انتقاد تند حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان این کشور

به گزارش میهن دی ال، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، حزب جمهوری خلق ترکیه به عنوان اپوزیسیون اصلی دولت این کشور، اقدام دولت اردوغان برای بازداشت 10 فرمانده بازنشسته نیروی دریایی ترکیه توسط دولت را محکوم کرد.

انتقاد تند حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان این کشور

بر اساس این گزارش، در نامه سرگشاده ای که به امضای رهبران حزب جمهوری خلق و جنبش میهنی این کشور صادر شده، آمده است: اگر اقدام به کودتا یا نشانه ای از آن باشد، مسلماً همه ما با آن مخالف هستیم. حزب ما آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه کوشش برای کودتا اعلام می نماید اما مساله دریاداران و ملوانان، پیمان مونترو است. اگر آنها اقدامی برای صدور چنین بیانیه ای نکنند، پس این وظیفه چه کسی است؟ امام جماعت مسجد ایا صوفیه؟ آنهایی که دم از آزادی بیان می زنند اقدام به بازداشت دریاداران نموده و آنها را به کوشش برای کودتا آن هم تنها به دلیل ابراز نگرانی در مورد منافع کشورمان متهم نموده اند.

به همین دلیل، انگین اوزکوک، معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نیز با شرم آور خواندن این اقدام دولت ترکیه، در پیامی جداگانه در صفحه توئیتر خود نوشت: ما پیشتر هم از این بازی ها دیده ایم. میهن پرستان سر خود را خم نخواهند کرد.

گفتنی است این بازداشت ها و بازپرسی ها به دنبال انتشار نامه سرگشاده ای از جانب نظامیان سابق نیروی دریایی ترکیه است که محتوای آن نگرانی از بابت سیاست احتمالی آنکارا مبنی بر کنار گذاشتن پیمان 1936 مونترو است که حفظ حاکمیت ترکیه بر دو تنگه ارتباطی میان دریای سیاه و مرمره را تضمین می نماید.

دولت ترکیه از این نامه به خشم آمده و می گوید یادآور کودتاهای متعددی است که در تاریخ معاصر این کشور اتفاق افتاده و می تواند تهدیدی برای دولت غیرنظامی باشد.

در قلب این پروژه آبی، کانال 50 کیلومتری استانبول است که به موازات کانال بسفر واقع شده است و احداث آن از حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برخوردار است.

منتقدان می گویند این کانال در پیمان مونترو لحاظ نشده و می تواند مقدمه تقابل نیروهای دریایی قدرت های عظیم را فراهم کند.

طبق پیمان مونترو، شناورهای غیرنظامی حق عبور از دو تنگه موجود در حد فاصل دریای سیاه و مرمره را دارند حال آنکه رزم ناوهای کشورهایی که به حوزه دریای سیاه تعلق ندارند مشمول محدودیت هایی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 874

به "انتقاد تند حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد تند حزب مخالف اردوغان از بازداشت نظامیان این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید