معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن

به گزارش میهن دی ال، در این مطلب با معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن آشنا می شوید . پته در لغت به معنی گذرنامه، بلیط یا بند یا وسیله ای که در جوی های شیب دار آب می بستند تا آب را ذخیره نمایند، می باشد.

معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن

به گزارش خبرنگاران به نقل از میهنبد ،هرگاه راز و سر کسی فاش گردد از این ضرب المثل استفاده نموده و می گویند : فلانی پته اش روی آب افتاد یعنی اسرارش فاش و برملا گشت.

سابقا که لوله کشی نبود و آب مورد نیاز شهرها در داخل جوب جریان داشت هرجا که لازم می شد مقداری از آب به داخل کوچه­ های جهت یا خانه­ های مسکونی جریان پیدا کند ، سد و بند کوچکی از جنس چوب به نام پته در داخل جوی خیابان یا کوچه قرار داده آب را به قدر لازم به داخل حوض و آب انبارخانه راهنمایی می کردند.

افرادی بودندکه در سال­های کم آبی و خشکسالی، نیاز مبرم به آب برای پر کردن حوض و آب انبار به منظور برطرف نیازمندی­های داخلی، آنان را وا می­داشت که در غیر نوبت به حقوق دیگران تجاوز نموده از آب سهمی و نوبتی آنان، سو استفاده نمایند.

و با قرار دادن پته ای مثل سنگ یا چوب، جهت آب را از بالا می بستند و خودشان ظرف هایشان را پر از آب می کردند. گاهی وقت ها که این ها جلوی جریان آب را می گرفتند، یکباره جریان آب شدت می یافت و پته شان هم با جریان آب به سمت روستاهای مردم می رفت.

مردم هم که پته را روی آب می دیدند می فهمیدند که عده ای دزدکی آب را برای خودشان می برند. اینجا بود که گفتند: پته شان روی آب افتاد. یعنی رازشان فاش شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 644

به "معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معنی ضرب المثل پته روی آب افتادن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید