فقر مدیر و دو چالش بزرگ سجادی، معاون وزیر بدون حکم کار می نماید!

به گزارش میهن دی ال، به گزارش خبرنگاران، اولین چالش حمید سجادی در وزارت ورزش وقتی ایجاد شد که جعفر سمیعی از مدیریت باشگاه پرسپولیس استعفا داد (14 شهریورماه). سریع ترین تصمیم وزیر ورزش در مواجهه با بحران هم درست بعد از این استعفا و با انتخاب مجید صدری به عنوان سرپرست باشگاه اتخاذ شد (16 شهریورماه)؛ بعد از آن اما تصمیم گیری های اساسی و نقش پرداز در ساختمان وزارت ورزش وارد فرآیندی طولانی شد که هنوز به نتیجه نرسیده است مثل فرآیند مربوط به مشخص معاون اول و مدیر عامل سرخ پوشان.

فقر مدیر و دو چالش بزرگ سجادی، معاون وزیر بدون حکم کار می نماید!

استعفایی که کاتالیزور نشد

همزمان با حضور حمید سجادی در ساختمان وزارت ورزش نام گزینه های زیادی دست به دست می شد که بعضاً به جایگاه های معاونت این وزارتخانه نسبت داده می شدند. حتی فراگیری بعضی از این نام ها و جایگاه های پیش بینی شده برای آنها به قدری زیاد بود که تصور می شد کادر مدیریتی و همراهِ وزیر ورزش خیلی زود چیده و کامل خواهد شد در حالیکه بعد از چهار ماه هنوز دو دوتا چهار تای وزیر در خصوص کارسازترین جایگاه کناریِ خود ادامه دارد و حتی استعفای اجرا شده در خصوص آن هم نتوانست کاتالیزور آن باشد.

مهدی علی نژاد 20 آذرماه از معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش استعفا داد در حالیکه نام محمد پولادگر به عنوان جایگزین وی خیلی واضح تر از قبل در راهروهای وزارت ورزش به گوش می رسید طوریکه تصور می شد عن قریب او از فدراسیون تکواندو خداحافظی می نماید و حکم به دست وارد این وزارتخانه می گردد اما بعد از دو هفته نه تنها از این حکم و جابه جایی به خاطر آن خبری نشده بلکه گزینه موردنظر (پولادگر) از جایگاهِ هدف دورتر هم شده است.

البته پولادگر یکی از گزینه هایی بود که قبل از استعفای علی نژاد هم نامش در لیست گزینه های محتمل برای معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای در کنار علی رغبتی، مهرزاد حمیدی، محمد علیپور و … قرار گرفته بود اما تا به امروز نه او و نه رقیبان اسمی اش، متصدی این معاونت نشده اند.

محمد پولادگر یکی از گزینه های اصلی بود که هنوز به جایگاه معاونت نرسیده است

گزینه ای تمام عیار در دسترس نیست

به نظر می رسد علت کش و قوس زیادی که در انتخاب کلیدی ترین معاونت وزارت ورزش ایجاد شده، نبودِ گزینه تمام عیار برای آن است. البته که اهمیت این معاونت در تأخیر برای تصمیم گیری قطعی بی تأثیر نبوده است اما باید توجه داشت که همواره در همین مواقع یعنی گرفتن تصمیم برای مقرهای مهم، خلأ بزرگ ورزش به لحاظ داشتن مدیران کارکشته عیان می گردد.

مدیرانی که در ماه های اخیر نام شان به عنوان گزینه های معاونت وزارت ورزش بر سر زبان ها افتاد هر یک از قدیمی های ورزش هستند که در حوزه مربوط به خود تخصص و تجربه چندساله دارند و اتفاقاً امروز به نوعی درگیر با همین حوزه های شان هستند طوریکه رفتن شان به ساختمان سئول باعث ایجاد یک جای خالی تازه در بخش دیگری از بدنه آسیب پذیر ورزش می گردد.

احتمالاً در نظر گرفتن این مهم و جلوگیری از ایجاد خلاءهای تازه در ادامه تردید وزیر ورزش برای انتخاب نهایی متصدی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای بی تأثیر نبوده است اما نگاه دقیق به این موضوع از زاویه دیگر بازهم به در دسترس نبودن گزینه کارکشته ختم می گردد که باعث می گردد برای معین تکلیف یک جایگاه دست روی گزینه هایی گذاشته گردد که خود صاحب جایگاه هستند، اتفاقی که در خصوص علی رغبتی اتفاق افتاده است.

مدیریتِ بدون حکم در وزارت ورزش

رغبتی مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت وزارت ورزش است که با وجود گزینه بودن برای معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای، حکمی بابت آن نگرفت اما طی دو هفته اخیر یعنی درست پس از استعفای علی نژاد در تمام نشست ها و بازدیدها به جای او و به عنوان دست راست وزیر ورزش شرکت داشته است. حتی خبرنگاران کسب اطلاع نموده که پیشنهاد شده رغبتی حداقل تا زمان بازی های آسیایی متصدی این پست باشد تا بعد از آن، معین تکلیف قطعی در خصوص او و جایگاه اش انجام گردد.

اینکه این پیشنهاد چقدر با استقبال وزیر روبرو گردد و اصلاً رغبتی تمایلی به پذیرش آن داشته باشد یک روی سکه است، روی دیگر همان چالش همیشگی است و اینکه در مواقع حساس و ضروری، ورزش خالی بودن خود از مدیران متخصص و متبحر را یادآور می گردد.

علی رغبتی از مدیران باتجربه ورزش فعلاً بدون حکم مسئولیت های معاون وزیر را انجام می دهد

پرسپولیس هم قربانی چالش بزرگ ورزش شده است

در هر صورت اینکه وزیر ورزش در ماه های اخیر بخش زیادی از تمرکز خود را روی انتخاب معاون اولش گذاشته اما به نظر می رسد علت اصلی اینکه وی هنوز با خود و گزینه های موردنظر برای انتخاب نهایی به جمع بندی نرسیده به مشکل ورزش و کمبودی که از حیث مدیران اصلح و زبردست دارد، مربوط می گردد. مسئله ای که در رابطه با پرسپولیس و انتخاب مدیرعامل برای این باشگاه هم دست وزیر را در پوست گردو گذاشته است.

بیش از سه ماه است که پرسپولیس با سرپرستی مجید صدری مدیریت می گردد. در این فاصله سرخپوشان علاوه بر لیگ برتر، در لیگ قهرمانان آسیا هم شرکت داشتند و همزمان با مصائب حاصل از بسته بودن پنجره جابجایی هم روبرو بودند. در این شرایط پرسپولیس بیشتر از همواره به مدیریت با ثبات احتیاج داشت و همین مسئله کافی بود تا کوشش وزیر ورزش برای معین زودهنگام مدیریت باشگاه بیشتر گردد.

به واقع انتخاب مدیرعامل برای باشگاه پرسپولیس هم از دغدغه های پررنگ حمید سجادی در ماه های گذشته بوده است که به خاطر آن رایزنی های زیادی جهت آنالیز شرایط گزینه های محتمل داشت و نشست های مختلفی را هم با آنها برگزار کرد اما هیچیک به نتیجه نرسیده است چون مدیریت پرسپولیس هم مسئولیتی نیست که به هر فردی با هر تخصص و مقدار تجربه ای سپرده گردد.

به هر حال انتخاب متصدی جایگاه های معین کننده همواره در ورزش با گره روبرو شده طوریکه زمان و انرژی زیادی برای بازکردن شأن به هدر رفته است مگر اینکه با یک انتخاب سرسری از کنار پرونده و اهمیت آن گذشته باشند. شاید اینبار قرار نیست این راه در خصوص معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای و مدیریت باشگاه پرسپولیس تکرار گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1302

به "فقر مدیر و دو چالش بزرگ سجادی، معاون وزیر بدون حکم کار می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر مدیر و دو چالش بزرگ سجادی، معاون وزیر بدون حکم کار می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید