عارضه تومور مغزی در نوزادان

به گزارش میهن دی ال، تومورهای مغزی از شایع ترین تومورهایی هستند که بچه ها را دچار می کنند و تشخیص زودهنگام آن ها می تواند به جراحی پیروز تر و درمان نتیجه بخش تری منجر شود.

عارضه تومور مغزی در نوزادان

تومور مغزی چیست؟

تومور مغزی نوعی بیماری بسیار جدی است که می تواند با بزرگ شدن بیش از حد، بر روی سلامت و رشد نوزادان تاثیر بگذارد. در واقع، تومور مغزی توده ای از سلول ها است که در گذر زمان و با رشد غیرطبیعی و بیش از حد سلول های عادی مغز نوزادان به وجود می آیند.

هنگامی که این توده با بزرگ شدن غیرعادی، جایی برای خود پیدا نکند، به سلول های دیگر موجود در منطقه مغز کودک فشار آورده و بر عملکرد مغزش تاثیر می گذارد. در چنین شرایطی، شرایط نگران کننده ای در مورد سلامت این نوزادان به وجود خواهد آمد.1

دلیل تومور مغزی در بچه ها چیست؟

همه ما با دیدن کودکی که به سرطان یا تومور مغزی مبتلا است ناراحت و نگرانیم اما سوالی که فکر همه ما را درگیر می کند این است که چرا یک کودک در سال های اولیه زندگی خود به این بیماری مغزی مبتلا شده است.

برای پاسخ به این سوال باید به فرآیندی طبیعی تقسیم سلولی بدن مراجعه کنیم. سلول ها برای ادامه حیات و رشد و نمو، دائما در حال تقسیم هستند اما این فرآیند در بدن به صورت کنترل شده است و سلول های نو زمانی تولید می شوند که سلول های قدیمی و فرسوده از بین رفته باشند.

اما اگر تقسیم سلولی از کنترل خارج شود این فرآنید نیز به هم میخورد و سلول های نو بی آنکه سلول های قدیمی نابود شود؛ تشکیل می شود و نتیجه چنین فرآیندی تشکیل توده های بزرگ و بزرگ در اجزای بدن است. در صورتی که چنین اتفاقی برای سلول های مغز اتفاق بیفتد؛ سبب بروز تومور مغزی در کودک می شود.2

علائم تومور مغزی بچه ها عبارت اند از

1. افزایش دور سر
به دلیل باز بودن درزهای جمجمه اطفال، توده های مغزی یا بروز هیدروسفالی (تجمع مایع مغزی نخاعی) در اثر تومورهای مغزی ممکن است سبب افزایش فشار داخل جمجمه و رشد غیرعادی آن شوند.
2. بی قراری غیرعادی
این بی قراری ممکن است به دلیل سردرد در شیرخوار که توانایی صحبت ندارد رخ دهد و گاهی با استفراغ و بردن مکرر دست از طریق شیرخوار به سمت سرش همراه است.
3. سردرد
در بچه ها همواره باید سردرد را جدی تلقی کرد و بررسی دقیق و کاملی برای رد علل مهم انجام داد.
4. انحراف چشم ها
این انحراف اگر به دلیل بالارفتن فشار داخل جمجمه باشد معمولاً به سمت پایین است اما فلج عصب های چشمی به دلیل ضایعه مغزی ممکن است به انحراف چشم ها به هر سمت منجر شود. مادران در بیشتر موارد پیش از سایر افراد متوجه تغییر در نگاه شیرخوار و کودک خود می شوند و این اتفاق باید مهم و جدی در نظر گرفته شود.
5. تأخیر تکاملی
تکامل شیرخواران به صورت رفتار و گفتار و واکنش آن ها به محیط اطراف در سنین مختلف ارزیابی می شود؛ مثل گردن گرفتن، لبخند زدن، نشستن، ایستادن و ... هرگونه تأخیر در این پلکان باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
6. تشنج
تشنج در بچه ها لزوماً به صورت کاهش سطح هوشکمک و حرکات شدید در اندام ها نیست. قطع ناگهانی ارتباط و عدم توجه به اطراف برای چند ثانیه تا دقیقه، قرار دادن سر یا اندام ها در یک شرایط خاص، حرکت پرشی اندام ها، شل شدن عضلات به طور ناگهانی، حرکات تکراری در دهان مثل مزه مزه کردن، انحراف چشم ها و حتی تولید صداهای غیرعادی و عجیب به صورت متناوب می توانند نوعی تشنج باشند که گاهی مورد توجه قرار نگرفته و بعدها بیماری خود را با علائم جدی تر نشان می دهد.
7. ضعف اندام ها
که گاهی به صورت عدم استفاده کودک از یکدست و یا راه رفتن غیرمتقارن خود را نشان می دهد.
8. برجسته شدن ملاج
ملاج فضایی نرم و بدون استخوان در جلوی جمجمه است که در شیرخواران قبل از پوشش کامل استخوانی جمجمه قابل لمس است. بالا رفتن فشار داخل جمجمه سبب برجسته و سفت شدن ملاج می شود.
9. علائم پوستی
گاهی لک های پوستی، توده های کوچک متعدد زیرپوست و علائم مشابه که به راحتی از چشم دور می مانند اولین نشانه های ابتلا به سندرومی به نام نوروفیبروماتوز هستند که شامل تومورهای متعدد سیستم عصبی و درگیری همزمان پوستی می شود. ذکر وجود این ضایعات از طریق والدین به پزشک معالج می تواند بسیار کمک کننده و راهگشای تشخیص زودتر توده های مغزی باشند.3

تشخیص

پزشک پس از مشکوک شدن به ابتلای کودک به تومور مغزی، یک معاینه کامل عصبی انجام خواهد داد و بررسی های تصویربرداری از مغز را تجویز می کند: یک سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)، ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا احتمالاً هر دو).

این بررسی ها به پزشک اجازه می دهد تا درون مغز را مشاهده کرده و نواحی غیرطبیعی را شناسایی کند. اگرچه این تصویربرداری ها بدون درد هستند، اما کودک باید در حین انجام آن کاملاً بی حرکت باشد. برخی از بچه ها، به ویژه بچه ها سنین پایین تر، باید آرام نگه داشته شوند.

چنانچه مطالعات تصویربرداری یک تومور مغزی را نشان دهند، احتمالاً عمل جراحی گزینه بعدی خواهد بود. یک جراح مغز و اعصاب اطفال سعی می کند تا تومور را خارج سازد؛ اگر خارج سازی کامل امکان پذیر نباشد، برداشتن بخشی از تومور سر یا نمونه برداری (برداشتن یک نمونه جهت بررسی) ممکن است انجام شود.

نمونه تومور در زیر میکروسکوپ مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد تا معین شود که تومور از چه نوعی است و آیا درجه پایین یا درجه بالا می باشد. با استفاده از این اطلاعات، پزشکان می توانند بهترین برنامه درمان را برای یک کودک مبتلابه تومور مغزی ترتیب دهند.4

روش درمان تومورهای مغزی در نوزادان

اگر تومور مغزی موجود در بدن نوزادان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود. اما فراموش نکنید که در برخی شرایط ممکن است کودک بیمار تحت انجام عمل جراحی قرار گیرد.
1- انجام عمل جراحی در نوزادان
همانطور که می دانید انجام عمل جراحی یک روش درمانی موثر برای درمان تومور مغزی در نوزادان است، که جراحان مغز و اعصاب نوزادان با استفاده از دستگاه های استریوتاکتیک، این جراحی را برای بیماران خود انجام می دهند.

فراموش نکنید که انجام جراحی از گزینه های موثر برای درمان این نوع بیماری است. در طول عمل جراحی، جراحان بخشی از تومور را که به شکل غیرعادی بزرگ شده برداشته و در بیشتر موارد، به کمک آنتی بیوتیک ها به شکستن بقیه تومور اقدام می کنند.

به یاد داشته باشید که در چنین شرایطی، بعد از انجام عمل جراحی والدین برای پیگیری و اطمینان از شرایط نوزاد خود و کوچک شدن تومور به انجام معاینات دوره ای و اسکن یا تصویربرداری نیاز خواهند داشت.

2- پرتودرمانی برای درمان تومور در نوزادان
در روش پرتودرمانی، پزشکان متخصص با استفاده از پرتوهای نور با انرژی بالا که به سرعت باعث از بین رفتن سلول های سرطانی می شود، به درمان بیمار خود اقدام می کنند. این روش درمانی با استفاده از فن آوری مدرن روز و کمک گرفتن از دستگاه های کامپیوتری صورت می گیرد.

معمولا، این نوع دستگاه ها به کمک تابش اشعه 3D به بافت های توموری حمله کرده و با دقت زیاد، بدون این که صد های به قسمت های دیگر بدن نوزاد وارد کنند، تومورهای مغزی را هدف قرار می دهند. با این حال، فراموش نکنید که انجام پرتودرمانی می تواند اثرات جانبی طولانی مدتی را بر روی بدن کودک شما داشته باشد.

3- شیمی درمانی روش رایج برای درمان تومور در نوزادان
همانطور که می دانید شیمی درمانی یک روش رایج برای درمان انواع تومورهای مغزی است. اما این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که شیمی درمانی نیز عوارض جانبی زیادی بر روی بدن نوزادان گذاشته و می تواند باعث از دست دادن موهای سر و ابرو در بچه ها شود.1

یک نکته احتیاطی مهم در مورد تومورهای مغزی در نوزادان

در نهایت، به عنوان مادر یک نوزاد بیمار به یاد داشته باشید که اگر تومورهای مغزی در مراحل اولیه شناسایی شوند، قابل درمان خواهند بود. پس، اگر متوجه شده اید که نوزاد کوچک شما هم به تازگی از علائم و نشانه های تومور مغزی رنج می برد، باید فورا دنبال کمک های پزشکی رفته و خط درست درمان را پیگیری کنید.

یادتان باشد که تشخیص زودرس بیماری و استفاده از روش های مناسب درمانی به شما کمک خواهد کرد تا بیماری فرزند کوچک خود را مهار کرده و کودکی شاد و سرزنده داشته باشید.1

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.drsheikhi.com

3.www.isna.ir

4.www.drsheykholeslami.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1165

به "عارضه تومور مغزی در نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه تومور مغزی در نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید