پرسشهای سینوزیتی

به گزارش میهن دی ال، سینوزیت، التهاب و ورم سینوس است. به هر علتی سینوس هایی که در حفره های استخوان جمجمه و صورت قرار دارند، مخاطشان دچار ورم شود، سینوزیت رخ می دهد. علت این التهاب ممکن است سرماخوردگی و یا حساسیت فصلی باشد یا هوای آلوده و حتی مواد شستشودهنده شیمیایی مانند وایتکس. سینوس ها حفره هایی خالی اند

پرسشهای سینوزیتی

پرسشهای سینوزیتی

مصاحبه با دکتر سیدعباس صفوی نائینی

چرا وقتی دچار سینوزیست می شویم، پیشانی، بینی و حتی زیرچشم ها درد می گیرد؟

سینوزیت، التهاب و ورم سینوس است. به هر دلیلی سینوس هایی که در حفره های استخوان جمجمه و صورت قرار دارند، مخاطشان دچار ورم شود، سینوزیت رخ می دهد. دلیل این التهاب ممکن است سرماخوردگی و یا حساسیت فصلی باشد یا هوای آلوده و حتی مواد شستشودهنده شیمیایی مانند وایتکس. سینوس ها حفره هایی خالی اند پر از هوا و از طریق مجرایی با بینی در ارتباط هستند. در هر طرف صورت چهار سینوس وجود دارد؛ سینوس های فکی در زیر چشم، سینوس های پیشانی و سینوس های پرویزنی بین چشم ها و بینی واقع شده است و سینوس شب پره ای هم پشت چشم ها قرار دارند. سینوس ها از دوران تولد نوزاد به تدریج رشد می کنند و بزرگ می شوند. در 18 تا 20 سالگی به حداکثر رشد خود می رسند. ترشحات سینوس ها از طریق مجرایی به بینی راه می یابد اگر به هر دلیل این ارتباط سد شود سینوزیت رخ می دهد. باقی ماندن ترشحات در سینوس موجب عفونت سینوس می شود.

چرا در فصل سرد سال سینوزیت بیشتر رایج می شود؟

آلرژی و سرماخوردگی می توانند موجب سینوزیت شوند. انحرافات تیغه بینی که راه انتقال ترشحات سینوس به بینی را سد می کند می تواند موجب سینوزیت شود. پولیپ ها در داخل بینی هم با انسداد این راه ارتباطی موجب سینوزیت می شود. گاهی راه ارتباطی باز است ولی مژه های سینوس فلج شده و ترشحات را خارج نمی کنند مانند خشکی هوا و آلودگی هوا و سیگار.

اینکه کسی هنگام پایین آوردن سرش (مثلا موقع سجده)، دچار درد شود نشانه سینوزیت است؟

شاید. سینوزیت دلایل متفاوتی دارد. درد یکی از علایم آن است. هنگام درگیری سینوس نقطه اوج درد در آن سینوس احساس می شود. اغلب درد پیشانی و سنگینی پیشانی در درگیری هر کدام از سینوس ها وجود دارد و هنگام پایین آوردن سر و یا حرکت سر به سمت جلو بیشتر ایجاد می شود. درد پس از یک تا دو ساعت استراحت طولانی مانند خواب شبانه خودش را بیشتر نشان می دهد. وجود ترشحات زرد و سبز در پشت حلق از علایم دیگر سینوزیت است. احتقان و آبریزش بینی هم ممکن است نشانه سینوزیت باشد.

گاهی درد در دندان های فوقانی می تواند نشانه سینوزیت فکی باشد. وجود ترشحات غلیظ در پشت حلق موجب بوی بد دهان و اختلال در حس چشایی و تشخیص بو و مزه غذاها می شود. اغلب سنگینی و سردرد دلیل اصلی شکایت بیماران است.

چرا وقتی سرما می خوریم گاهی در پیش دچار سینوزیت می شویم؟

این سینوزیت ها حاد است که در پی سرماخوردگی رخ می دهد. دوره دو تا چهار هفته ای دارد. اگر سینوزیت مکرر تکرار شود یا دوره آن بیش از سه ماه طول بکشد ممکن است فرد دچار سینوزیت مزمن شده باشد. برای تشخیص سینوزیت، وجود آلرژی و سرماخوردگی راهنمای تشخیص این بیماری است

آیا نیازی به تهیه عکس های خاص و یا سی تی اسکن هم برای تشخیص آن وجود دارد؟

عکس های ساده و سی تی اسکن و آندوسکوپی بینی به تشخیص کمک می کند ولی اغلب رادیوگرافی های ساده کافی نیست و سی تی اسکن و آندوسکوپی سینوس بسیار کمک کننده هستند.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1107

به "پرسشهای سینوزیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسشهای سینوزیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید