هزینه های ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمی شود؟

به گزارش میهن دی ال، به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، هزینه های خدمات ارزش افزوده که به صورت ناخواسته از مشترکان دریافت شده، پس از آنالیز قوه قضاییه و حکم قضایی به آنها برگردانده می گردد.

هزینه های ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمی شود؟

به گزارش خبرنگاران، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل مسابقات و رای گیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی این قبیل سرویس ها می گردد.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب گردد، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد و به دلیل هزینه نسبتا بالایی که این خدمات در مقایسه با تماس و پیامک دارند، در دو سال گذشته به مشکل حل نشدنی بالا رفتند قبض های گوشی و تمام شدن شارژ پولی کاربران تبدیل شده بود.

این موضوع به واکنش محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- منجر شد و اواسط سال 97، او از کشف یک باند عظیم تخلف در حوزه ارزش افزوده اطلاع داد و خاطرنشان کرد که در طی مدت چند ماه بالغ بر 22 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری شده بود که شرکت های متخلف موظف به بازگرداندن وجوه اخاذی شده به مشترکان شدند و همچنین اعلام شد این پفراینده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال می گردد.

پس از آن، با اطلاع رسانی به کاربران، امکان شکایت از خدمات ارزش افزوده فراهم شد و وزیر ارتباطات هشدار داد اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب وکارها صورت می گیرد از کلاهبرداری ها جدا نگردد، کل سرویس های ارزش افزوده برای همواره تعطیل خواهد شد و همچنین خاطرنشان کرد پیگیری ها برای اینکه پولی که به صورت ناصحیح از جیب مردم رفته، برگردد و این فرایند ناصحیح ادامه پیدا نکند، ادامه دارد.

در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد که به موجب آن، دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی موظف است پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، توضیح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آن را به مشترک اطلاع دهد و همچنین برای مشترک به صورت جداگانه صورتحساب صادر کند؛ تا بدین ترتیب این مصوبه نیز به روش های جلوگیری از کلاهبرداری های ارزش افزوده اضافه گردد.

کلاهبرداری از مشترکات با عضویت ناخواسته

در این راستا، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ما با خدمات شفاف و مبتنی بر روش های اصولی و صحیح که از راه های قانونی انجام می گردد مخالف نیستیم، گفت: خدمات ارزش افزوده به وسیله اپراتورهای ثابت و بیشتر موبایل انجام می گردد. بدین ترتیب اپراتورها خدمات ارزش افزوده را بر بستر شبکه ارائه و سهم خود را از شرکت ها دریافت می نمایند. ما در آنالیز هایمان متوجه شدیم برخی مشترکان بدون اینکه آگاه باشند به روش های کلاهبردارانه به صورت ناخواسته عضو سرویس و مجبوربه پرداخت این هزینه ها می شدند.

وی با اشاره به مصوبه ساماندهی خدمات ارزش افزوده اظهار کرد: ما در این مصوبه اپراتورها را ملزم کردیم اولا مشترک اعتباری برای خدمات ارزش افزوده مشخص کند که صرفا از محل آن اعتبار برای سرویس هزینه گردد. بنابراین اگر کسی خواست سرویسی را برای مشترک فعال کند و مشترک آن اعتبار را نداشته باشد، اپراتور حق ندارد این سرویس را فعال کند مگر اینکه بخواهد سرویس را به صورت رایگان بدهد. این روش باعث می گردد حتی اگر مشترکان ناخواسته عضو شوند، متحمل هزینه های اضافه نشوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با این مصوبه دستوربه تعطیلی سرویس ها ندادیم، ادامه داد: همچنین در این مصوبه اپراتورها ملزم هستند صورت حساب مشترکان را جدا نمایند. یعنی اگر مشترکی در سرویس های ارزش افزوده بدهکار است، اپراتور نباید سرویس های پایه تماس و پیامک و اینترنت را براش قطع کند و اپراتور باید ارزش افزوده را با شرکت حل وفصل کند.

درباره شکایت مشترکان از سرویس های ارزش افزوده و برگشت هزینه ها بیان نمود: ما ما خاطرنشان کردیم این سرویس ها از مردم دریافت شده و لیست این شکایات را به قوه قضاییه فرستادیم که در نوبت آنالیز قرار گرفته است. اگر قوه قضاییه حکم کند که هزینه ها برگردانده گردد، به اپراتورها اعلام می کنیم. البته بسیاری از این هزینه ها را هم اپراتور خودش دریافت نکرده و سهم شرکت های دیگر بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 245

به "هزینه های ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید