موزه مردم شناسی رباط ویرانی یکی از دیدنی های استان خراسان رضوی است

به گزارش میهن دی ال، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای واصله، موزه مردم شناسی رباط ویرانی یکی از دیدنی های استان خراسان رضوی است.

موزه مردم شناسی رباط ویرانی یکی از دیدنی های استان خراسان رضوی است

رباط کاروانسرای ویرانی در راه تابستانی مواصلاتی نیشابور به توس واقع بوده و از نوع رباط های سرپوشیده و فاقد حیاط مرکزی می باشد. این بنا دارای نه غرفه با طاق های جناقی بوده که هشت غرفه به شکل قرینه روبرو و یک غرفه در انتهای بنا نهاده شده است. رباط ویرانی در سال 1377 خورشیدی در لیست آثار ملی ایران نهاده شد و در سال 1385 با کاربری موزه فعالیت خود را از سرگرفت.

در موزه مردم شناسی رباط ویرانی از مشاغل و حرف سنتی استان خراسان رضوی و بویژه مشهد به نمایش گذارده شده و میتوان آن را نخستین موزه مردم شناسی کشور و اولین موزه تخصصی مشاغل و حرف سنتی در خراسان بشمار آورد. از جمله این مشاغل که بوسیله مجسمه های مومی بازنمایی شده اند میتوان به فیروزه تراشی، هرکاره تراشی، زین سازی، گاری سازی، جاروبافی، حصیربافی، عطاری، پوستین دوزی، حلاجی، کفاشی سنتی و بسیاری دگر اشاره نمود. با توجه به مستندات بجا مانده در قرن سیزده خورشیدی تنها در شهر مشهد بالغ بر سیصد حرفه و شغل فعالیت داشته که مهمترین آنها بقالی، شعربافی، زارع و خبازی بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1431

به "موزه مردم شناسی رباط ویرانی یکی از دیدنی های استان خراسان رضوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه مردم شناسی رباط ویرانی یکی از دیدنی های استان خراسان رضوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید