نکته هایی مهم که قبل از خرید تیغ اره گرد نجاری باید بدانید

به گزارش میهن دی ال، تیغ اره گرد یا تیغه دیسکی از جمله پر کاربردترین تیغه‌های مورد استفاده در نجاری و دروگری هستند. این تیغه‌ها در ماشین‌هایی چون اره میزی، دورکن، فارسی بر، اره دیسکی، اسلایسر ها چند تیغ و بسیاری دیگر از ماشین‌های نجاری استفاده می‌شود.

نکته هایی مهم که قبل از خرید تیغ اره گرد نجاری باید بدانید

یکی از مشکلات اساتید نجار برای انتخاب تیغه مورد نظر، نداشتن اطلاعات کافی از انواع تیغ اره گرد، موارد مصرف، خصوصیات هر تیغه و معایب و مزایا آن است. در این نوشته انواع مختلف تیغه اره گرد را به شما معرفی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که برای هر متریال باید از چه تیغ اره گرد و با چه مشخصاتی استفاده کنید.

بسیاری از نجارها و کابینت سازها بدون توجه به خصوصیات هر تیغه، اقدام به برش چوب یا ورق‌های چوبی می‌کنند و از تیغه‌ای که بر روی دستگاه نصب شده، بدون توجه به کارایی و قابلیت آن بهره می‌گیرند. شاید یکی از دلایل افت کیفیت کار برخی نجارها، عدم اطلاع از تفاوت‌ها و قابلیت‌های تیغه اره گرد موجود در بازار است.

انواع تیغ اره گرد مورد استفاده در نجاری و صفحه
در کارهای نجاری و صفحه با توجه به نوع متریال و میزان استفاده از تیغه اره گرد، با انتخاب‌های مختلفی مواجه می‌شویم. در این بخش به معرفی انواع تیغه‌های برش گرد مورد استفاده در صنعت چوب اشاره خواهیم کرد.

تیغ اره گرد برای برش چوب خام یا تیغه اره چوب بر
تیغه‌های مخصوص چوب خام معمولاً برای برش چوب‌های خام و سخت استفاده می‌شوند. با تیغه برش مخصوص چوب، برشی سریع و تمیز خواهید داشت. تعداد دندانه‌های این تیغه بین 24 تا 40 عدد هست و معمولاً ارتفاع و گام‌های بلندتری نسبت به تیغه MDF دارند.

درواقع اگر با تیغه MDF چوب خام را برش دهید، مشاهده خواهید کرد که برش به سختی انجام خواهد شد و حتی در مواردی باعث سوختن چوب می‌شود. البته این تیغه‌ها باید خصوصیان فنی دیگری هم داشته باشند.

با تیغه چوب امکان برش ورق‌هایی مانند MDF و لترون را خواهید داشت؛ اما بزرگ‌ترین عیب آن لب پر شدن قسمت برش و کیفیت پایین در برش‌کاری است.

تیغه برش صفحات ام دی اف و ملامینه
این تیغه‌ها برای برش صفحات ام دی اف و روکش ملامینه مناسب می‌باشند. شکل ظاهری و شیوه قرارگیری دندانه‌ها در این تیغه به گونه‌ای است که برش‌های صورت گرفته باعث ایجاد شکستگی و لب پریدگی در خط برش نمی‌شود.

تیغه برش صفحات کورین
کورین با توجه به خصوصیات فیزیکی، بدون درز بودن، قابلیت فرم پذیری بالا و مقاومت بالای خود در برابر مواد شیمیایی و اسیدی استفاده گسترده‌ای پیدا کرده است. کورین از نوع سالید سرفیس (Solid Surface) ها است و با نام سنگ مصنوعی نیز شناخته می‌شود.

به دلیل جنس خاص صفحات کورین و ترکیبات آن نیاز به تیغه‌های مخصوص برش کورین هست. در صورت استفاده از تیغه نامناسب برش‌ها در کورین دارای لبه‌های نامنظم و شکسته خواهد شد. تیغه‌های کورین دارای تعداد دندانه‌های بیشتر و با عمق کم است که برش‌های بدون لب پریدگی را نتیجه می‌دهد.

تیغه برش خط زن
این تیغه‌ها در اره دورکن ها یا پنل برها استفاده می‌شود. خط زن با ایجاد یک شیار بسیار کم‌عمق هم‌راستا با تیغه اصلی مانع از ایجاد لب پریدگی در صفحات ام دی اف، کورین و ملامینه می‌شود. این تیغه هم‌ راستا با تیغه اصلی قرار داشته و جهت گردش آن مخالف جهت گردش تیغه اصلی است.

تیغه خط زن قطر و اندازه کوچک‌تری نسبت به سایر تیغه‌های معرفی شده دارد و معمولاً در قطرهای 100 و 120 میلی‌متری تولید می‌شوند. تعداد دندانه و تراکم آن روی تیغه خط زن معمولاً کم است. تیغه‌های خط زن دور بالایی (12 و 14 هزار دور) دارند و در انواع یک و دوتکه تولید می‌شوند.

تیغ شیار زن
این تیغ به‌منظور شیار زدن روی سطوح چوبی خام و صفحه استفاده می‌شود؛ مانند شیار پشت باکس برای قرارگیری ورق، شیار شیشه و …

تیغه شیار زن در دو نوع ثابت و متغیر وجود دارد. نوع ثابت تک تیغ بوده و عرض شیار ثابتی ایجاد می‌کنند؛ اما نوع چند تیغ می‌تواند در عرض‌های مختلف در سطح کار ایجاد شیار نماید.

تیغه اره PVC
از این تیغه‌ها برای برش ورق‌های PVC، پلکسی گلس، روکش چوب، کف پوش‌های لمینیت، تخته چند لایی و … مناسب هستند. این تیغه‌ها معمولاً دندانه‌های ریز، کم‌عمق و نزدیک به هم دارند و به‌راحتی امکان برش ورق‌های نازک را هم خواهند داشت.

تیغ اره گرد,تیغه اره گرد,تیغه دیسکی,تیغه نجاری,تیغ نجاری,ابزار نجاری,تیغه برای دستگاه برش,انواع تیغه برش گرد,تیغه گرد نجاری,

قسمت‌های یک تیغه اره گرد را بشناسیم
برای درک بهتر و انتخاب مناسب یک تیغ اره گرد شناخت قسمت‌های مختلف آن ضروری است. در ادامه قسمت‌های مهم اره گرد که برای بررسی و مقایسه کاربردی خواهد بود را بررسی می‌کنیم.

 

تیغ اره گرد,تیغه اره گرد,تیغه دیسکی,تیغه نجاری,تیغ نجاری,ابزار نجاری,تیغه برای دستگاه برش,انواع تیغه برش گرد,تیغه گرد نجاری,

تعداد دندانه تیغ اره گرد :
تعداد تیغه در اره گرد، بیانگر نوع برش و روش برش‌کاری تیغه است. دندانه‌های بیشتر به معنای برش صاف و نرم، با حجم باربرداری کم است؛ یعنی مقدار باربرداری کمتر و تعداد دفعات باربرداری بیشتر است. تعداد بالای دندانه برای برش صفحاتی مانند MDF و ملامینه بسیار مناسب هستند.

تعداد تیغه کم‌تر به این معناست که تعداد دفعات باربرداری کم‌تر است؛ اما در هر بار برخورد تیغ اره گرد با متریال، حجم بیشتری برداشته می‌شود. با توجه به ساختار چوب طبیعی و سخت، این تیغه‌ها مناسب چوب خام هستند.

تیغه با دندانه ریز مناسب برای باربرداری‌های حجیم و سنگین نیست. اگر مجبور هستید با تیغه MDF صفحات چوبی ضخیم را برش دهید، پیشنهاد ما باربرداری آرام است.

تیغ اره گرد,تیغه اره گرد,تیغه دیسکی,تیغه نجاری,تیغ نجاری,ابزار نجاری,تیغه برای دستگاه برش,انواع تیغه برش گرد,تیغه گرد نجاری,

فضای بین دندانه‌ها:
هر چه فضای بین دندانه‌ها بیشتر باشد، باربرداری راحت‌تر انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال در تیغه‌های مخصوص چوب خام فاصله بین دندانه‌ها بیشتر از تیغه MDF است. این تیغه‌ها توان برش سریع چوب‌های ضخیم را دارند.

شکل دندانه:
خصوصیت دیگری که در بررسی تیغ اره گرد باید در نظر داشت، شکل دندانه‌های آن است. شکل دندانه و زاویه قرارگیری الماسه ها در نوع کارایی تیغه تأثیرگذار است. شکل دندانه مشخص می‌کند که تیغه برای برش عرضی، برش طولی، برش MDF، برش لمینیت، برش چوب خام و … ساخته شده است.

در این بخش تیغه‌های گرد برش را با توجه به شکل دندانه آن معرفی خواهیم کرد. شکل دندانه معمولاً با حروفی مشخص می‌شوند که معمولاً بر روی برخی تیغه درج شده و قابل مشاهده هستند. در تصویر امکان مشاهده انواع دندانه‌ها در تیغه‌های مختلف را خواهید داشت.

 (FTG) FLAT TOP GRIND TEETH
این دندانه‌ها در تیغه‌هایی با این خصوصیت صاف هستند و برای تیغه‌هایی استفاده می‌شوند که باربرداری سریع و زیاد اهمیت دارد. برش با این تیغه در جهت موازی با الیاف چوب انجام می‌شود و مناسب تیغه‌های مخصوص چوب خام و سخت هستند.

 (ATB) ALTERNATE TOP BEVEL TEETH
این تیغه‌ها مانند چاقو عمل می‌کنند. شکل قرار گیره الماسه بر روی هر دندانه به‌صورت مورب و یکی در میان چپ و راست است. افزایش زاویه تیغه کیفیت افزایش می‌دهد؛ اما عمر تیغه را کم می‌کند. از این تیغه‌ها برای برش عرض (فارسی بر)، برش‌های عمومی و برخی برش‌های طولی استفاده می‌شود.

از این تیغه می‌توان برای برش صفحه، پلای وود، ملامینه، ورق تخته فشرده چوبی (نئوپان) استفاده کرد.

تیغ اره گرد,تیغه اره گرد,تیغه دیسکی,تیغه نجاری,تیغ نجاری,ابزار نجاری,تیغه برای دستگاه برش,انواع تیغه برش گرد,تیغه گرد نجاری,

 (Hi-ATB)
این تیغه از دندانه‌هایی با شیب تند (30 تا 45 درجه) تشکیل شده که به‌صورت یکی در میان در کنار تیغه‌های صاف چیده شده‌اند. از این تیغه برای برش ورق‌های ملامینه مناسب است و روکش ملامینه با این تیغه آسیب نمی‌بیند. همچنین از این تیغه می‌توان برای برش چوب سخت و پلای وود استفاده کرد.

Combination (ATBR)
تیغه‌های ATBR دندانه‌های 50 تایی دارند که این دندانه‌ها به‌صورت دسته‌های 5 تایی چیده شده‌اند که ترکیبی از تیغه‌های ATB و FTG است. تیغه Combination با نام تیغه همه‌کاره هم شناخته می‌شوند.

مبحث تیغه اره های دیسکی بسیار گسترده تر از مواردی است که در این مطلب به آن ها اشاره شد.  امیدواریم این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربیات خود از خرید تیغه اره گرد با همکارانتان در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته به اشتراک گذارید.

انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 29

به "نکته هایی مهم که قبل از خرید تیغ اره گرد نجاری باید بدانید" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکته هایی مهم که قبل از خرید تیغ اره گرد نجاری باید بدانید" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکته هایی مهم که قبل از خرید تیغ اره گرد نجاری باید بدانید"

1 دیدگاه

محمد تقی فکری 14 آذر 1399

سلام
زحمت کشیدید اما بدون تصویر تیغه ها متن کاملا قابل درک نبوده و درک درستی برای خواننده ایجاد نمی کند و تاثیر خیلی کمی خواهد داشت. لذا لازمه ضمن گذاشتن عکس صفحع گریزها ، تصویر نزدیک و بزرگ از دندانه ها به نمایش گذاشته شود .
این متنهای گذاشته شده بدون تصویر درک صحیحی برای افراد نخواهد داشت .
ممنون از شما

پاسخ به محمد تقی فکری
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید