هم درست مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که باید میزانی گوشت چرخ را نیز به تابه حاوی پیاز و سیر سرخ نموده اضافه کنید. سپس، ادویه ها را هم در تابه بریزید و پس از سرخ شدن گوشت، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و بگذارید مواد جا افتاده شوند.

محصولات مرتبط

فلفل قرمز 80 گرمی سانتین

49,500 تومان 49,900 تومان 1% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار سلفونی 2500 گرم تابان

30,900 تومان 35,000 تومان 12% تخفیف

پودر فلفل سیاه 150 گرمی فامیلا

80,667 تومان 179,900 تومان 55% تخفیف

پیاز سرخ شده خلال 300 گرم لاریج سار

88,760 تومان 175,000 تومان 49% تخفیف

روغن آفتابگردان غنی شده 810 گرمی اویلا

45,900 تومان 50,500 تومان 9% تخفیف

روغن زیتون تصفیه 500 میلی لیتر اویلا

426,900 تومان 450,000 تومان 5% تخفیف

پنیر تست ورقه ای 180 گرمی رامک

68,900 تومان 75,000 تومان 8% تخفیف

پنیر موزارلا 500 گرم نیک شف

108,900 تومان 167,500 تومان 35% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 شهریور 1403 بروزرسانی: 28 شهریور 1403 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1629

به "لقمه بادمجان پنیری ، با بادمجون و پنیر لقمه به این خوشمزگی نخوردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لقمه بادمجان پنیری ، با بادمجون و پنیر لقمه به این خوشمزگی نخوردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید