نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

به گزارش میهن دی ال، وکالت بلاعزل، به وکالتی گفته می گردد که موکل دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد.

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

امروزه به وفور می بینم که افراد برای انجام معاملات اموال منقول و غیرمنقول خود اقدام به معاملاتی در قالب وکالت بلاعزل می نمایند، بدون اینکه به مفاد قانونی، محاسن و پیامدها و مسائل آن واقف باشند. به منظور آشنایی بیشتر با این نوع وکالت در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز نحوه تنظیم وکالت بلاعزل می پردازیم.

وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت قراردادی است که به وسیله آن می­ توانیم شخصی را برای انجام یک عمل حقوقی مانند فروش ملک، طلاق، انجام امور اداری و یا موارد دیگر نماینده خود قرار دهیم، در قرارداد وکالت با دو شخص روبه رو هستیم. نخست، شخصی که به دیگری نمایندگی می­ دهد یا موکل و دوم، نماینده یا وکیل. هر یک از این دو طرف می ­توانند هر زمان که بخواهند قرارداد موجود بین خود را برهم زنند. وکیل می­ تواند از وکالت استعفا دهد و موکل نیز این امکان را دارد که وکیل خود را عزل کند. گاهی طرفین بنا به مصالح خود، توافق می ­نمایند که امکان عزل وکیل و برهم زدن قرارداد وکالت توسط موکل وجود نداشته باشد؛ این نوع از وکالت در حقوق با نام وکالت بلاعزل شناخته می گردد.

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

برای تنظیم وکالت بلاعزل دو راه وجود دارد:

  • راه نخست این است که در قرارداد وکالت، عدم امکان عزل وکیل شرط گردد. برای تنظیم این شرط، استفاده از دو عبارت امکان پذیر است؛ موکل تعهد می­ کند از حق عزل استفاده نکند یا موکل حق عزل را از خود سلب می­ کند. با به کار بردن عبارت نخست حق عزل هنوز به قوت خود باقی است و موکل می­ تواند از آن استفاده کند، بنابراین اگر اقدام به عزل وکیل کند، اگرچه عهدشکنی نموده­ است اما عقد وکالت برهم خواهد خورد و تنها درمواردی که به دلیل عهدشکنی خسارتی به وکیل وارد گردد، موکل باید آن را جبران کند، اما در صورت استفاده از عبارت دوم، اقدام موکل در عزل وکیل، تاثیر حقوقی ندارد و وکالت به قوت خود باقی خواهد ماند. بنابراین اگر هدف این است که موکل در عمل امکان عزل وکیل را نداشته باشد، بهتر است از عبارت دوم استفاده گردد.
  • راه دوم مربوط به مواردی است که قرارداد لازمی مانند خرید و فروش، اجاره، نکاح و غیره منعقد می کنید. در این حالت می ­توانید با درج کردن شرط وکالت ضمن این قراردادها، وکالت را به صورت بلاعزل در بیاورید.

وکالت بلاعزل برای فروش ملک را به سادگی جایگزین تنظیم سند رسمی فروش نکنید

شاید به مواردی برخورد نموده باشید که پس از تصمیم گیری در خصوص خرید یک ملک، فروشنده آن ملک اظهار می نماید که به دلیلی مثل اینکه ملکش در رهن بانک است نمی تواند سند رسمی فروش را تنظیم کند و می­ خواهد که به جای این سند رسمی، وکالت بلاعزل در انتقال ملک او به خودتان را بپذیرید تا هر زمان که مانع رفع شد، ملک را با سند رسمی به خودتان انتقال دهید. توجه داشته باشید که قرارداد وکالت بلاعزل در انتقال ملک، به هیچ ­وجه آثار سند رسمی فروش را ندارد و باعث نمی­ گردد که انتقال ملک به شما در دفتر املاک به ثبت برسد؛ این در حالی است که دولت تنها کسی را مالک می شناسد که ملک به نام او در دفتر املاک ثبت شده باشد و یا کسی که ملک به او منتقل شده و این انتقال در دفتر املاک ثبت شده است، بنابراین شما هنوز مالک ملک مورد نظرتان نشده اید بلکه کماکان فروشنده مالک محسوب می گردد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر ارث زن در ازدواج موقت را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 548

به "نحوه تنظیم وکالت بلاعزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تنظیم وکالت بلاعزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید