مرداد چی بخوریم؟

به گزارش میهن دی ال، دلیل خاص بودن آش یخ در این است که برعکس آش های دیگر که همه دوست دارند داغ داغ همراه با سیر و نعناع داغ میل نمایند، آش یخ را باید سرد سرو کرد.

مرداد چی بخوریم؟

خبرنگاران: در گرمای تابستان خوراکی های خنک می چسبد. در منطقه ها مختلف ایران خوراکی های خنکی را در این فصل طبخ نموده و نوش جان می نمایند. با ما باشید با 5 خوراک خوشمزه تابستانی؛ آش یخ،خورش ماست، آب دوغ خیار ،آلبالو پلو ،آش خیار چنبر .

آش یخ

برای این که یکی دیگر از آش های خوشمزه ایرانی را امتحان کنید آماده هستید؟ آش یخ یکی دیگر از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است که می توان گفت خاص ترین آش ایرانی محسوب می گردد. برای تهیه آش یخ از برنج، ماست ترش، سبزی، سیر و برگ چغندر استفاده می گردد.

علت خاص بودن آش یخ در این است که برعکس آش های دیگر که همه دوست دارند داغ داغ همراه با سیر و نعناع داغ میل نمایند، آش یخ را باید سرد سرو کرد. اصلاً به همین علت هم از نام آش یخ برای نام گذاری آن استفاده شده است. بعد از این که آش پخته شد، آن را داخل یخچال می گذارند تا کاملاً خنک گردد و در زمان سرو هم از تکه های یخ در کنار آن استفاده می گردد تا کاملاً سرد باشد.

خورش ماست

خورش ماست یک غذا نیست بلکه یک دسر است، دسری که بین اصفهانی ها خیلی هوادار دارد. برای تهیه خورش ماست باید اول گوشت را بپزند و بکوبند. سپس گوشت های نرم شده را با ماست چکیده و زعفران و شکر ترکیب می نمایند. برای تزیین آن هم معمولاً از خلال بادام و پسته استفاده می گردد.

اگر هوادار امتحان کردن غذاهای نو هستید توصیه می کنیم یا خودتان دست به کار شوید یا حتماً در سفر به اصفهان خورش ماست را امتحان کنید.

آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یک غذای اصیل و مقوی است که در فصل گرما بیشتر از هر زمان دیگری سرو می گردد، می توانید با اضافه کردن مغز گردو، کشمش، سبزی های معطر، ماست پرچرب و خامه این طرز تهیه غذای خنک برای تابستان را ارتقا دهید.

علاوه بر آب دوغ خیار به عنوان یک خوراکی مناسب فصل تابستان، انواع سالادهای سبزیجات، مرغ و ماهی گریل شده با سس های متنوع نیز از غذاهای مفید در تابستان برای نهار هستند. گفتنی است که این گزینه ها از غذاهای مناسب تابستان برای بچه ها نیز به شمار می آیند.

آلبالو پلو

آلبالو پلو از غذاهای مخصوص شیراز و فصل تابستان است که با استفاده از البالو های ترش و آبدار تهیه شده و از از محبوب ترین غذاهای شهر شیراز است این غذا به علت وجود آلبالو از جمله غذاهای خنک محسوب می گردد. که دما و حرارت بدن را کم و سبب خنکی می گردد.

آش خیار چنبر

آش خیار چنبر یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که شاید خیلی از کدبانوها حتی نام آنرا هم نشنیده باشند.

برای تهیه آش خیار چنیر خوشمزه در ابتدای کار، یک ساعت زودتر از آغاز پخت، بلغور گندم را شسته و با آب خیس می کنیم. عدس را هم شسته و با آب خیس می کنیم. پیاز را شسته و پوست کنده و خرد می کنیم.یک قابلمه با کمی روغن برداشته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ گردد. سپس پیاز را درون آن می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک و طلایی گردد. بلغور گندم و عدس را آبکش نموده و به پیاز ها اضافه می کنیم.

حالا کمی آب به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را بسته و می گذاریم تا پخته گردد. خیار چنبر ها را شسته و پوست می کنیم و نصف می کنیم. اگر خیار چنبر ها بزرگ و تخم دار هستند، تخم های خیار را از آن خارج می کنیم.در این مرحله خیار ها را خرد می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه برداشته و با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ گردد. سپس خیار ها را به آن اضافه نموده و تفت می دهیم تا به خوبی نرم گردد.

خیار ها نباید له گردد و فقط در تفت کمی نرم گردد کافی است. وقتی که خیار ها تفت خورد، آن را به قابلمه آش اضافه می کنیم. سپس سبزی آش خرد شده را هم اضافه نموده و با هم مخلوط می کنیم و درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم تا آش پخته گردد.گاهی آش را هم می زنیم تا ته نگیرد. وقتی که آش پخته و جا افتاد، فلفل، نمک و کشک را به آن اضافه نموده و 5 دقیقه صبر می کنیم تا آش مزه دار گردد. سپس از روی حرارت برداشته و در کاسه مناسب می ریزیم و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ و سیر داغ تزیین می کنیم.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1582

به "مرداد چی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرداد چی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید