جدال مجلس و کمیسیون اروپا بالا گرفت

به گزارش میهن دی ال، معاون رئیس مجلس اروپا ضمن انتقاد از تردید کمیسیون در مقابله با رویکردهای مستبدانه بعضی اعضای این اتحادیه این نهاد اروپایی را تهدید کرد که در صورت عدم اقدام در قبال این کشورها از آن در دیوان دادگستری اروپا شکایت می نماید.

جدال مجلس و کمیسیون اروپا بالا گرفت

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نوشته رسانه های آلمانی مجلس اروپا می خواهد در مبارزه با دولت های مستبد و نقض نماینده قوانین در اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپایی شکایت کند.

کاترینا بارلی، معاون مجلس اروپا در تبادل نظریی با هفته نامه اشپیگل انتقاد شدیدی به موضع مردد کمیسیون اروپا در مقابله با این کشورها وارد نموده و درباره وارد شدن خسارت جبران ناپذیر به اتحادیه اروپا هشدار داده است.

وی درباره تصمیم مجلس اروپا برای شکایت کردن از کمیسیون اروپایی گفت: این مسئله یک تاریخچه طولانی دارد. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان از سال 2010 بر این کشور حکومت می نماید و حزب راستگرای قانون و عدالت هم از سال 2015 در لهستان بر سر کار است. این دو دولت کوشش می نمایند نه تنها حاکمیت قانون در کشور خود را از بین ببرند بلکه آن را در اروپا هم تضعیف نمایند. اتحادیه اروپا به مقدار کافی در برابر این مسئله از خود دفاع نمی نماید. ما نمی خواهیم این مسئله را بیش از این تحمل کنیم.

بارلی در بخش دیگری از این تبادل نظر بر لزوم به کاربردن مکانیسم حاکمیت قانون در اروپا علیه کشورهای مستبد تاکید نموده و گفت: اینکه کسی علیه قانونی شکایت می نماید به این مفهوم نیست که ما نباید آن را بکار ببریم. من این مسئله را می فهم که کمیسیون می خواهد با دقت عمل کند، اما هیچ علتی برای عدم اعمال قانون و پذیرفتن ادامه آسیب ها برای اروپا وجود ندارد.

وی بعلاوه با اشاره به اینکه کمیسیون اروپایی احتمالا نگران وتوی مجارستان و لهستان در تصمیم گیری های مهم است گفت: اتحادیه اروپا نباید اجازه اخاذی را به کسی بدهد.

معاون مجلس اروپا بعلاوه گفت که علت تردیدهای کمیسیون اروپا در این باره را نمی فهمد.

مکانیسم و ساز و کار حاکمیت قانون در ماه دسامبر گذشته و بعد از مذاکرات سخت در بودجه چند ساله اتحادیه اروپا وارد شد. اتحادیه اروپا برای ملزم کردن اعضا، بویژه دو کشور یاد شده به رعایت اصل احترام به حاکمیت قانون، مکاهممی را در بودجه خود گنجانده که یاری های اقتصادی از جمله صندوق حمایت از کشورها برای جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید-19 را هم شامل می گردد.

این مکاهمم در واقع ابزاری در دست بروکسل است تا بوسیله آن دو کشور لهستان و مجارستان را به ارز ش های اتحادیه اروپا پایبند کند

فراکسیون های مجلس اروپا از تردید کمیسیون اروپایی در اجرای این مکانیسم مجازات علیه کشورهای ناقض قواعد اروپایی ناراحت هستند.

ورشو و بوداپست سال گذشته در اعتراض به ساز و کاری که یاری های اقتصادی اتحادیه اروپا را به لزوم احترام به حاکمیت قانون مرتبط می نماید به دیوان عالی دادگستری اتحادیه اروپا شکایت کردند. کمیسیون اروپایی علت تردد خود را انتظار برای حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا اعلام نموده است.

لهستان و مجارستان سال ها است بر سر موضوعات مختلفِ مرتبط با حاکمیت قانون با اتحادیه اروپا اختلافات اساسی دارند؛ بروکسل دو کشور یاد شده را به کوشش برای از بین بردن استقلال دستگاه قضایی و ممانعت در آزادی عمل رسانه ها متهم نموده است.

کمیسیون اروپایی که محرک اجرای این قانون است با وجود اینکه مجلس برای اجرای این طرح تا اول ژوئن به کمیسیون زمان داده بود تا به حال درباره اجرای آن درنگ نموده است و این دوره زمانی حالا بدون حصول هیچ نتیجه ای سرانجام یافته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1056

به "جدال مجلس و کمیسیون اروپا بالا گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال مجلس و کمیسیون اروپا بالا گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید