عودلاجان ؛ نگین چاله میدان

به گزارش میهن دی ال، محله عودلاجان یکی از محله های قدیمی و با صفای تهران است.

عودلاجان ؛ نگین چاله میدان

عودلاجان یکی از جاهای دیدنی تهران و از محله های تاریخی پایتخت به شمار می رود. عودلاجان به تنهایی یک موزه شهر است و می توانید یک روز کامل خوش بگذرانید و قشنگی های تهران را ببینید. یک سوی چاله میدان به خیابان پانزده خرداد و بازار متصل است و از سوی دیگر به میدان بهارستان. پر از تیمچه ها و کوچه های باریک و با صفااست و دیدن آن حس و حال نوستالژیک فوق العاده ای ایجاد می نماید. با مجله خبرنگاران همراه باشید تا با هم در کوچه پس کوچه های محله عودلاجان تهران قدم بزنیم.

عودلاجان کجااست؟

عودلاجان در جنوب میدان بهارستان قرار گرفته و خیابان مصطفی خمینی از آن می گذرد. در واقع عودلاجان بین بازار، چهارراه مولوی و میدان بهارستان واقع شده و از هر سمت یک ورودی دارد. ورودی بازار از راستا چهارراه سیروس می گذرد و از روبروی بازار آهنگرها شروع می شود. ورودی میدان بهارستان هم از خیابان سرچشمه در خیابان مصطفی خمینی شروع می شود.

دو ایستگاه مترو پانزده خرداد و بهارستان، نزدیک ترین ایستگاه های مترو به این محله هستند. وقتی از این ایستگاه ها پیاده شدید، باید حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید تا به عودلاجان برسید.

دلیل نام گذاری عودلاجان

از اسم این محله می توان فهمید که ریشه آن به سال های دور و درازی می رسد. سال هایی که هنوز تهران قریه ای کوچک بود. عودلاجان هم به جایی گفته می شد که نهرهای آب تقسیم می شدند. به غیر از عودلاجان و اودلاجان، به این محله سرچال هم می گفتند. دلیل نامگذاری سرچال هم به چاله های زیادی برمی شود که با باریدن باران، آب داخل این چاله ها جمع و سرریز می شد.

دیدنی های عودلاجان

وقتی ادعا می کنیم محله عودلاجان یکی از جاهای دیدنی تهران است، یعنی اینکه جاذبه های زیادی چشم انتظارتان هستند. هر گوشه محله که بایستید منظره مناسبی برای عکس دریافت دارید. این منطقه با کوچه ها و تیمچه های باریکی که بافت سنتی شان را حفظ نموده اند، پیاده روی را تبدیل به سفری یک روزه در تاریخ می نماید.

اینجا، سه محله اصلی به نام های پامنار، امامزاده یحیی و ناصر خسرو دارد. خیلی ها برای دیدن امامزاده یحیی، امامزاده ای که قدمتش به دوران مغول ها می رسد، به این محله می آیند. اگر از خیابان پانزده خرداد پیاده روی را شروع کنید، اول وارد محله امامزاده یحیی می شوید. این محله، کوچه های خیلی باریک با خانه های کوچک و قدیمی چسبیده به هم دارد.

مادربزرگ چنارهای تهران

کنار امامزاده، کهن ترین چنار تهران که قدمتش به 900 سال می رسد، سرش را به سمت آسمان بالا برده. این درخت چنار که مادربزرگ همه چنارهای تهران است، یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می رود. از سوی دیگر روبروی امامزاده و در کوچه ابوالقاسم، موزه تهران قدیم یا همان سرای کاظمی قرار گرفته است. این بنا عمارت آجری شکلی ست، شامل نگارخانه، موزه مردم شناسی، تالار مشاهیر، تماشاخانه و کتابخانه تخصصی تهران شناسی.

در نزدیکی این دو، مدرسه معمارباشی قرار گرفته است. مدرسه معمار باشی یک مدرسه وقفی قدیمی ا ست که روزی جنبش مشروطه از مقابل آن شروع شده است. داخل این بنا نمی توان رفت. اما می توان از بیرون سر در آن را نگاه و تاریخ را مرور کنید.

سفره خانه نان و نمک و خانه مدرس

همین راستا را اگر ادامه دهیم به خانه فخر الملوک می رسیم که امروزه به یک سفره خانه سنتی به نام نان و نمک تبدیل شده است. بنای آن حدود 120 سال قدمت دارد و ساختمانش با داشتن یک حیاط، حوض و شاه نشین بسیار زیبا، از سفره خانه های معروف محله است.

خانه مدرس، یکی از آن خانه های قدیمی است که مشابهش را فقط در فیلم های قدیمی دیده اید. حیاط و ایوان آجری و حوض وسط آن به همراه گلدان هایی که روی ایوان گذاشته شده شما را به خاطره خانه مادربزرگ می برد. برخی ها نه به سبب شکل و شمایل ظاهر خانه، بلکه به دلیل اسناد، کتاب ها و قراردادهای مختلف به دیدن این خانه می آیند.

کنیسه عزرا

عودلاجان در تهران، کوچه هایی باریک و کم عرض و پیچ در پیچی دارد. در این محله مسلمان، زرتشتی و کلیمی در کنار هم زندگی می کردند. به سبب اینکه کلیمی ها قبل از همه زندگی در این منطقه را شروع نموده بودند گاهی آن را به محله کلیمی ها هم می شناسند. کنیسه عزرا یعقوب، روزگاری محل عبادت بوده و بعد از مدتی متروک شده است. برای پیدا کردن آن باید حواستان را جمع کنید و در جست و جوی دری زرد رنگ و زنگ زده با چند ستاره آهنی رویش بگردید.

تیمچه اکبریان

در عودلاجان، اولین های زیادی وجود دارد. مثلا اولین بانک ایران در تیمچه اکبریان در این محله تاسیس شده است.؛ البته این بنا امروز به سفره خانه سنتی طهرون تغییر نام داده است. جایی که به سبب دیزی هایش در شهر مشهور است. بنای این سفره خانه به 260 سال قبل می رسد.

عودلاجان

یکی از دیدنی های معروف محله، بازارچه سنتی آن است. جایی که یک سرای اصلی و کوچه های فرعی دارد و سقفش با گنبدهای قوسی شکل پوشانده شده است. داخل بازار صنایع دستی، ظرف های میناکاری شده، سفالی و مسی می فروشند. حتی اگر نخواهید چیزی بخرید، دیدن این مغازه های قدیمی با قفل و چفت دستی، ارزش دیدن دارند.

کریم آب منگل را می شناسید؟

بعد از دیدن بازارچه در عودلاجان تهران می توانید با خرید یک بلیط سه هزار تومانی، حمامی را هم پیدا کنید که همان حمام نواب فیلم قیصر است که حالا دیگر حمام نیست و در عوض به مرکز فروش صنایع دستی تبدیل شده است.

سریال پدرسالار را هم در یکی از خانه های قدیمی این محله به نام عمارت مهرانگیز ساخته اند. این خانه قاجاری امروز به خانه فرهنگ امامزاده یحیی تبدیل شده است. همه این ها نشان می دهد محله عودلاجان یکی از دیدنی های تهران است که باید برای بازدید از آن برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید.

عکس ها : سایت تسنیم

منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 120

به "عودلاجان ؛ نگین چاله میدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عودلاجان ؛ نگین چاله میدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید