دنباله دار لئونارد در نزدیک ترین فاصله با زمین

به گزارش میهن دی ال، دنباله دار لئونارد ساعاتی پیش در نزدیک ترین حالت خود به زمین نهاده شد و اکنون در حال رفتن به سمت خورشید است.

دنباله دار لئونارد در نزدیک ترین فاصله با زمین

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دنباله دار لئونارد که به عنوان درخشان ترین دنباله دار سال 2021 شناخته می گردد، ساعاتی پیش به نزدیک ترین فاصله خود به زمین رسید.

دنباله دار لئونارد که نام علمی آن دنباله دار C/2021 A 1 است، در ماه ژانویه امسال به وسیله ستاره شناسی به نام گریگوری لئونارد از رصدخانه مادون قرمز کوه لمون در آریزونای آمریکا کشف شد و به همین علت به نام وی نام گذاری شد.

دنباله دار لئونارد ساعاتی پیش در فاصله 34 میلیون کیلومتری از زمین نهاده شد که نزدیک ترین فاصله ای بود که در مدار خود به سمت خورشید با زمین می گرفت و البته با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبود.

دنباله دار لئونارد دنباله داری است که ما تنها همین یک بار را پیروز به تماشا آن می شویم، زیرا مدار آن حدود 80 هزار سال طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد.

طبق اعلام ناسا، دنباله دار لئونارد امروز 13 دسامبر نیز دوباره در ساعت 6:37 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (15:07 به وقت ایران) در افق شرقی قابل مشاهده خواهد بود.

ناسا می گوید: این آخرین صبحی خواهد بود که دنباله دار لئونارد تا ماه مارس 2022 در آسمان صبح، تنها به وسیله یک تلسکوپ بزرگ قابل رویت خواهد بود.

بعلاوه عصر دوشنبه (بامداد سه شنبه به وقت ایران)، دنباله دار لئونارد حدود 30 دقیقه پس از غروب خورشید در آمریکا حدود 8 درجه بالاتر از افق غربی-جنوب غربی قابل مشاهده خواهد بود.

این دنباله دار همچنان به سمت خورشید در حال حرکت است و در تاریخ 3 ژانویه 2022 در فاصله 92 میلیون کیلومتری به نزدیک ترین فاصله خود با خورشید خواهد رسید.

دنباله دار لئونارد دارای یک دُم سبز رنگ است، زیرا سنگ های یخی آن هرچه به خورشید نزدیک تر می گردد، گرم می شوند و ابتدا غباری آبی رنگ، سپس زرد رنگ یا سفید رنگ و در نهایت سبز رنگ از خود ساطع می نمایند. وقتی دنباله آن به رنگ سبز درمی آید، به این معنی است که این دنباله دار به میزان کافی گرم شده است و حاوی میزان زیادی سیانید و کربن دیاتومیک است و احتمال تجزیه آن در بالاترین حد خود واقع شده است.

این دنباله دار حتی حساب توییتر نیز برای خود دارد تا رصدگران بتوانند در خصوص مکان آن به روز باشند.

دنباله دار لئونارد مداری هذلولی دارد، به این معنی که وقتی از خورشید بگذرد از منظومه شمسی به بیرون پرتاب می گردد و دیگر هرگز از زمین دیده نمی گردد. البته لئونارد همواره در مسیری خارج از منظومه شمسی نبوده است و یک دوره مداری تقریباً 80 هزار ساله داشته است. لئونارد به احتمال زیاد آخرین بار حدود 80 هزار سال پیش از درون منظومه شمسی بازدید نموده است.

دنباله داری که قبلاً هرگز از کنار خورشید رد نشده است، به عنوان مثال دنباله داری که در ابر اورت در لبه منظومه شمسی ایجاد شده است، پوشیده از مواد فرار از جمله کربن دی اکسید، نیتروژن و کربن مونوکسید است که با نزدیک شدن به خورشید تبخیر می شوند. این موجب پیدایش یک دوره بسیار درخشان می گردد، اما با نزدیک شدن به زمین و خورشید، سرعت آن کاهش می یابد و این امر باعث می گردد که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نباشد. با این حال، دنباله داری مانند لئونارد که قبلاً خورشید را دیده است، به احتمال زیاد می تواند با نزدیک تر شدن، درخشندگی خود را حفظ کند.

لئونارد بعلاوه دنباله داری است که به سرعت در حال حرکت است و سرعت آن 254 هزار و 399 کیلومتر در ساعت یا 70.6 کیلومتر در ثانیه است.

روز شنبه اعلام شد که اتفاق عجیبی برای این دنباله دار در حال رخ دادن است و بر خلاف انتظار، ممکن است در حال رفتن به سمت خورشید، کم نور گردد و نرسیده به خورشید، متلاشی و محو گردد.

کوانژی یه ستاره شناس دانشگاه مریلند که متخصص دنباله دار ها است، گفت: این خبر خوبی نیست. این دنباله دار باید درخشان تر و درخشان تر گردد. اگر روشن تر نمی گردد، پس مسئله ای وجود دارد، اما ما دقیقاً نمی دانیم علت آن چیست.

دانشمندان بر اساس آنچه از دنباله دار های قبلی دیده اند، نگران هستند که کم نور شدن عجیب دنباله دار لئونارد به این معنی باشد که ممکن است این گوی یخی محکوم به فنا باشد. در گذشته، بعضی از دنباله دار ها زمانی که به خورشید نزدیک تر می شده اند، از هم پاشیده اند و محو شده اند. این اولین احتمالی است که برای لئونارد پیش بینی شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1231

به "دنباله دار لئونارد در نزدیک ترین فاصله با زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنباله دار لئونارد در نزدیک ترین فاصله با زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید