استاندارد مهدکودک های شهر تهران از میانگین پایین تر است، دلایل پایین بودن این استاندارد

به گزارش میهن دی ال، شرایط محیط آموزشی و مراقبتی بچه ها یک تا سه ساله در مهدهای کودک شهر تهران که طی پژوهشی در سال 1398 به وسیله گروهی از متخصصان این حوزه مورد آنالیز قرار گرفته، در همایش مددکاری اجتماعی و سلامت روانی و اجتماعی بچه ها اعلام شد.

استاندارد مهدکودک های شهر تهران از میانگین پایین تر است، دلایل پایین بودن این استاندارد

به گزارش خبرنگاران، دکتر منصوره کریم زاده؛ عضو هیات علمی و مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش بچه ها پیش از دبستان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از جمله محققان این طرح، در سخنرانی خود در همایش مددکاری اجتماعی و سلامت روانی و اجتماعی بچه ها، گفت: آموزش اولیه دوران کودکی در دهه های اخیر، مورد توجه خیلی از متخصصان قرار گرفته است و معتقدند که برای برنامه های درسی بچه ها در مراکز آموزشی، باید از تجربه های ارزشمند هم استفاده گردد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در سه سال اول زندگی انسان، اضافه نمود: این دوران به علت اهمیت آن در آینده کودک، به هزار روز طلایی معروف شده است، چرا که در رشد همه جانبه بچه ها بسیار مهم بوده بطوری که تقریبا تا شش سالگی کودک، اغلب توانایی شناختی، فیزیکی، زبانی، عقلانی، عاطفی و اجتماعی او، به رشد 90 درصدی خودش می رسد.

کریم زاده بعلاوه اظهار کرد: براساس تحقیقات اجرا شده، هرچه برای کیفیت برنامه های دوران کودکی، بخصوص در اوان کودکی و نوپایی، سرمایه گذاری گردد، می تواند در سال های آینده زندگی بچه ها، صرفه جویی بیشتری در حوزه های آموزشی، میانسالی و سالمندی، داشته باشد.

وی اضافه نمود: طی سال ها، کیفیت آموزش و مراقبت بچه ها زیر شش سال مورد توجه بوده و برنامه هایی برای آن اجرا شده است و برای حفظ کیفیت این برنامه ها باید آنالیز و برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و یکی از ابعاد مهم این برنامه ریزی، برخورداری این برنامه ها از استانداردهای لازم و نظارت مستمر بر اجرای برنامه هاست.

وی گفت: تحقیقاتی که در چند سال اخیر اجرا شده، نشان می دهند که متاسفانه ابزار لازم برای ارزیابی جامع از محیط های آموزشی و مراقبتی مدارس وجود ندارد و متاسفانه در مراکز پیش از دبستان هم همین مشکل وجود دارد و نمره ای که این مراکز آموزشی و مراقبتی به لحاظ استانداردهای فضای فیزیکی، وسایل، زبان و ساختارهای آموزشی می گیرند، معمولا از میانگین، پائین تر است.

این متخصص حوزه سلامت بچه ها، اضافه نمود: تحقیقات دیگری هم نشان داده است که بعضی مربیان در مراکز آموزشی و مراقبتی بچه ها نوپا، از صلاحیت لازم برخوردار نیستند و متاسفانه سرفصل های مربوطه را هم ندارند و حتی امکانات آموزش مناسب نداشته و حمایت های لازم از طرف آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی صورت نمی گیرد. بنابراین یکی از دغدغه هایی که وجود دارد، عدم صلاحیت مربیان و کیفیت نامناسب محیط و برنامه های آموزشی در این حوزه است.

کریم زاده ادامه داد: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یک سری الزامات کلی را برای رصد مراکز پیش از دبستان و مهدهای کودک براساس آئین نامه های سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تدوین نموده است، اما به شکلی نیست که بتواند به همه جنبه های لازم توجه کند و حتی در چک فهرست های سازمان بهزیستی برای ارزیابی مهدهای کودک، کم تر به گروه های سنی شیرخواران و بچه ها نوپا توجه شده و یا نگاه همه جانبه به موارد مربوط به این گروه های سنی نشده است.

وی ادامه داد: بنابراین ما ضعف عمده ای در رعایت استانداردهای جهانی برای ارزیابی کیفیت آموزشی و مراقبتی بچه ها، به خصوص در سه سال اول داشتیم و به همین جهت، تحقیقی در این خصوص انجام دادیم تا با ابزاری استاندارد، کیفیت مراکز نگهداری و آموزش بچه ها تا سه سالگی را مورد آنالیز قرار بدهیم. که البته این استاندارد قابل استفاده برای همه فرهنگ ها و جوامع است که ما از آن برای آنالیز شرایط محیط آموزشی و مراقبتی بچه ها یک تا سه ساله در مهدهای کودک شهر تهران استفاده کردیم.

وی اضافه نمود: این ابزار، نسل سوم این گونه ابزار است و در واقع، سه بار بازنگری شده و شرایط محیط آموزشی و مراقبتی بچه ها تا 36 ماهگی را مطالعه می نماید و بیشتر بر فعالیت مشاهده در محیط های آموزشی راسخ است و یک ناظر محیط آموزشی و مراقبتی این بچه ها را ارزیابی نموده است.

کریم زاده، چگونگی اجرای این طرح پژوهشی را شرح داد و گفت: ما شش جنبه و یک جنبه کلی را در این مراکز آنالیز کردیم، که فضای فیزیکی، اسباب و اثاث موجود در مراکز، شرایط نگهداری و مراقبت های معمول روزانه، شرایط زبان و کتابخوانی، استاندارد برنامه های آموزشی و فعالیت هایی که منجر به یادگیری و رشد بچه ها می گردد، تعاملات کارکنان با بچه ها در این مراکز، و استاندارد ساختار برنامه ها و بعلاوه جنبه محیط کلی از بعد مراقبتی و آموزشی در مهدهای کودک از جمله موضوعات مورد آنالیز بودند.

وی این مطالعه را از نوع کاربردی و تحقیقات آن را میدانی معرفی کرد و اضافه نمود: همه مهدهای کودک غیردولتی شهر تهران که تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند، از نظر شش شاخص مورد آنالیز قرار گرفتند، و هر شاخص ، 33 مولفه داشت که در مجموع، 457 جزء را شامل میشد.

این عضو تیم تحقیق ضمن شرح در خصوص اطلاعات بدست آمده در هر بخش از این تحقیق، نتیجه گیری کرد که مهدهای کودک از نظر شش شاخص مورد آنالیز، از استانداردهای لازم، پائین تر بودند، همان طور که متاسفانه در تحقیقات مربوط به محیط های آموزشی و مراقبتی برای بچه ها در مقاطع پیش از دبستان و دوره ابتدایی انجام شد، توجه کافی به فضای آموزشی و مراقبتی نشده است.

به گفته وی، تعامل کم والدین با مربیان، مطالبه گری کم والدین و توجه بیشتر به ظاهر مهدهای کودک، نبود شاخص های اصلی برای نظارت، نبودن شاخص های جهانی برای ارزیابی شرایط این مراکز، فقدان متولی واحد که به خصوص با شرایط فعلی طرح تحول ایجاد شده، عدم دقت و نظارت بر صلاحیت مربیان و شایستگی مدیران، و عدم نظارت بر اجرای درست برنامه های آموزشی و عدم اجرای خود ارزیابی مهدهای کودک از فعالیت هایشان، سبب شده که مهدهای کودک شهر تهران از استانداردهای لازم برخوردار نباشند.

این مقاله مربوط به پنل بچه ها و چالش های آموزشی در مدرسه در وبینار مددکاری اجتماعی، سلامت روانی-اجتماعی بچه ها بود و در ادامه آن، دو مقاله تحت عناوین چالش های آموزش مجازی در دوره همه گیری کرونا در مقطع ابتدایی و نظارت بر فعالیت آنلاین بچه ها در دوران پاندمی کرونا، به ترتیب به وسیله دکتر غنچه راهب؛ مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دکتر نسرین دودانگی؛ عضو هیات علمی گروه روانپزشکی این دانشگاه ارائه شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وبینار مددکاری اجتماعی و سلامت روانی-اجتماعی بچه ها ، به وسیله گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با همکاری گروه های آموزشی رشد و پرورش بچه ها پیش از دبستان و روانپزشکی این دانشگاه و بعلاوه، معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، معاونت پرورشی آموزش و پرورش، انجمن های علمی مددکاری اجتماعی ایران و بچه ها پیش از دبستان، و موسسه اطلاعات برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1150

به "استاندارد مهدکودک های شهر تهران از میانگین پایین تر است، دلایل پایین بودن این استاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد مهدکودک های شهر تهران از میانگین پایین تر است، دلایل پایین بودن این استاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید