استرس مفید است؟

به گزارش میهن دی ال، استرس به عنوان یک احساس منفی و عاملی موثر بر بروز مسائل و انواع بیماری ها مطرح بوده است؛ اما آیا تابه حال در خصوص اینکه استرس می تواند مفید هم باشد فکر نموده ایم؟

استرس مفید است؟

به گزارش، استرس و اضطراب اغلب به عنوان نوعی احساس منفی شناخته می گردد و با کار های روی هم انبار شده، مسائل خانوادگی و برنامه کاری شلوغ، ما را تحت فشار قرار داده و از نفس می اندازند؛ زمانی افراد مضطرب می شوند که احساس نمایند کار ها و وظایفی که باید انجام دهند، از میزان وقت و توانایی آن ها بیشتر است.

مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در این خصوص به ایسنا گفت: روان شناسان دو نوع مختلف اضطراب را شناسایی نموده اند؛ استرس بَد یا همان اضطراب منفی که سبب ایجاد حس پریشانی و تسلیم می گردد، اما استرس خوب نوعی اضطراب مثبت است که سبب فعالیت و سازندگی می گردد.

ندا خورشیدیان ادامه داد: استرس مزمن در واقع پاسخی روانی یا فیزیولوژیکی به یک واقعه استرسزای درونی یا بیرونی است که به طول می انجامد و بر اساس تحقیقات این نوع استرس با تغذیه ناسالم، مسائل پوستی و به احتمال زیاد با بیماری های مزمن دیگر، در ارتباط است.

این کارشناس سلامت روان اضافه نمود: روانشناسان بر این باورند که در مقادیر کمتر، اضطراب می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

او گفت: در سال 2013 میلادی، موسسه تشخیص بیماری های اعصاب و روان نتایج تحقیقاتی را منتشر کرد که بیان می نمایند، سطح معقول و قابل کنترلی از استرس روزانه که همان استرس مثبت در نظر گرفته می گردد، می تواند از بدن در مقابل آسیب هایی که با افزایش سن و در اثر ابتلا به بیماری های مختلف ایجاد می گردد، محافظت کند.

خورشیدیان اظهار داشت: از آنجایی که استرس زیاد، انگیزه افراد را کاهش می دهد و به آن ها فشار روحی وارد می نماید، داشتن مقدار کمی استرس، می تواند مفید واقع گردد، به ویژه وقتی می خواهیم کاری را شروع کنیم؛ به طور نمونه وقتی که اضطراب داریم و کارمان را سَر موعد تمام کنیم، موجب می گردد بیشتر تمرکز کنیم، زیرا وقت انجام آن در حال اتمام است.

مقادیر متعادلی از استرس می تواند انگیزه افراد را افزایش دهد.

او گفت: همه ما این تجربه را داشتیم که بگوییم باید فلان کار را انجام دهیم، اما انگیزه کافی برای انجام آن را نداشته باشیم، اما درست به محض آنکه احساس کنیم وقتمان در حال اتمام است، دچار استرس می شویم و انگیزه مورداحتیاج را پیدا می کنیم و تمام کار ها را در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهیم.

این کارشناس سلامت روان اضافه نمود: استرس در مواقعی که یک عامل امنیت فرد را تهدید می نماید، موثر بوده و موجب بقای فرد می گردد؛ بنابراین میزانی از استرس احتیاج است که موجب بهبود عملکرد فرد در حوزه های مختلف گردد.

خورشیدیان گفت: زمانی که فشار بسیار کمی برای انجام یک کار مهم وجود دارد، فرد انگیزه کمی برای توجه و تمرکز و صرف انرژی دارد، به ویژه وقتی که کار های دیگر برای فرد، فوری و جذاب تر باشد، اما زمانی که فشار افزایش می یابد، فرد وارد منطقه بهینه عملکرد می گردد، تمرکز بیشتر می گردد و عملکردش بهبود می یابد و این فشار باید به اندازه کافی وجود داشته باشد تا همچنان تمرکز قطع نگردد.

به گفته این کارشناس سلامت روان، یکی از غافلگیرنماینده ترین مزایای استرس این است که به ایجاد روابط میان فردی یاری می نماید، زیرا کلید سلامتی همگانی محسوب می گردد؛ روابط اجتماعی یکی از بهترین عوامل حفاظتی در برابر بیماری های جسمی و روحی است؛ و ادامه داد: وقتی افراد احساس می نمایند که از سمت دیگری دوست داشته و درک می شوند، کمتر احساس انزوا و تنهایی می نمایند؛ برای نمونه گروه های حمایتی و مردم نهاد، بهترین مکان برای افرادی است که در خصوص استرس و اضطراب خود با یکدیگر صحبت می نمایند که سبب ایجاد همدردی و افزایش هورمون های مثبت اندیشی می گردد.

خورشیدیان، مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اظهار داشت: با درد دل کردن، افراد احساس بهتری پیدا می نمایند، زیرا بهتر می توانند مسائل یکدیگر را درک نموده و به احساسات خود اعتبار ببخشند و از تجربیات منفی خود، مفاهیم مثبت خلق نمایند.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 103

به "استرس مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید