تور کوبا: احتمال استقرار سامانه موشکی روسیه در کوبا و ونزوئلا

به گزارش میهن دی ال، ایرنا نوشت: سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، امکان استقرار موشک های روسی در ونزوئلا و کوبا را برای پاسخ به اقدام های رجحان جویانه نظامی آمریکا بعید ندانست.

تور کوبا: احتمال استقرار سامانه موشکی روسیه در کوبا و ونزوئلا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کوبا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کوبا از هاوانا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه که سرپرستی هیات روسیه در مذاکرات با آمریکا در خصوص امنیت راهبردی در ژنو را برعهده داشت، روز آدینه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی اینترنتی روسی ار. آی. ت.و در خصوص امکان استقرار موشک های روسی در کوبا و ونزوئلا، چنین احتمالی را رد نکرد.

وی گفت: در این مورد نمی خواهم امکان صد درصدی استقرار موشک های روسیه (در کوبا و ونزوئلا) را تایید کنم و در همین حال چنین احتمالی را رد نمی کنم.

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که طرف روسی از درست بودن پیش بینی ها (در خصوص مقاصد نظامی آمریکا و ناتو) شاد نیست، اضافه نمود: هیچ مورد غیرمنتظره ای در این زمینه وجود ندارد.

ریابکوف شرح داد: مساله اصلی این است که آمریکا و همپیمانان این کشور در ناتو به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی در مسائل کلیدی ازجمله عدم توسعه ناتو و استقرار زیرساخت های ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، حاضر به سازش و مصالحه نیستند.

وی اضافه نمود: در خصوص امکان اینکه روسیه و ناتو حاضر به سازش با مسکو شوند، من هوادار گفت و گو هستم و معتقدم که همیشه گفتمان بهتر از رویارویی و سکوت و تظاهر و افتادن به دام است.

ریابکوف با بیان اینکه تا لحظه آخر امید وجود دارد، ادامه داد: اما در این مورد (اختلافات امنیتی روسیه و غرب) به احتمال زیاد چنین نیست و اطمینان خاطر که این گونه امیدی تحقق بیابد وجود ندارد.

وی به پاسخ های احتمالی روسیه به اقدام های آمریکا و غرب ازجمله استقرار ناوهای حامل موشک های روسی در سواحل کوبا و ونزوئلا اشاره نمود.

به عقیده کارشناسان، در صورت استقرار تسلیحات موشکی روسیه در ونزوئلا و کوبا، شرایطی شبیه بحران کارائیب که با استقرار موشک های شوروی در کوبا در دوره حکومت جان کندی رییس جمهوری وقت آمریکا و در بحبوحه جنگ سرد رخ داد، بین مسکو و واشنگتن تکرار خواهد شد.

بحران کارائیب یا بحران موشکی کوبا که با عناوین بحران اکتبر 1962 یا هراس موشکی شناخته می گردد، تقابل 13 روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک های بالستیک میان برد شوروی در خاک کوبا شروع شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه ای یاد می گردد که به طور بالقوه ای می توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته ای تمام عیار تبدیل کند.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در 10 ژانویه 2022 (20 دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در 12 ژانویه (22 دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در 13 ژانویه (23 دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش های دوجانبه برگزار گردید.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که مذاکرات با آمریکا و سازمان پیمان آتلانیتکی شمالی (ناتو) نشانگر جدی بودن رویارویی کشورها در سطح جهانی است.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه یادآورشد که مذاکرات با آمریکا و پیمان ناتو در خصوص ارائه ضمانت های امنیتی، جدی بودن رویارویی ها و کوشش غرب برای تثبیت رجحان در سطح جهانی را نشان داد.

وی در همین حال گفت که مذاکرات دیروز به رغم سازش ناپذیر بودن طرف های غربی، در فضای کاری برگزار گردید.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه طرف غربی در مذاکرات بروکسل موضع سرسختانه اتخاذ نموده بود، اظهار کرد: در مواردی غیرقابل گذشت بود اما با این حال گفت وگوها در فضای آرام و شرایط کاری برگزار گردید که امکان امیدواری در ارزیابی گفت و گوها با واشنگتن را می دهد.

مقام های روسیه و ناتو روز چهارشنبه در بروکسل برای گفت وگو در خصوص پیشنهادهای امنیتی مطرح شده به وسیله وزارت خارجه روسیه در دسامبر با هدف کاهش تنش بین مسکو و بلوک غرب با یکدیگر ملاقات کردند.

لاوروف بعلاوه گفت که طرف آمریکایی و دبیر کل ناتو وعده دادند که هفته آینده به صورت کتبی به پیشنهادهای مسکو برای ارائه ضمانت های امنیتی پاسخ دهند.

الکساندر گروشکو معاون وزیر امورخارجه روسیه که سرپرستی هیات روسی در مذاکرات دیروز در بروکسل را برعهده داشت پس از گفت و گوها اظهار داشت : ناتو نشان داد هیچ فضایی برای دستور کار مشترک بین روسیه و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ملاقات روز چهارشنبه شورای ناتو - روسیه مستقیم و صریح بود اما اختلافات زیادی وجود داشت و ائتلاف ناتو نشان داد که هیچ فضایی برای دستور کار مشترک مثبت وجود ندارد.

گروشکو اضافه نمود: نشست امروز دقیقاً به تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر تضعیف امنیت اروپا که در سال های اخیر مشاهده نموده ایم اختصاص داشت.

این دیپلمات روسیه یادآورشد : یکی از این عوامل توسعه مداوم ناتو به سمت روسیه است و این به طور جدی شرایط امنیتی ما را وخیم تر می نماید و خطرات غیرقابل قبولی برای امنیت ما ایجاد می نماید که ما با آن مقابله خواهیم کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در واکنش به اظهارات این مقام روسی گفت : این ائتلاف نظامی سیاست درهای باز و متقابلا حق خود برای افزایش قوا در نزدیکی روسیه کنار را نخواهد گذاشت.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اضافه نمود: ما بر سر حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی هیچ یک از کشورهای اروپایی مصالحه نخواهیم کرد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1251

به "تور کوبا: احتمال استقرار سامانه موشکی روسیه در کوبا و ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور کوبا: احتمال استقرار سامانه موشکی روسیه در کوبا و ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید