غذاهای ضدآلزایمر..

به گزارش میهن دی ال، در زندگی هیچ چیز ترسناک تر از این نیست که کسانی را که دوست داریم و به آنها عشق می ورزیم و همین طور گذشته خودمان، و حتی شخص خودمان را فراموش کنیم. بیش از 5 میلیون نفر در آمریکای شمالی با این بیماری دست و پنجه نرم می نمایند.

غذاهای ضدآلزایمر..

غذاهای ضدآلزایمر..

کارشناسان در حال مطالعه هستند که چگونه رژیم غذایی ممکن است زمان آغاز و پیشرفت بیماری آلزایمر را تحت تأثیر قرار دهد. آخرین تحقیقات راجع به این بیماری را با هم مرور می کنیم:

در زندگی هیچ چیز ترسناک تر از این نیست که کسانی را که دوست داریم و به آنها عشق می ورزیم و همین طور گذشته خودمان، و حتی شخص خودمان را فراموش کنیم. بیش از 5 میلیون نفر در آمریکای شمالی با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

با وجود تحقیقات گسترده به عمل آمده، درمان قطعی برای درمان بیماری آلزایمر به دست نیامده و هنوز هم دلیل بروز این بیماری کاملاً ناشناخته به جای مانده است. کارشناسان دلیل بروز این بیماری را مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی می دانند، ولی آنها هنوز در حال آنالیز این موضوع هستند که چگونه آلزایمر به وجود می آید و چگونه می توانند از بروز آن جلوگیری کنند.

یکی از موارد منطقی کشف شده در این مورد، رژیم های غذایی هستند. تحقیقات نشان می دهند که ارتباط خاصی بین غذاها و آلزایمر وجود دارد.

اسیدهای چرب امگا

بسیاری از تحقیقات، بیانگر ارتباط بین رژیم غذایی حاوی اندازه بالایی ماهی و اسیدهای چرب امگا-3 و کاهش پیشرفت آلزایمر بوده اند.

ویتامین های گروه B

سطح بالای هموسیستئین در خون با خطر زوال عقل در ارتباط است. تحقیقات نشان داده اند که افزایش مصرف فولات و ویتامین هایB6وB12، با از بین بردن هموسیستنین در ارتباط می باشد که می تواند از بروز آلزایمر پیشگیری کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای

اخیراً مطالعاتی به وسیله محققان بخش مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک صورت گرفته که در خصوص رژیم های غذایی معمولی مردم کشورهای اطراف مدیترانه می باشد. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل انواع میوه ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، روغن زیتون، بعضی فرآورده های لبنی، و گوشت و مرغ آن هم به اندازه کم می باشد. اگر چه مطالعات بیشتری احتیاج است، اما نتایج این مطالعات، بیانگر کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش مرگ و میر این بیماران بوده است.

با این گفته ها، طبق تحقیقاتی که در زمینه آلزایمر صورت گرفته، بسیاری از محققان براین باور هستند که افراد باید شیوه مناسب و سالمی را برای زندگی خود اتخاذ کنند، به این ترتیب که مثلاً غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع شده را بسیار کاهش دهند و بیشتر از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروهB استفاده کنند.

آنتی اکسیدان ها

مطالعات نشان داده اند. که رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که باعث پیری زودرس می شوند و سلول های بدن را از بین می برند.

برای کاهش تماس با رادیکال های آزاد، کمتر در برابر آلاینده های زیست محیطی قرار بگیرند و سیگار نکشید. به هر حال، رادیکال های آزاد محصول سوخت و ساز بدن هستند. اتفاقی که در هر دقیقه از روز رخ می دهد. از آنجایی که از بین بردن رادیکال های آزاد به طور کامل غیرممکن است، مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها، مثل ویتامینE، ویتامینC، بتا-کاروتن و فلاوونوییدها، می تواند یاری کند.

غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان های زیادی هستند، عبارتند از توت ها، سبزیجات با برگ سبزتیره و سبزیجات نارنجی رنگ، آجیل ها و لوبیاها. به طور خاص، مطالعات نشان داده اند که پس از انجام آزمایشات مختلف بر روی موش های صحرایی و موش های آزمایشگاهی به منظور مطالعه فرایند توسعه بیماری آلزایمر، دیده شد که عملکرد ذهنی آنها پس از استفاده از زغال آخته، توت فرنگی و توت ها، بهبود یافته است. چای سبز هم از منابع مهم آنتی اکسیدان ها است. با این وجود هنوز به طور خاص ثابت نشده که برای پیشگیری از آلزایمر مفید است یا خیر، اما ثابت شده که استفاده از چای سبز آن هم به تعداد 5 فنجان در روز، بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

منبع: نشریه دنیای تغذیه، شماره 107

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1129

به "غذاهای ضدآلزایمر.." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای ضدآلزایمر.."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید