آخرین شرایط منابع و تسهیلات پرداختی در امسال
به گزارش میهن دی ال، تهران (پانا) - به گفته مدیرعامل بانک مهر ایران در امسال نیز بر خلاف چالش هایی که وجود داشت، فرایند افزایش منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران ادامه پیدا کرد و اکنون منابع بانک به 410هزار میلیارد ریال رسیده است.
به گزارش ایسنا، مرتضی اکبری از ادامه فرایند افزایش منابع این بانک در امسال اطلاع داد و گفت: بانک مهر ایران پیروز شد منابع خود را از 60 هزار میلیارد ریال در سال 1395، به حدود 300 هزار میلیارد ریال در سال 1398 برساند. به طور متوسط در طول این سال ها بیش از 70 درصد در هر سال منابع بانک افزایش پیدا نموده است. خوشبختانه در امسال نیز بر خلاف چالش هایی که وجود داشت، این فرایند ادامه پیدا کرد و اکنون منابع بانک به 410 هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی اضافه کرد: پیروزیت این بانک برای حفظ فرایند افزایش منابع در حالی رخ داده که سال 1399 با چالش هایی همچون شیوع بیماری کرونا و متأثر شدن کسب وکارها، امهال سه ماهه اقساط تسهیلات قرض الحسنه، رونق بازارهای موازی و ... کار را برای فعالیت یک بانک قرض الحسنه سخت نموده بود.
اکبری درباره اینکه بانک مهر ایران در طول سال های 1395 تا 1398 در حوزه جذب منابع فرایند افزایشی قابل توجهی را تجربه نموده است و آیا در امسال نیز این فرایند ادامه پیدا نموده است و آیا فضای کلان اقتصادی و شیوع بیماری کرونا بر عملکرد بانک شما اثر منفی نگذاشت؟ گفت: این بانک پیروز شد منابع خود را از 60 هزار میلیارد ریال در سال 1395، به حدود 300 هزار میلیارد ریال در سال 1398 برساند. به طور متوسط در طول این سال ها بیش از 70 درصد در هر سال منابع بانک افزایش پیدا کرد. این رقم هنگامی اهمیت خود را نشان می دهد که آن را با رشد 20 تا 30 درصدی نقدینگی در طول این سال ها مقایسه کنیم. به زبان ساده، درصد رشد منابع بانک از درصد رشد نقدینگی به طرز محسوسی بیشتر بوده و بانک مهر ایران در طول این سال ها سهم خود را از بازار پول کشور افزایش داده است.
وی اضافه کرد: در امسال نیز بر خلاف چالش هایی که وجود داشت، این فرایند ادامه پیدا کرد و اکنون منابع بانک به 410 هزار میلیارد ریال رسیده است. اما امسال با چالش هایی روبرو بودیم که یک مورد بحث شیوع بیماری کرونا بود که بعضی از کسب وکارها را متأثر کرد و به تبع آن در پرداخت اقساط خود دچار مشکل شدند. با این حال به همکاران تأکید شده تا جای ممکن با مردم کنار بیایند، شرایط کنونی را در نظر بگیرند و مشتریان را برای بازپرداخت اقساط تسهیلات خود تحت فشار قرار ندهند.
او فارغ از این، سه ماه امهال اقساط وام های قرض الحسنه که از سوی شورای پول و اعتبار به نظام بانکی تکلیف شد، برای ما چالش ایجاد کرد. در این سه ماه باید 40 هزار میلیارد ریال وصول می شد. بعضی مشتریان با میل خود اقساط تسهیلاتشان را واریز کردند که 7000 میلیارد ریال بود، دو خط اعتباری شش ماهه نیز از بانک مرکزی گرفتیم که مجموعاً 10 هزار میلیارد ریال بود. اما وصول 23 هزار میلیارد ریال باقی مانده به تعویق افتاد و این مسئله قدرت تسهیلات دهی بانک را متأثر کرد. به علاوه در امسال با رشد بازارهای موازی همچون بورس روبرو بودیم و بخشی از منابع بانک نیز به سمت بازار سرمایه رفت. حساب کارگزاری ها و صندوق های سرمایه گذاری در بانک های تجاری متمرکز است و در بانک مهر ایران حساب ندارند. همه این چالش ها را در نظر بگیرید، اما با این همه تا این برهه از امسال منابع بانک حدود 40 درصد رشد نموده و این پیروزیت قابل توجهی است.
مدیر عامل بانک مهر ایران در پاسخ به اینکه این بانک برای حمایت از کالای ساخت داخل چه طرح هایی را اجرا نموده است؟ گفت: توجه ویژه ای به بحث حمایت از فراوری داخلی داشتیم و دو طرح نیز در این زمینه اجرایی نموده ایم؛ حمایت از کالای ایرانی و کالاکارت. برای نمونه در طرح کالاکارت مشتری بدون اینکه نزد بانک سپرده گذاری کند، کارت اعتباری 200 میلیون ریالی از بانک دریافت می نماید. فروشگاه های متنوعی در سراسر کشور پذیرنده این کارت هستند و فرد می تواند کالاهای مختلفی را به صورت اقساطی خریداری کند. کارمزد این طرح نیز حداکثر چهار درصد در نظر گرفته شده است. البته این طرح خدمات مختلف مانند آموزش، سلامت و... را نیز در برمی گیرد. در واقع یکی از اهداف این طرح کاهش فشار اقتصادی بر خانوارها است. به صورتی که احتیاج نباشد یک باره مبلغ سنگینی را برای این موارد هزینه نمایند و این مبلغ در طول زمان تقسیم شود تا فشار اقتصادی بر آن ها کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: تفاهم نامه ای نیز با صندوق نوآوری و شکوفایی داریم و در چارچوب آن به شرکت های دانش بنیان تسهیلات می دهیم. تا کنون تعداد شرکت های دانش بنیانی که از تسهیلات بانک مهر ایران بهره مند شده اند، به 550 شرکت می رسد. تقریباً 650 میلیارد ریال در قالب بیش از 2000 فقره تسهیلات به آن ها پرداخت شده است.
اکبری درباره معوقات تسهیلات پرداختی این بانک که چند سال است کمتر از یک درصد باقی مانده، نیز گفت: یک نگرش کلی در بین بخشی از فعالان شبکه بانکی کشور وجود دارد که معتقدند دریافت نمایندگان تسهیلات خرد به احتمال بیشتریاقساط خود را دیر پرداخت می نمایند و این مسئله در سطح کلان می تواند باعث بروز ریسک اعتباری و به تبع آن ریسک نقدینگی برای بانک شود. با این حال عملکرد بانک مهر ایران، به عنوان یک بانک تخصصی قرض الحسنه که به طور ویژه کار بانکداری خرد انجام می دهد، نشان داد این فرضیه صحیح نیست. تنها تا همین برهه از امسال این بانک یک میلیون و 600 هزار فقره تسهیلات پرداخت نموده است، اما همچنان معوقات آن کمتر از یک درصد است که واقعاً در سطح شبکه بانکی کشور بی نظیر است. بخشی از این پیروزیت از اینجا ناشی می شود که مردم نسبت به عقد قرض الحسنه یک باور قلبی دارند. وقتی فرد می بیند بانکی پیدا شده که تسهیلات با کارمزد بسیار پایین پرداخت می نماید و این کار را هم خیلی سریع و بی دردسر انجام می دهد، یک حس قدرشناسی در فرد ایجاد می شود. چنین فردی با دیر پرداختن اقساط تسهیلات، امتیاز اعتباری خود را مخدوش نمی نماید تا بتواند در آینده باز هم از چنین تسهیلاتی استفاده کند. بخش دیگری هم از این توفیق به عملکرد مطلوب کارکنان بانک برمی شود که با رعایت بهداشت اعتباری درباره پفراینده های تسهیلاتی و همچنین وصول به موقع مطالبات باعث شده اند این نسبت پایین بماند.
وی در پاسخ به اینکه بانک مهر ایران به مددجویان نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)وام قرض الحسنه پرداخت می نماید و این وام ها بر چه اساس و با چه شرایطی پرداخت می شود؟ اظهار کرد: از آنجاکه بانک مهر ایران کار بانکداری خرد انجام می دهد. ما تفاهم نامه های متعددی با نهادهای مختلف داریم که کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از آن هاست. با بنیاد برکت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز تفاهم نامه داریم. همچنین در چارچوب همکاری با سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز تسهیلات قابل توجهی را پرداخت نموده ایم. همه این تسهیلات قرض الحسنه بوده و با کارمزد حداکثر چهار درصدی پرداخت شده است. رویکردمان هم در پرداخت این تسهیلات توانمندسازی مددجویان بوده است. یعنی به جای پرداخت وام معیشتی که صرف مخارج جاری و خرید کلاهای مصرفی می شود، وام هایی برای خوداشتغالی پرداخت نموده ایم.بر این اساس افراد می توانند با ایجاد درآمد پایدار، به تدریج خود را از تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج نمایند.بانک مهر ایران در مجموع هشت میلیون فقره تسهیلات پرداخت نموده که 500 هزار موردآن در این حوزه بوده است و این نشان می دهد یکی از اولویت های ما توانمندسازی این قشر از جامعه است.
مدیر عامل بانک مهر ایران درباره اینکه در حوزه بانکداری نوین و عرضه خدمات بانکی به صورت غیرحضوری چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: یکی از روینمودهای اصلی بنده و اعضای هیئت مدیره بانک بسط خدمات بانکی بر بستر ابزارهای الکترونیکی بوده است. ما بانکی با 530 شعبه و 3000 نفر کارمند هستیم. با این حال تعداد تسهیلات بانک از 500 هزار فقره در سال 1395 با رشدی قابل توجه به دو میلیون و 300هزار مورد در سال گذشته رسیده است. حال این تعداد تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مهر ایران را با تعداد تسهیلات بانک هایی مقایسه کنید که چند برابر ما شعبه و نیروی انسانی دارند. معین است که فشار روی کارکنان بانک مهر ایران بیشتر است. از سوی دیگر مشتری چرا باید برای یک افتتاح حساب یا حتی دریافت تسهیلات با مبلغ کم به شعبه بانک مراجعه کند؟ ما ابتدا افتتاح حساب را روی وب سایت بانک و نرم افزار همراه بانک خود ارائه کردیم. یعنی مشتری در هر ساعت از شبانه روز، با تلفن همراه خود افتتاح حساب می نماید و کارت بانکی نیز برایش فرستاده می شود.
وی اضافه کرد: پس از این، امکان درخواست تسهیلات را نیز به صورت غیرحضوری فراهم کردیم. یعنی مشتری درخواست را به صورت غیرحضوری انجام می دهد و تا زمان دریافت تسهیلات تنها یک بار و آن هم برای ارائه تضامین به شعبه بانک مراجعه می نماید. البته در حال تلاشیم تا همین یک بار مراجعه را نیز حذف کنیم. علاوه بر این ما امکان مشاهده میانگین حساب را نیز روی وب سایت بانک فراهم نموده ایم تا مشتریان از شرایط حساب خود آگاه باشند. همچنین نخستین بانکی بودیم که کارت هدیه مجازیرا ارائه کردیم. البته با راه اندازی سامانه میعاد، بسیاری از فرم های کاغذی شعبه نیز حذف شده و عملیات بانکی را بدون کاغذ انجام می دهیم. به این صورت که اگر فردی اصرار داشته باشد برای افتتاح حساب به شعبه مراجعه کند، تنها ارائه یک کارت ملی کفایت می نماید و احتیاجی به ارائه کپی از مدارک شناسایی نیست. همچنین فرم ها الکترونیکی شده و امضای مشتری نیز به صورت الکترونیکی دریافت می شود. ناگفته نماند خدمت احراز هویت دیجیتال که بانک مهر ایران برای افتتاح حساب غیرحضوری خود از آن بهره برد، مورد توجه نهادهای دیگر نیز نهاده شد. ما نخستین بانکی بودیم که در همکاری با شرکت سپرده گذاری مرکزی این قابلیت را برای احراز هویت غیر حضوری سجام به کار گرفتیم.
اکبری ادامه داد: مواردی را که اشاره کردم از چند مورد اهمیت دارد؛ هم بحث محیط زیستی و کاهش مصرف کاغذ مطرح است که بانک مهر ایران دارد تبدیل به نخستین بانک سبز کشور می شود. هم اینکه در وقت و هزینه مشتریان بانک صرفه جویی می شود و دیگر احتیاجی به مراجعات مکرر به شعب بانک نیست. به علاوه این خدمات در شرایط فعلی که جامعه با بیماری کرونا دست به گریبان است، اهمیت دوچندانی هم پیدا نموده است.
وی درباره آیا نگرش خاصی در سطح مدیریت بانک برای هزینه کرد در مدیریت اجتماعی وجود دارد؟ نیز گفت: بالأخره هیچ یک از ما نمی توانیم نسبت به اطراف خود و مسائل جامعه بی تفاوت باشیم. هر چند بانک یک شرکت است و در وهله اول باید برای کسب درآمد و سودآوریفعالیت کند، اما می تواند در حد مقدورات خود، بعضی منابع را نیز در جاهایی هزینه کند تا بخشی از مسائل مردم مرتفع شود. ما در طول این سال ها اقدامات مختلفی را در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام دادیم، از جمله ساخت 100 واحد مسکونی برای سیل زدگان سه استان در سال گذشته و همچنین مشارکت در ساخت یک بیمارستان. با این حال مهم ترین اقدامات بانک در این بخش بیمه کردن 500 هزار خانه روستایی در سه استان محروم کشور و همچنین صرف منابع دریافت شده از محل جریمه دیرکرد در امور عام المنفعه بود که هر دو برای نخستین بار سطح شبکه بانکی کشور صورت گرفت. این اقدامات متوقف نشده و برنامه های دیگری نیز مد نظر است که اجرایی خواهد شد.
منبع: خبرگزاری پانا