معین قیمت خودرو های مونتاژی و چند ابهام

به گزارش میهن دی ال، سخنگوی شورای رقابت توضیحاتی را در خصوص معین قیمت خودرو های مونتاژی ارائه کرد.

معین قیمت خودرو های مونتاژی و چند ابهام

به گزارش ایسنا، اسماعیل شجاعی با ابراز امیدواری از مشخص شدن قیمت خودرو های مونتاژی در جلسه امروز شورای رقابت اظهار کرد: یکی از دلایل تاخیر اعلام قیمت خودرو های مونتاژی این بود که مبنای دستورالعمل شورا در 11 بهمن سال گذشته ارائه شد درحالی که باید تغییرات اخر سال لحاظ می شد، به همین علت این موضوع احتیاج به وقت و دقت دارد. اگر امروز اطلاعات کامل از سازمان حمایت ارائه گردد محتمل است قیمت خودرو های مونتاژی نهایی گردد.

وی به این سوال که پیش از این اعلام شده بود ممکن است قیمت خودرو های مونتاژی کاهشی باشد، آیا همچنان احتمال این موضوع وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: هنوز اطلاعات کامل به شورا ارائه نشده است و مشخص نیست کاهش قیمت داشته باشیم یا خیر، اما زمانی که چارچوبی مشخص می گردد هر تغییری اتفاق می افتد، چه کاهش قیمت چه افزایش قیمت باید طبق آن چارچوب باشد.

سخنگوی شورای رقابت بعلاوه به این سوال که اگر قیمت خودرو های مونتاژی طبق دستورالعمل شورا کاهش پیدا کند، پول ها به خریداران عودت داده می گردد یا خیر نیز پاسخ داد: هنوز مشخص نیست، شورا باید در این مورد تصمیم گیر کند. به طور کلی این موضوع به اطلاعات شفاف احتیاج دارد و تصمیم گیری باید به گونه ای باشد که نه مصرف کننده و نه تولیدکننده دچار مشکل نشوند.

ماجرای قیمت گذاری خودرو های مونتاژی چیست؟

بر اساس این گزارش، پس از آنکه قیمت کارخانه ای خودرو های داخلی به وسیله شورای رقابت مشخص تکلیف شد، این شورا در بیانیه ای اعلام نمود که قیمت خودرو های مونتاژی را هم اعلام خواهد نمود. از آن موقع تا به امروز این موضوع در جلسات شورای رقابت آنالیز نشده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

این درحالی است که بعضی شرکت های خودروساز محصولات عرضه شده در طرح فروش یکپارچه خودرو ها را با اعمال افزایش قیمت فاکتور یا قیمت تازه اعلام نموده اند و در این راستا حدود دو هفته قبل رئیس سازمان حمایت طی نامه ای به شرکت های خودروسازی آرین پارس موتور، ایلیا، بهمن موتور، کرمان موتور، مدیران خودرو، فردا موتور، مکث موتور و نورا موتور پارس بر ممنوعیت افزایش قیمت خودرو های مونتاژی قبل از مشخص تکلیف این موضوع از سوی شورای رقابت تاکید نمود.

بعلاوه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این موضوع غیر قانونی بودن اعمال افزایش قیمت پیش از اعلام مصوبه شورای رقابت و اعلام قیمت به وسیله سازمان حمایت را تایید و اعلام نموده است: با توجه به اینکه طبق اعلام شورای رقابت، ممکن است قیمت بعضی خودرو های مونتاژی کاهش نیز داشته باشند، شرکت ها باید مبالغ مازاد دریافتی (اخذ شده از مشتریان طرح یکپارچه با اولویت نزدیک) را عودت دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1544

به "معین قیمت خودرو های مونتاژی و چند ابهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین قیمت خودرو های مونتاژی و چند ابهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید