مراغه باید به یک عامل وحدت تبدیل گردد

به گزارش میهن دی ال، ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی کشور، مراغه باید به یک عامل وحدت تبدیل گردد.

مراغه باید به یک عامل وحدت تبدیل گردد

سید عزت الله ضرغامی در مراسم گرامیداشت روز مراغه اظهار کرد: یکی از نمادهای مراغه در سطح جهانی خواجه نصیرالدین طوسی است، چرا که خواجه نصیر و مراغه دو پدیده بزرگ و مهم در تاریخ بشری و تاریخ تمدن هستند که تاثیر متقابلی بر هم دارند.

وی ادامه داد: خواجه نصیر به مراغه شخصیت داد و معرف مراغه شد و مراغه نیز به خواجه نصیر یاری کرد؛ مراغه بزرگ، سابقه تمدنی و هویتی چندین هزار ساله دارد و بصورت مستقل از بنیه قوی علمی برخوردار است که در طول سالهای برجستگی عمر خواجه نصیر یاری بسیاری به او کرد و در واقع رصدخانه مراغه الهام بخش دیگر رصدخانه ها شد.

وی اضافه نمود: خواجه نصیر فردی استثنایی است که به او عقل یازدهم نیز می گویند؛ ابن خلدون معتقد است، خواجه نصیر بزرگترین دانشمند پس از اسلام و در همه رشته ها سرآمد بوده و تألیفات دارد.

ضرغامی اظهار داشت: در کنار تمامی برجستگی های علمی و منحصر بفرد خواجه، سیاست ورزی او نیز چیز عجیب و غریبی بوده و برای ما قابل درس آموزی است؛ خواجه نصیرالدین طوسی زمانی که وارد سیاست و دستگاه هلاکو شد، مغول سرکشی که هیچ بهره ای از مدنیت نداشت را به راه آورد که این عظمت یک انسان بزرگ، ایدئولوژیک و اداری است که مغول را به اینجا رساند.

وی با بیان اینکه در خصوص خواجه نصیرالدین طوسی سخن بسیار گفته شد اما در خصوص مراغه سخن کم است، گفت: زمانی که در خصوص مراغه در فضای مجازی جستجو می گردد، چیز درخوری نمیتوان دید؛ ما ملت آپلود بودیم امروز ما را به سمت دانلود سوق دادند، مولد بودیم که وقتی فردی اثر از خود باقی می گذارد یعنی وجود دارد و این ارتباطی است که نشان دهنده وجود و هویت آدمهای مهم است.

وی اضافه نمود: امروز زندگی ها در فضای مجازی رقم می خورد و عمده فراوریات در فضای مجازی به سمت فراوریات سطحی، هیجانی، زودگذر، موردی و بی مبنا است که نباید اجازه دهیم، اینگونه گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: چرا نباید نخبگان ما فضای وب را در خصوص فراوریات ارزشمند مراغه پر نمایند؟ به فضای مجازی احترام می گذاریم که انقلاب را نجات می دهد، چرا که پیش احتیاج استقلال سیاسی، استقلال فکری و بیانی است.

وی تاکید نمود: فضای مجازی محل جولان نخبگان است، چرا که در آن محدودیت ها بسیار کم است و باید قدر آن را دانست اما مسائل عمقی و محتوایی چندانی فراوری نمی گردد.

وی متذکر شد: مراغه در محاق رصدخانه قرار گرفته است اما ویژگی های منحصر بفردی به لحاظ معماری، مهندسی و سبک پایداری، استاتیک و زیبایی دارد که معماری مهندسی دوره ایلخانی فوق العاده است.

ضرغامی ادامه داد: ویژگی های خاص مراغه و دانشمندان آن منشأ تحولات بزرگ و یک الگو شدند که از جمله کارهای صورت گرفته در حکومت دیکتاتوری مغولی این بود که همه ادیان از بودایی و مسلمان کنار هم کار نموده و تمدن را جلو بردند که این حرف کمی نیست.

وی بعلاوه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم با یک قلم اعجاز آمیز کلید واژه ها را ذکر نموده و آسیب های چهل ساله انقلاب را هم بیان نموده اند که آسیب ها باید برطرف شده و راههای نادرست جبران گردد که ما امروز احتیاج به وحدت، اتحاد و همدلی داریم.

وی اظهار داشت: یک عده به یاری فضای مجازی بر طبل اختلاف و مرزبندی می کوبند، رهبر معظم انقلاب در سال 1388 توصیه کردند که مراقب باشید مردم اتحاد خود را حفظ نمایند که ظرفیت های تاریخی، گردشگری و میراث فرهنگی نیز نمونه ای از عامل های انسجام و وحدت میان مردم است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: میراث فرهنگی و باستانی و میراث پس از اسلام هر دو مایه قوام اند و هرکسی که از آن سواستفاده کند، بزرگترین خیانت را نموده است.

وی در سرانجام تاکید نمود: مراغه عامل وحدت می تواند باشد که عظمت و بزرگی آن، عامل افتخار هر مراغه ای است و باید با این نگاه محتوا فراوری نموده و آموزش داد تا در فضای مجازی به مقدار کافی دین خود را ادا کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1374

به "مراغه باید به یک عامل وحدت تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراغه باید به یک عامل وحدت تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید