خوردن هویج چه فوایدی دارد؟

به گزارش میهن دی ال، هویج یک سبزی ریشه ای است که اغلب از آن به عنوان یک ماده غذای سالم و کامل یاد می گردد. این سبزی ترد و خوشمزه، بسیار مغذی است. هویج منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین کا 1، پتاسیم و انواع آنتی اکسیدان ها به شمار می رود. خوردن هویج، یک انتخاب ایده آل برای کاهش وزن، پایین آوردن سطح کلسترول و بهبود سلامت چشم محسوب می گردد.

خوردن هویج چه فوایدی دارد؟

از این گذشته، آنتی اکسیدان های موجود در هویج در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر هستند. هویج در رنگ های مختلفی از جمله زرد، سفید، نارنجی، قرمز و بنفش در طبیعت یافت می گردد. رنگ نارنجی هویج های معمول ناشی از بتاکارتن موجود در آن هاست و بتاکارتن آنتی اکسیدانی است که بدن شما آن را به ویتامین آ تبدیل می نماید. این مقاله اطلاعاتی در خصوص فواید مصرف هویج ارائه می دهد و به تاثیرات مصرف آن بر سلامتی اشاره می نماید.

ارزش غذایی

هویج چربی و پروتئین بسیار کمی دارد و ارزش غذایی دو هویج خام کوچک تا میانه (100 گرم) بدین توضیح است:

  • کالری: 41
  • آب: 88٪
  • پروتئین: 0.9 گرم
  • کربوهیدرات: 9.6 گرم
  • قند: 4.7 گرم
  • فیبر: 2.8 گرم
  • چربی: 0.2 گرم

ویتامین ها و مواد معدنی

هویج منبع عالی از چندین ویتامین و ماده معدنی، به ویژه بیوتین چیست؟، پتاسیم و ویتامین های آ (از بتاکاروتن)، کا 1 (فیلوکلینون) و ب 6 است.

ویتامین آ

هویج سرشار از بتاکاروتن است، که بدن شما آن را به ویتامین آ تبدیل می نماید. این ماده مغذی برای تقویت بینایی و تقویت عملکرد سیستم ایمنی لازم است.

بیوتین

بیوتین یا همان ویتامین ب 7، قبلا به عنوان ویتامین H شناخته می شد. بیوتین نقش مهمی در متابولیسم چربی و پروتئین دارد.

ویتامین کا 1

این ویتامین که با نام فیلوکینون نیز شناخته می گردد، برای انعقاد خون لازم است و می تواند سلامت و استحکام استخوان ها را افزایش دهد.

پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای کنترل فشار خون به شمار می رود.

ویتامین ب 6

یکی از ویتامین های گروه ب بوده و در تبدیل مواد غذایی به انرژی نقش موثری دارد.

فواید هویج برای سلامتی

بیشتر تحقیقات مربوط به هویج روی کاروتنوئیدها (آنتی اکسیدان های مفید برای بدن) تمرکز دارد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

رژیم های غذایی سرشار از کاروتنوئیدها قادرند از ابتلا به چندین نوع سرطان، از جمله سرطان پروستات، روده بزرگ، معده و بعلاوه سرطان سینه در زنان پیشگیری نمایند. علاوه بر این، طبق تحقیقات صورت گرفته، کاروتنوئیدها می توانند تا حد زیادی مانع از بروز سرطان ریه شوند.

کنترل کلسترول خون

کلسترول خون بالا یک عامل هشدار دهنده برای ابتلا به بیماری های قلبی است. خوردن هویج با پایین آمدن کلسترول ارتباط مستقیمی دارد.

یاری به کاهش وزن

به عنوان یک غذای کم کالری، خوردن هویج می تواند باعث القای حس سیری و کاهش مصرف کالری زیاد در وعده های غذایی بعدی گردد. به همین علت، هویج یک خوراکی مفید برای داشتن یک رژیم کاهش وزنی کاربردی خواهد بود.

تقویت بینایی

افرادی که سطح ویتامین آ بدنشان کم است، بیشتر از سایرین احتمال ابتلا به دچار شب کوری را خواهند داشت. اما این مشکل با خوردن هویج یا سایر غذاهای سرشار از ویتامین آ یا کاروتنوئیدها کاهش می یابد. کاروتنوئیدها بعلاوه می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد شبکیه ناشی از کهولت و افزایش سن) را کاهش دهند.

سایر ترکیبات گیاهی هویج

هویج ترکیبات گیاهی بسیاری از جمله کاروتنوئیدها را داراست. کاروتنوئیدها موادی با فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمند هستند که با بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند. از دیگر ترکیبات موجود در هویج می توان به بتاکاروتن اشاره نمود که همان طور که قبلا اشاره شد، در بدن به ویتامین آ تبدیل می گردد. با این حال، این فرایند تبدیل ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد.

ترکیبات گیاهی هویج شامل موارد زیر است:

آنتوسیانین ها

آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در هویج های تیره رنگ یافت می شوند.

پلی اتیلن ها

تحقیقات اخیر این ترکیبات فعال زیستی موجود در هویج را شناسایی نموده اند که ممکن است بتوانند افراد را در مقابل سرطان خون و سایر انواع سرطان محافظت نمایند.

لیکوپن

یک آنتی اکسیدان و به رنگ قرمز روشن است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ از جمله هویج قرمز و بنفش، یافت می گردد. لیکوپن این توانایی را دارد که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

لوتئین

یکی از رایج ترین آنتی اکسیدان های موجود در هویج محسوب می گردد. لوتئین به طور عمده در هویج های زرد و نارنجی وجود دارد و برای سلامتی چشم بسیار مفید است.

آلفا کاروتن

آنتی اکسیدانی که مانند بتاکاروتن در بدن شما تا حدی به ویتامین آ تبدیل می گردد.

بتاکاروتن

هویج نارنجی بتاکاروتن بسیار زیادی دارد. اگر هویج را بپزید، جذب بتاکاروتن تا 6/5 برابر افزایش پیدا می نماید.

بیبی کروت (بچه هویج)

به تازگی، بیبی کروت به یک میان وعده محبوب تبدیل شده است. دو نوع هویج وجود دارند که به آن ها بیبی کروت گفته می گردد و گاهی تشخیص تفاوتشان می تواند سخت و گمراه نماینده باشد. نوع اول، هویج هایی معمولی هستند که پیش از رسیدن به مقدار اصلی، برداشت می شوند.

نوع دوم شامل هویج های بزرگی هستند که به وسیله دستگاه به مقدار بیبی کروت برش داده می شوند. سپس آن ها را پوست گرفته و صیقل می دهند و به عنوان بیبی کروت به بازار عرضه می نمایند. تفاوت اندکی در خصوص مقدار مواد مغذی هویج معمولی و بچه هویج وجود دارد و فواید آن ها برای بدن به یک مقدار است.

نتیجه گیری

هویج یک میان وعده ایده آل، ترد، پر از مواد مغذی، کم کالری و شیرین است. مصرف این سبزی ریشه ای خوشمزه با سلامت قلب، تقویت بینایی، بهبود دستگاه گوارش و حتی کاهش وزن همراه است. هویج در چندین رنگ، مقدار و شکل مختلف وجود دارد که همگی خوراکی هایی ایده آل برای یک رژیم غذایی سالم به شمار می فرایند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1366

به "خوردن هویج چه فوایدی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن هویج چه فوایدی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید