روحانی: امنیت عراق را امنیت خود می دانیم

به گزارش میهن دی ال، رییس جمهوری در مصاحبه با همتای عراقی خود، ضمن تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور، توضیح داد: امنیت عراق را امنیت خود می دانیم و با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کشور های منطقه مخالفیم.

روحانی: امنیت عراق را امنیت خود می دانیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در گفت و گوی تلفنی با برهم صالح رییس جمهوری عراق با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور مسلمان همسایه، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی از ثبات، امنیت و استقلال و تمامیت ارضی عراق، توضیح داد: تقویت عزت و اقتدار و تحکیم استقلال عراق و ارتقاء صندلی منطقه ای و بین المللی این کشور از صندلی ویژه ای برای ما برخوردار است.

وی از کشور عراق به عنوان دوست و همسایه خوب ایران نام برد و با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه ها بویژه همکاری های مالی و تجاری، گفت: تهران و بغداد می توانند با توسعه همکاری های دوجانبه و منطقه ای، نقش مهمی در تحولات منطقه ایفا نموده و تاثیرگذار باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران امنیت عراق را امنیت خود می داند، گفت: با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می دانیم و معتقدیم امنیت منطقه باید توسط خود کشور های منطقه تامین گردد.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم بازی دوگانه ای دارند و عملکرد آنان در مرز های عراق و سوریه مبهم است، توضیح داد: آمریکایی ها همواره در منطقه نقش تخریبی داشته اند و حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمکی به برقراری صلح و ثبات ننموده است.

رییس قوه مجریه در ادامه این تبادل نظر با تاکید بر لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه راه آهن شلمچه - بصره و اتصال راه آهن دو کشور، اضافه نمود: ایران و عراق می توانند با توجه به ظرفیت های مالی خود به عنوان دو اقتصاد مکمل همکاری با یکدیگر را توسعه داده و با تقویت حمل و نقل کالا و ترانزیت، حجم مبادلات و روابط تجاری را افزایش دهند.

برهم صالح رییس جمهور عراق نیز در این مکالمه تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، روابط با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی و رو به توسعه دانست و با توجه به اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بر تقویت و تحکیم روابط در همه زمینه ها بویژه روابط مالی و تجاری تاکید نمود.

رییس جمهور عراق تاکید نمود: دولت عراق مصمم است تمامی توافقات در حوزه های مختلف میان دو کشور با جدیت پیگیری و عملیاتی گردد که این موضوع به نفع هردو کشور و منطقه خواهد بود.

برهم صالح همچنین در این تبادل نظر با اشاره به اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه و همکاری همه کشور های همسایه برای تحقق این هدف، اضافه نمود: تصمیم دولت عراق برای خاتمه دادن به حضور نظامیان خارجی در این کشور جدی است و در این زمینه مذاکرات راهبردی و مستمر با آمریکایی ها انجام گرفته که تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد یافت.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 893

به "روحانی: امنیت عراق را امنیت خود می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روحانی: امنیت عراق را امنیت خود می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید