قیمت گذاری بر روی یک خودروی کارکرده، تابع چه قوانینی است؟

به گزارش میهن دی ال، بازار خودروهای کارکرده، همواره رونق زیادی داشته است. اما در سال های اخیر تنوع بسیار زیاد خودروها، و نوسانات عجیب و غریب بازار خودروهای صفر، باعث شده که معین قیمت خودروی کارکرده، تبدیل به یک امر تخصصی و خاص شود که کار عموم مردم نباشد. عوامل زیادی در فرایند قیمت گذاری یک خودرو موثرند که در این مطلب سعی می کنیم به مهمترین آن ها اشاره کنیم.

قیمت گذاری بر روی یک خودروی کارکرده، تابع چه قوانینی است؟

1.عمر خودرو، در قیمت آن تاثیرگذار است

واقعیت این است که استاندارد خودرو به اینگونه تعریف شده که هر خودرویی، یک عمر مفید تعیین دارد که بعد از آن عملا، استفاده از خودرو، فقط تحمیل هزینه های زیاد به مالک است. به همین دلیل به هنگام قیمت گذاری به این نکته توجه می شود که چقدر از عمر مفید این خودرو باقی مانده است.

2.کارکرد خودرو یکی از مهمترین معیارهاست

میزان کارکرد تقریبا مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت یک خودروی دست دوم است. تاثیر کارکرد بر روی قیمت خودرو تابع عواملی چون قیمت پایه خودرو، سن خودرو، نوع خودرو و … است. اگر یک خودرو که ظاهری سالم و تمیز دارد کمتر از 1000 کیلومتر کار کرده باشد قیمت آن 4 درصد کاهش می یابد و اگر کارکرد آن بالای 1000 کیلومتر باشد 8 درصد افت قیمت خواهد داشت. کارکرد استاندارد یک خودرو حدود 20 تا 25 هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. هر چه کارکرد خودرو بیش از این میزان برای هر سال باشد، قیمت آن به مراتب کمتر خواهد بود.

3. مدل خودرو روی قیمت تاثیرگذار است

راجع به مدل خودرو هم معیارهای وجود دارد به طور مثال اگر یک از سال از مدل خودرو گذشته باشد تقریبا 12 درصد از قیمت آن کاسته می شود، اگر دو سال تقریباً 18 درصد، اگر سه سال تقریبا 23 درصد، اگر چهار سال تقریبا 27 درصد و اگر پنج سال حدوداً 30 درصد.

4. مهلت اعتبار بیمه خودرو مهم است

عده ای زمانی که مهلت بیمه خودرو رو به اتمام است اقدام به فروش خودرو می کنند. اگر ماشین بیمه نداشته باشد بین 400 تا 800 هزار تومان از قیمت آن کم می شود. در حالی که خودروهایی که تخفیف بیمه آنها نیز به مالک جدید انتقال می یابد به قیمت بالاتری به فروش می رسند.

5.رنگ شدگی عاملی برای افت قیمت خودرو است

یکی از مواردی که باعث افت قیمت خودرو می شود، رنگ شدن بدنه به هر دلیلی است. البته گاهی رنگ شدگی آن قدر حرفه ای اجرا شده که تشخیص آن فقط از عهده یک خبره برمی آید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که تشخیص این موضوع را به کارشناس خودرو کارنامه بسپارید تا بعدها پشیمانی در کار نباشد.

6.به بخش فنی خودرو توجه زیادی نشان دهید

سیستم فنی خودرو، به عنوان قلب تپنده، بخش مهمی است که باید تمامی قسمت های آن مورد بررسی قرار بگیرد. بررسی تمامی این قسمت ها باید توسط یک کارشناس انجام شود تا خیالتان از بحث فنی خودرو راحت باشد. بسکمک از این مسائل فنی به راحتی قابل حل هستند اما بعضی دیگر آنقدر مشکل ساز هستند که قیمت خودرو را به شدت کاهش دهند.

7.تصادف از موارد اصلی افت قیمت خودرو است

تصادف های سنگین، که باعث آسیب به ستون، شاسی و یا سقف ماشین می شود، معمولا باعث تغییر بسیار زیادی در قیمت خودرو خواهند شد. این موضوع در مورد تصادف های کوچک صدق نمی کند. اما در مواردی که خودرو آسیب های جدی دیده باشد، گاهی خرید آن توصیه نمی شود.

8.دسترسی به قطعات یدکی خودرو، یک عامل تاثیر گذار در قیمت آن است

طبیعی است که هنگام خرید یک خودرو، باید به هزینه های جانبی آن توجه کرد. یکی از این موارد، وجود لوازم یدکی آن خودرو است که در صورت کم بودن و یا بالا بودن قیمت، امتیاز خرید آن خودرو و قیمت آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

9.آپشن های خودرو عاملی تاثیر گذار در قیمت هستند

این روزها که خودروهای جدید، مجهز به آپشن های مدرن نیز هستند، طبیعتا وجود هر کدام می تواند عاملی در کاهش و یا افزایش قیمت خودرو باشد. به علاوه وجود نقص در آپشن های خودرو، و یا فابریک نبودن این آپشن ها، از مواردی است که باعث افت قیمت خودرو می شود. این موضوع را می توانید در مطالب مربوط به اصول قیمت گذاری خودرو کارنامه، مفصل تر بخوانید.

10.کیفیت کابین خودرو، یک امتیاز در قیمت آن است

اینکه شما وقتی در خودرو را باز می کنید با صندلی های شکسته، با روکش های پاره و یا خیلی کهنه، با پوسیدگی بخش های مختلف کابین و یا کثیف بودن سقف و تودری ها روبه رو شوید، طبیعی است که حاضر نباشید مبلغ زیادی برای آن خودرو پرداخت کنید!

بررسی تمامی مواردی که گفتیم، کار خیلی راحتی نیست. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می دهیم که از بخش محاسبه قیمت خودرو کارکرده آنلاین با کارنامه استفاده کنید، تا هم به کمک کارشناسان این بخش، قیمت واقعی خودرو را محاسبه کنید و هم از مشورت آنها برای اطمینان از خرید خودرو استفاده کرده باشید. آیا تا به حال تجربه خرید خودروی کارکرده به این صورت را داشته اید؟ برایمان بنویسید.

منبع: فرارو
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 844

به "قیمت گذاری بر روی یک خودروی کارکرده، تابع چه قوانینی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گذاری بر روی یک خودروی کارکرده، تابع چه قوانینی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید