نصب 309 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی

به گزارش میهن دی ال، خبرنگاران/زنجان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: سال گذشته 309 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی نصب شد، در حالی که برنامه ریزی نصب 150 کنتور اجرا شده بود.

نصب 309 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی

اسماعیل افشاری در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای اجرای بهینه طرح احیا، تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی مشکلاتی وجود دارد که همکاری همه جانبه دستگاه ها را می طلبد به طوری که بر اساس برش استانی برنامه های ابلاغی این طرح از طرف شرکت مادرتخصصی منابع آب ایران، باید در استان 250 حلقه چاه مسدود می شد که فقط 180 حلقه چاه مسدود شده است ولی باید 150 کنتور هوشمند بر روی چاه ها نصب می شد که تا به امروز 309 کنتور هوشمند بر روی چاه ها نصب شده است.

این مسئول ادامه داد: جلوگیری از برداشت حدود 2 میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی در سطح استان و توقیف 19 دستگاه حفاری غیرمجاز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای زنجان در راستای اجرای طرح پانزده گانه احیا و تعادل بخشی طی سال گذشته بود که سال جاری نیز انسداد چاه های غیرمجاز در استان با قوت و جدیت دنبال می گردد.

وی با اشاره به هشدار گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم، اضافه نمود: شرایط نگران کننده فرایند گسترش کشاورزی در ارتباط با آب های تجدیدپذیر و قابل دسترس، مصرف بیش از 120 درصدی از آب های تجدیدپذیر کشور بالغ بر 120 میلیارد مترمکعب را نشان می دهد. توجه به محدودیت کشت های پرآب طلب از جمله برنج در استان های غیر برخوردار از منابع آبی مکفی، جدیت در تداوم اجرای برنامه تعادل بخشی با تامین اعتبارات کافی و تغییر مفهوم فضای سبز و حذف چمن از فضای سبز و ... می تواند منجر به حفظ منابع آب زیرزمینی گردد.

افشاری با اشاره به شرایط بحرانی دشت های استان، توضیح داد: کاهش بحران مدیریت بلندمدت یعنی تغییر سیاست های بهره برداری و مدیریت شامل وضع قوانین شفاف و کارآمد در بخش های آب، کشاورزی، اشتغال، ایجاد مدیریت مشارکتی در آبخوان داری، طراحی آمایش سرزمین، مدیریت میان مدت که تغییر الگوی کشت، ایجاد اشتغال جایگزین، یکپارچه سازی اراضی، ایجاد شبکه های آبیاری، تغییر راندمان آبیاری و ... است و مدیریت کوتاه مدت که نصب وسایل اندازه گیری، انسداد چاه های فاقد پروانه، محدود کردن عمق چاه ها، کاهش دبی پروانه ها را احتیاج دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان در رابطه با موانع موجود در راستای اجرای بهینه طرح احیا و تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی، یادآور شد: عدم تامین اعتبارات کافی جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و پرداخت مطالبات، پرداخت مطالبات پیمانکاران و مشاوران در قالب اوراق و اسناد خزانه و درصد تنزیل بالای آن ها و عدم پیگیری ادارات دولتی برای اخذ پروانه بهره برداری برای چاه های در اختیار و … از از جمله موانع پیش رو است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 315

به "نصب 309 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب 309 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید