خورشید مصنوعی کره جنوبی رکورد زد

به گزارش میهن دی ال، خورشید مصنوعی کره جنوبی با عملکرد 20 ثانیه ای در دمای 100 میلیون درجه سانتیگراد پیروز به ثبت یک رکورد جدید جهانی شد.

خورشید مصنوعی کره جنوبی رکورد زد

پژوهش ابررسانای پیشرفته توکاماک کره(KSTAR) ، یک دستگاه همجوشی ابررسانا است که به عنوان خورشید مصنوعی کره ای نیز شناخته می گردد، رکورد جهانی جدیدی را ثبت نموده است، چرا که پیروز شد پلاسمای در دمای بالا را به مدت 20 ثانیه با یک یون در دمای بیش از 100 میلیون درجه سانتیگراد حفظ کند.

مرکز تحقیقات KSTAR در انستیتوی انرژی همجوشی کره(KFE) اعلام نمود که در یک تحقیق مشترک با دانشگاه ملی سئول(SNU) و دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده، پیروز به کار مداوم با پلاسما به مدت 20 ثانیه با یک یون-دمای بالاتر از 100 میلیون درجه شده که یکی از اصلی ترین شرایط همجوشی هسته ای در کمپین پلاسمای KSTAR 2020 است.

این یک پیروزیت عظیم است، چرا که رکورد قبلی این مرکز تنها هشت ثانیه بود و اکنون پس از یک سال بیش از دو برابر افزایش یافته است. این مرکز در آزمایش سال 2018 خود برای اولین بار به دمای یون پلاسمای 100 میلیون درجه سلسیوس و مدت عملکرد 1.5 ثانیه رسید.

برای بازسازی واکنش های همجوشی خورشید بر روی زمین، ایزوتوپ های هیدروژن باید داخل یک دستگاه همجوشی مانند KSTAR قرار بگیرند تا یک حالت پلاسمایی ایجاد نمایند که یون ها و الکترون ها از هم جدا شوند و یون ها باید در دماهای بالا گرم و تثبیت شوند.

تا به امروز دستگاه های همجوشی دیگری نیز وجود داشته اند که به مدت کوتاهی پلاسما را در دمای 100 میلیون درجه یا بالاتر مدیریت نموده اند، اما هیچ یک از آنها بیش از 10 ثانیه کارکرد نداشته اند.

KSTAR در آزمایش سال 2020 خود، عملکرد حالت سد حمل و نقل داخلی(ITB) را که یکی از حالت های نسل بعدی عملکرد پلاسما است که سال گذشته توسعه یافته، بهبود بخشیده و با غلبه بر محدودیت های موجود پیروز به حفظ حالت پلاسما برای مدت زمان طولانی تری شده است.

سی وو یون مدیر مرکز تحقیقات KSTAR در KFE شرح داد: فناوری های مورد احتیاج برای عملیات طولانی پلاسما در دمای 100 میلیون درجه کلید تحقق انرژی همجوشی است و پیروزیت KSTAR در حفظ پلاسما در دمای بالا برای 20 ثانیه، یک نقطه عطف مهم در مسابقه تأمین امنیت فناوری ها برای عملکرد طولانی مدت پلاسما خواهد بود که یکی از اجزای مهم یک رآکتور همجوشی هسته ای تجاری در آینده است.

یونگ-سو نا استاد گروه مهندسی هسته ای که در این پروژه هم دخیل است، گفت: پیروزیت آزمایش KSTAR در عملیات طولانی مدت در دمای بالا با غلبه بر بعضی از اشکالات حالت ITB، ما را یک قدم به توسعه فناوری های تحقق بخشیدن به انرژی همجوشی هسته ای نزدیک می نماید.

دکتر یونگ سئوک پارک از دانشگاه کلمبیا که به ایجاد پلاسمای دمای بالا یاری کرد، گفت: ما افتخار می کنیم که در چنین دستاورد مهمی که در KSTAR صورت گرفته است، نقش داشته ایم.

KSTAR در ماه اوت گذشته عملیاتی شده است. این مرکز علاوه بر پیروزیت در عملکرد پلاسمای دمای بالا، آزمایشاتی را بر روی موضوعات مختلف انجام می دهد که به حل مسائل پیچیده در تحقیقات همجوشی یاری می نماید.

KSTAR قرار است نتایج اصلی آزمایشات خود را در سال 2020 در کنفرانس انرژی همجوشی IAEA که در ماه مه برگزار می گردد، به اشتراک بگذارد.

هدف نهایی KSTAR پیروزیت در یک عملیات مداوم 300 ثانیه ای با دمای یونی بالاتر از 100 میلیون درجه سانتیگراد تا سال 2025 است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 710

به "خورشید مصنوعی کره جنوبی رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید مصنوعی کره جنوبی رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید