شمال تهران چند مدرسه لاکچری دارد؟ ، ماجرای رانت مسئولان مدرسه دار

به گزارش میهن دی ال، حدود 50 مدرسه از 17 هزار مدرسه غیردولتی تهران لاکچری (دارای امکانات ویژه) هستند و از این تعداد بیش از 30 مدرسه در شمال این شهر واقع شده اند.

شمال تهران چند مدرسه لاکچری دارد؟ ، ماجرای رانت مسئولان مدرسه دار

به گزارش خبرنگاران، مدارس لاکچری یا مدارس خاص و ویژه مدارسی با ظاهر لوکس هستند که ورود به آن ها برای هر دانش آموزی ممکن نیست و در قبال دریافت شهریه های نجومی، خدمات قابل توجهی هم به دانش آموزان خود ارائه می دهند؛ از برگزاری اردوهای خارجی گرفته تا شرکت در مسابقات خارجی، آموزش بیش از دو زبان خارجی و ... .

عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: از 17 هزار مدرسه غیردولتی تهران حدود 50 مدرسه لاکچری هستند و از این تعداد بیشتر از 30 مدرسه در در شمال این شهر واقع شده اند.

قدرت الله علیزاده افزود: بیشتر مسئولان که مدرسه دار هم هستند، در شمال شهر ساکن اند.

علیزاده گفت: البته روشن است که چندهزار دانش آموزی که در این مدارس لاکچری درس می خوانند، فرزندان مسئولان نیستند. بلکه فرزندان خانواده هایی هستند که وسع اقتصادی دارند.

وی افزود: این مدارس پول خوب می گیرند، اما کار علمی ویژه هم می نمایند و خروجی آن را در رتبه های برتر کنکور در امسال دیدیم. البته ما این را عدالت آموزشی نمی بینیم و نحوه فعالیت مدارس غیردولتی لاکچری و مبالغ دریافتی آنها را تأیید نمی کنیم.

علیزاده تاکید نمود: دولت باید از مدارس غیرویژه حمایت کند تا آنها بتوانند با مدارس لاکچری رقابت نمایند. الان امکان رقابت با این مدارس برای مدارس غیردولتی عادی وجود ندارد چه برسد به دولتی ها.

عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی در پاسخ به اینکه افزایش شهریه مصوب مدارس غیردولتی چنددرصد است، گفت: افزایش نرخ شهریه امسال نسبت به سال گذشته زیر 30 درصد و حدود 29.5 درصد بوده است.

او افزود: 12 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می نماید و این مدارس، بار بزرگی را از دوش دولت برداشته اند.

علیزاده درباره رانت اطلاعاتی بعضی مسئولان و مقامات مدرسه دار و رقابت نابرابر آنها با موسسان جوان تر گفت: طبق ماده 8 قانون، برای تاسیس مدرسه 8 شرط داریم که اغلب مسئولان این شرایط را دارند، اما در اینجا بحث رانت اطلاعاتی مطرح است و ممکن است فرد مسئول بتواند اقداماتی انجام دهد تا فردی که رانت ندارد، عقب بماند. قانون درباره این موضوع مسئله ای را معین ننموده است.

او در پاسخ به این که آیا بساط مدرسه داری مسئولان قرار است جمع گردد یا خیر، گفت: شرایطی تعریف شده و حق شهروندی افراد است که اگر چارچوب قانونی برای صدور مجوز دارند، بتوانند مدرسه دایر نمایند. اگر کسی 30 سال کار مدیریتی در آموزش و پرورش نموده، نتواند مدرسه داری کند، پس چه کسی می تواند؟

عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی افزود: مدرسه داشتن اشکالی ندارد، اما سوءاستفاده از شرایط قانونی، کاری ناصحیح است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 52

به "شمال تهران چند مدرسه لاکچری دارد؟ ، ماجرای رانت مسئولان مدرسه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمال تهران چند مدرسه لاکچری دارد؟ ، ماجرای رانت مسئولان مدرسه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید