چرا باید از محصولات پوستی حاوی کلاژن استفاده کنیم؟

به گزارش میهن دی ال، در دنیای مراقبت از پوست هر روز یک محصول تازه به بازار می آید که ادعا می گردد برای پوست شما معجزه می نماید. محصولات متنوعی برای حل کردن مسائل مختلف پوستی فراوری می شوند ولی همه آن ها ضروری یا حتی مفید نیستند. یکی از ترکیباتی که زیاد در خصوص فواید آن برای پوست می شنوید، کلاژن است. کلاژن به صورت طبیعی در بدن وجود دارد ولی آیا محصولات پوستی حاوی کلاژن هم می توانند به همان میزان مفید باشند؟ در ادامه در خصوص کلاژن و فواید آن بیشتر بخوانید.

چرا باید از محصولات پوستی حاوی کلاژن استفاده کنیم؟

کلاژن چه فوایدی برای پوست دارد؟

کلاژن یکی از ترکیباتی است که زیاد در خصوص فواید آن می شنوید. این روزها محصولات زیادی حاوی کلاژن به راحتی در دسترس واقع شده است. کلاژن به طور طبیعی در بدن وجود دارد و مهم ترین نقش را در داشتن پوست محکم و پر ایفا می نماید. البته کلاژن موجود در بدن با گذر زمان و افزایش سن کاهش پیدا می نماید.

سوالی که مطرح می گردد این است که آیا این کلاژن کاهش یافته را می توان بازیابی کرد؟ آیا بازیابی این کلاژن امکان پذیر است و می تواند برخی از مسائل و افتادگی های پوستی را حل نماید؟ آیا کلاژن موجود در محصولات پوستی می توانند انعطاف پذیری پوست را افزایش دهند، چین و چروک آن را کم نمایند و از دست رفتن حجم زیر پوست را جبران نمایند؟

در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که چرا به مرور زمان کلاژن بدن کم می گردد و آیا کرم ها، سرم ها و محصولات حاوی کلازن می توانند این کمبود را جبران نمایند یا نه. بعلاوه محصولاتی را معرفی می کنیم که با گنجاندن آن ها در روتین مراقبت از پوست خود می توانید پوستی شاداب تر و سالم تر داشته باشید.

کلاژن چیست و چه تاثیری روی پوست دارد؟

کلاژن پروتئینی است که سلول های پوست را قوی و محکم می نماید. در واقع کلاژن مانند چسبی است که پوست، ماهیچه ها، استخوان ها و بافت ها را در کنار هم نگه می دارد. کلاژن، همراه با الاستین (پروتئین دیگری که در پوست شما یافت می گردد)، مسئول از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک پوست است. کلاژن یکی از اصلی ترین عواملی است که پوست را جوان نگه می دارد، اما با گذشت زمان کاهش می یابد، که می تواند روی پیری آشکار پوست شما تأثیر بگذارد. در واقع یکی از مهم ترین دلایل پیر شدن پوست و چروک شدن آن، همین کاهش کلاژن در بدن است.

فواید کلاژن

کلاژن به خاطر فواید زیر یکی از مهم ترین فاکتورهای پوست سالم و شاداب و زیبا است:

  • افزایش و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست
  • افزایش و حفظ استحکام پوست
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک
  • کاهش منافذ پوست
  • ایجاد ظاهری پر و شاداب در پوست

آیا استفاده موضعی از محصولات پوستی حاوی کلاژن هم تاثیرگذار است؟

کلاژن علاوه بر اینکه یک پروتئین طبیعی در بدن انسان است، می تواند یک ماده مراقبت از پوست نیز باشد. این ماده به ویژه در مرطوب نماینده ها یافت می گردد. در حالی که از نظر تکنیکی نمی توانید کلاژن را به صورت موضعی جذب کنید، کرم ها و سرم های صورت حاوی کلاژن لایه ای به پوست شما اضافه می نمایند تا از دست دادن آب را کاهش داده و به عنوان مانعی در برابر عوامل محیطی عمل نمایند. کلاژن موضعی می تواند در یاری به داشتن ظاهری صاف تر و درخشان تر پوست شما موثر باشد و در عین حال خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست را به حداقل برساند.

یکی از محصولات مراقبت از پوست کلاژن انواع کرم های روز و شب است. این محصولات معمولا بعد از یک بار استفاده هم تاثیر خود را نشان می دهند اما برای اینکه تاثیر واقعی آن ها را ببینید باید حداقل یک هفته هر روز از آن بهره ببرید. با استفاده منظم، کم کم چین و چروک و خطوط ریز پوست شما پر می گردد و پوست صورت شما ظاهری جوان تر و شاداب تر به خود می گیرد.

چه چیزی باعث از دست دادن کلاژن می گردد؟

با افزایش سن، سطح کلاژن بدن شما آغاز به کاهش یافتن می نماید. آموزشگاه پوست آمریکا (AAD) خاطرنشان می نماید که با کاهش کلاژن، پوست شما سفتی و انعطاف خود را از دست می دهد و آغاز به افتادگی می نماید، چین و چروک ها بیشتر به نظر می رسند، منافذ بزرگ می توانند آشکارتر شوند و حتی نوک بینی شما می تواند آغاز به فرورفتن کند. اما افزایش سن تنها یکی از دلایل کاهش کلاژن است. سایر مقصران این اتفاق شامل عوامل خارجی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا عادات مرتبط سبک زندگی است. در ادامه بیشتر به این دلایل می پردازیم.

چگونه افزایش سن بر کلاژن تأثیر می گذارد

با افزایش سن، توانایی بدن شما برای فراوری کلاژن به طور طبیعی آغاز به کاهش یافتن می نماید در حالی که کلاژنی هم که از قبل دارید آغاز به تحلیل رفتن می نماید. اگرچه از دست دادن کلاژن می تواند زودتر آغاز گردد، این کاهش برای زنان در دوران یائسگی بسیار مهم است، به طوری که تا 30 درصد کاهش کلاژن در پنج سال اول یائسگی رخ می دهد. پس از آن، زنان تا 20 سال آینده هر سال حدود 2 درصد از کلاژن بدن خود را از دست می دهند.

عوامل خارجی که بر سطح کلاژن تأثیر می گذارند

در حالی که سن نقش کلیدی در کاهش سطح کلاژن برای صورت و بدن ایفا می نماید، عوامل دیگری نیز می توانند نقش داشته باشند. از برخی از این عوامل می توانید پیشگیری کنید. در ادامه به این فاکتورها اشاره می کنیم.

قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش

یکی از بزرگترین عوامل کاهش کلاژن، نور خورشید استقرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) بافت همبند پوست شما - رشته های کلاژن و الاستین - را که در لایه عمیق تر پوست (درم) قرار دارند، تجزیه می نماید. این آسیب آفتاب و تجزیه کلاژن می تواند منجر به علائم پیری زودرس مانند سستی پوست و چین و چروک گردد.

این یکی از دلایل بسیار مهم استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر است.

عادات مرتبط با سبک زندگی

در حالی که افزایش سن بر سطح کلاژن تأثیر می گذارد، عوامل محیطی و عادات سبک زندگی می توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند. البته قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از مهم ترین فاکتورها است اما عادات سبک زندگی، مانند کم خوابی، می تواند مقصر اصلی کاهش کلاژن در بدن باشد.

درمان های حرفه ای برای مبارزه با از دست دادن کلاژن

در حالی که مراقبت از پوست به صورت موضعی و استفاده از محصولات پوستی حاوی کلاژن به پیشگیری از کاهش کلاژن یاری نمی نماید، اما چندین درمان حرفه ای و در مطب که به وسیله متخصصان پوست انجام می گردد می تواند تا حدودی به برطرف مسائل ناشی از کاهش کلاژن یاری کند. در ادامه به این چند درمان اشاره می کنیم:

  • میکرونیدلینگ: چندین جلسه میکرونیدلینگ می تواند منجر به افزایش کلاژن، کاهش خطوط و چین و چروک و منافذ پوست گردد. با این روش انعطاف و لطافت پوست افزایش پیدا می نماید. در روش میکرونیدلنیگ از سوزن های بسیار ریز برای ایجاد سوراخ در پوست استفاده می گردد که نتیجه آن تحریک پوست برای فراوری کلاژن است.
  • اولتراسوند: برخی از متخصصان پوست از سونوگرافی برای ارسال گرما به عمق پوست استفاده می نمایند که می تواند بدن شما را تحریک کند تا کلاژن بیشتری فراوری کند.
  • فرکانس رادیویی: مشابه سونوگرافی، فرکانس رادیویی شامل گرم کردن بافت پوست شما برای یاری به تحریک فراوری کلاژن است.

برای هر یک از این درمان های حرفه ای، مهم است که با یک متخصص پوست مشورت کنید تا برترین برنامه را برای اهداف مراقبت از پوست خود معین کنید.

جمع بندی

کلاژن پروتئینی است که در بدن فراوری می گردد و مسئول حفظ استحکام و انعطاف پوست است. با برخی روش ها از جمله استفاده از محصولات پوستی حاوی کلاژن می توانید روند کاهش کلاژن در بدن را کندتر کنید و پوست شفاف تر و شاداب تری داشته باشید.

منبع: Lorealparisusa

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1403 بروزرسانی: 4 مهر 1403 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1630

به "چرا باید از محصولات پوستی حاوی کلاژن استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید از محصولات پوستی حاوی کلاژن استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید