نوشیدنی های مهربان و نامهربان ، بچه ها چه بنوشند چه ننوشند؟

به گزارش میهن دی ال، هنوز اول صبح است و پسر کوچولوی شما با چشم های خواب آلود، لیوان شیر را سر می کشد و شما از این که یکی به نفع دندان هایش جلو هستید، حسابی خشنود می شوید، ولی ماجرا به همین جا ختم نمی گردد.

نوشیدنی های مهربان و نامهربان ، بچه ها چه بنوشند چه ننوشند؟

به گزارش خبرنگاران، حدود چند ساعت بعد، همین پسر کوچولوی بازیگوش، نی را گوشه دهانش نگه داشته و در حال نوشیدن آب میوه پاکتی از مدرسه برگشته است. اوضاع وقتی خراب تر می گردد که او فقط به شرطی حاضر می گردد ناهارش را تا آخر بخورد که یک لیوان نوشابه گازدار آن هم از نوع نارنجی اش به او بدهید.

تا به حال فکر نموده اید این همه نوشیدنی رنگارنگ چه بر سر دندان های بچه ها می آورد؟

نوشابه های گازدار وارد می شوند

نتایج یک مطالعه جدید- که در مجله انجمن دندانپزشکان انگلیس به چاپ رسیده- نشان می دهد اگر یک نوجوان از هر نوع نوشیدنی گازدار در طول روز استفاده کند، پس از 14 سالگی پوسیدگی دندان هایش سه برابر می گردد و اگر یک نوجوان هر روز چهار لیوان نوشابه گازدار بنوشد، فساد دندان هایش شش برابر می گردد. گرچه این مطالعه درباره نوجوانان انگلیسی انجام گرفته ولی بچه ها و نوجوانان کشور ما هم کم و بیش همین وضع را دارند.

بیشتر نوجوانان عاشق غذاهای آماده هستند و در کنار آن نوشابه های گازدار را از قلم نمی اندازند. این نوشابه ها از دو جهت برای دندان ها خطرناک اند. اول این که مواد قندی زیادی دارند، طوری که می گردد آنها را شربت های غلیظی از قند و شکر دانست. در این شرایط دندان کودک در معرض اندازه زیادی کربوهیدرات قرار می گیرد و به ویژه اگر کودک عادت به مسواک زدن نداشته باشد، احتمال پوسیدگی دندان او بیشتر خواهد شد؛ چرا که مواد به جامانده مدت طولانی تری در معرض تماس با دندان ها خواهند بود و باکتری های مسوول پوسیدگی فرصت بیشتری برای کارشان خواهند داشت.

دشمنی نوشیدنی های گازدار با دندان ها به همین جا ختم نمی گردد، اسید زیادی که این نوشیدنی ها دارند، برگ برنده دیگری است که علیه دندان ها رو می نمایند. آنچه این نوشابه ها را گازدار می نماید، گاز دی اکسیدکربن آنهاست. این ماده هنگامی که با آب نوشابه ترکیب می گردد، اسید می سازد و این اسید به مینای معدنی دندان حمله و دندان را ضعیف و حساس می نماید. تازه بعضی بچه ها عادت دارند نوشابه های گازدار را قبل از قورت دادن، گوشه لپ خود نگه دارند. در این شرایط، اثر تخریبی آن چند برابر می گردد.

از آب میوه تا آب قند

بسیاری از شیرخواران عادت دارند در حال مکیدن شیشه آب قند، آب میوه یا حتی شیر به خواب روند. به جامانده قند و شکر این نوشیدنی ها در طول خواب روی دندان ها کار می نماید و محیط مناسبی برای فعالیت میکروب های مخرب به وجود می آورد. برترین روش این است که از یک سالگی کودک را از شیشه بگیرید تا به جای آن از لیوان استفاده کند. به علاوه بهتر است بعد از مصرف این جور نوشیدنی ها حتما آروغ بزند و بعد دهان و دندان هایش را با یک تکه پارچه تمیز یا مسواک نرم پاک کنید.

یکی از کارهای غلط بعضی مادران آن است که در طول روز یک شیشه پر از آب قند یا آب میوه را به جای پستانک به فرزندشان می دهند تا مدت بیشتری سرگرم باشد، غافل از این که تماس طولانی مواد قندی با دندان ها باعث پوسیدگی زودرس و گسترده دندان ها می گردد، ضمن این که اگر کودکتان از پستانک استفاده می نماید، به هیچ وجه آن را به شکر، آب قند یا عسل آغشته نکنید.

اگر دوست دارید کودکتان آب میوه بنوشد، خیلی خوب است، اما به جای این که برایش آب میوه های پاکتی انتخاب کنید، سراغ میوه های تازه بروید و خودتان در خانه آب آن را بگیرید. به این ترتیب از ویتامین ها و املاح آنها بهره می برد و دندان هایش در امان می مانند.

چای مهربان

دندان پزشکان چای را نوشیدنی مناسبی برای بچه ها می دانند. نوشیدن چای به علت فلوراید زیادی که دارد، خطر پوسیدگی دندان را کم می نماید، پلی فنول موجود در آن فراوری اسید را کمتر می نماید و به این ترتیب از حمله باکتری ها به سطح دندان جلوگیری می نماید. به علاوه عصاره چای سبز و چای معمولی فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق را در انسان 70 درصد کم می نماید و از پوسیدگی ناشی از غذاهای نشاسته ای می کاهد، البته به شرطی که این نوشیدنی مفید، با قند همراه نگردد.

شیر، از گهواره تا...

شیر منبع غنی کلسیم برای بچه ها است. نتایج مطالعه ای که در سازمان ملی رژیم و تغذیه انگلستان انجام گرفته است، نشان می دهد، اندازه کلسیم دریافتی بچه ها و نوجوانان بسیار کم و ناکافی است، به طوری که دریافت کلسیم در 25 درصد دختران نوجوان کمتر از حد مورد احتیاج آنهاست. مصرف 3 لیوان شیر در روز می تواند تمام احتیاج بدن بچه ها را به کلسیم برآورده کند.

اگر فرزندتان شیر خالص دوست ندارد، می توانید از شیرهای طعم دار استفاده نموده یا مخلوط شیر و میوه را به او پیشنهاد کنید. نوشیدنی های حاوی ماست مانند دوغ نیز می تواند کلسیم مورد احتیاج بدن بچه ها را برای سلامت و استحکام ساختمان معدنی دندان به خوبی فراهم کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1543

به "نوشیدنی های مهربان و نامهربان ، بچه ها چه بنوشند چه ننوشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدنی های مهربان و نامهربان ، بچه ها چه بنوشند چه ننوشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید