آشنایی با بازار مسقط

به گزارش میهن دی ال، کمکبازار مسقط در محله مطرح این شهر، یکی از برترین مکان های ممکن برای ورود به یک دنیای رنگارنگ پر از فرهنگ و صنایع کهن عربی است. هنگامی که وارد این بازار سنتی زیبا می شوید، گویا به داستان های هزار و یک شب قدم گذاشته اید و در دنیای جادویی داستان های عربی گم شده اید. در طول سال، تعداد زیادی از مسافران به مسقط آمده تا بازار مطرح این شهر را دیدن نمایند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که بازار مسقط کجاست و چرا تا این مقدار محبوب است؟ ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید. در ادامه این مطلب سفری جادویی به دنیای عرب خواهیم داشت و با یکی از قدیمی ترین بازارهای عربی، یعنی بازار مطرح مسقط آشنا خواهیم شد.

آشنایی با بازار مسقط

تور مسقط مقرون به صرفه ترین قیمت با خبرنگاران

تاریخچه بازار مسقط

بازار مسقط یکی از قدیمی ترین بازارهای جهانی عرب است. این بازار در قرن 18 میلادی یا حتی کمی پیش از آن، در یکی از مهم ترین منطقه ها تجاری عمان، یعنی مطرح مسقط، ساخته شد. از زمان ساخت این بازار، مطرح به یکی از منطقه ها مهم برای سفر تاجران و تبادلات مالی و فرهنگی بین عمان با سایر کشورها مانند هند، ایران، پرتغال و بسیاری کشورهای دیگر شد. نام دیگر این بازار، بازار الظلام است که به عربی تاریکی ترجمه می گردد.

علت این نام گذاری در بین مردم محلی، وجود راهروها و دالان های تنگ و تاریک در این بازار است. البته باید این نکته را گفت که دالان های تاریک مال زمانی بودند که هنوز ساختار این بازار از گل و برگ درختان نخل بود. امروزه این بازار بازسازی شده است و با وجود این که هنوز یک بازار سنتی است، اما دیوار و سقف و در کل ساختمان آن یک ساختمان مدرن است که با مواد اولیه امروزی ساخته شده است. بازار مطرح مسقط هم از نظر تاریخی و هم از نظر گردشگری، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری عمان محسوب می گردد.

در بازار مسقط چه چیزهایی می توان یافت؟

یکی از مهم ترین سؤالاتی که ممکن است درباره این بازار برای افراد به وجود بیاید، درباره این است که دراین بازار چه وسایلی می توان تهیه کرد و چه چیزهایی می توان خرید؟ در یک پاسخ کوتاه باید گفت که تقریباً همه چیز در این بازار برای خرید پیدا می گردد. شما می توانید از لباس های رنگارنگ و زیبا گرفته تا ظرف وظروف و بسیاری وسایل سنتی عربی دیگر را در بازار مطرح مسقط پیدا و بخرید.

بعلاوه گفتنی است که این بازار یکی از برترین بازارهای مسقط برای خرید سوغاتی است. در ادامه می توان بعضی از مهم ترین و محبوب ترین وسایلی که در بازار مسقط می توان خرید معرفی شده اند.

لباس های مدرن و سنتی یکی از مهم ترین وسایلی هستند که می توان در این بازار پیدا کرد. منظور از لباس های مدرنی که در این بازار به فروش می رسند، به هیچ عنوان لباس های برند روز جهان نیست. اما در این بازار می توانید لباس هایی برای استفاده روزانه تهیه کنید. بعلاوه در این بازار لباس های سنتی عربی برای فرهنگ ها و دوران های مختلف هم پیدا می گردد. می توانید با برترین قیمت ممکن، برای خود یا عزیزان خود لباس های عربی زیبا و دست دوز در بازار مطرح مسقط بخرید. بعضی از مغازه های این بازار هم لباس های نفیس یا لباس های عروسی می فروشند.

در بازار مسقط، مغازه های بسیار زیادی هم هستند که عطرهای باکیفیت و درجه یک عربی می فروشند. شما می توانید با ورود به این دالان ها، عطر دل انگیز این مغازه ها را حس کنید. عطرهای عربی جزو باکیفیت ترین و بادوام ترین عطرهای جهان هستند. در این بازار می توانید به بیشتر برندهای معروف عطر عربی دسترسی داشته باشید و با خیال راحت یک عطر اصل و باکیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید. بیشتر مغازه های عطرفروشی این بازار قابل اعتماد بوده و می توانید از آن ها عطرهای درجه یک تهیه کنید.

از جمله سایر اجناسی که در بازار مسقط به فروش می رسد می توان به صنایع دستی، ظروف آنتیک، جواهرات مختلف، خوراکی ها و ادویه های سنتی عربی و بعلاوه غذاهای عربی اشاره نمود. اگر دوست دارید تا بعضی از مواد اولیه خوراکی عربی را با برترین کیفیت و قیمت در عمان تهیه کنید، بی شک بازار مطرح مسقط برترین گزینه برای شما خواهد بود. بعلاوه یکی از معروف ترین خوراکی ها یا نوشیدنی هایی که در این بازار به فروش می رسد، قهوه عربی مخصوص است.

برترین زمان بازدید از بازار مسقط

برترین زمان بازدید از این بازار از نظر آب وهوایی، در فصل های سردتر سال است. هوای مسقط گرم بوده و در فصل هایی مانند تابستان یا اواخر بهار، گشت وگذار در شهر کمی سخت خواهد شد. گفتنی است که مسقط هم همواره شلوغ بوده و همین موضوع به گرمای هوای داخل بازار می افزاید. به همین علت برترین کار این است که در فصل های سردتر از این بازار تماشا کرد تا بتوان بی هیچ مسئله ای از بازدید خود لذت برد. اما به این موضوع هم اشاره نمودیم که بازار مسقط خیلی شلوغ است. شاید اکنون برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که برترین زمان بازدید از این بازار برای افرادی که نمی خواهند به شلوغی بخورند چه زمانی است؟

برترین زمان در روز برای رفتن به بازار مطرح مسقط، اوایل صبح یا اواخر غروب است. این بازار از صبح زود باز شده و تا حدود 10 شب بسته نمی گردد. تعداد جهانگرد ها و مردم محلی که در این ساعت ها از بازار مسقط تماشا می نمایند بسیار کم بوده و به همین علت هم شما می توانید بی هیچ مسئله ای در مغازه های این بازار به گشت و گذار بپردازید. اما پیشنهاد می گردد که اگر برای خرید می خواهید به بازار مسقط بروید، به هیچ عنوان سر ظهر و ساعت ناهار نروید. در این ساعت مغازه دارها برای یک مدت طولانی که گاهی به چند ساعت هم می کشد، برای ناهار می روند. در صورتی که در این زمان به بازار رفته باشید، چیز زیادی برای خرید پیدا نخواهید کرد. اما اگر برای خوردن غذاهای سنتی عربی می خواهید به بازار مسقط بروید، رستوران و غذاخوری های بازار در این ساعت ها میزبان شما خواهند بود.

جاذبه های گردشگری نزدیک به بازار مسقط

تا اینجا با خود بازار مسقط آشنا شدیم و فهمیدیم که چه ساعتی به این بازار برویم و چه چیزهایی می توانیم بخریم. باید گفت که این بازار بسیار بزرگی بوده و گشت و گذار در آن ساعت ها وقت می برد. به همین علت هم خیلی وقت برای بازدید از سایر جاذبه های گردشگری نمی مونه. اما اگر خیلی اهل بازارگردی نیستید یا زمان زیادی ندارید و می خواهید پس از کمی گشت وگذار از سایر جاذبه های گردشگری مسقط هم تماشا کنید، در ادامه بعضی از برترین و تماشای ترین مکان های نزدیک بازار مطرح مسقط را برای شما معرفی نموده ایم.

کورنیش مسقط

کورنیش مسقط درست در موازای بازار قرار گرفته و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این شهر است. پس از بازارگردی، پیاده روی خیلی ایده آل به نظر نمی رسد. اما اگر بعد از ناهار از شلوغی بازار خسته شده اید و می خواهید در یک مکان آرام و زیبا قدم بزنید، می توانید به کورنیش مسقط رفته و از منظره ها زیبای آن لذت ببرید.

قصر سلطان

قصر سلطان در نزدیکی بازار مسقط یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تماشای این شهر است. این قصر طراحی و المان های طلایی و آبی زیبایی از معماری قرن 16 دارد که به وسیله پرتغالی ها به عمان آورده شد. هرچند که درب های قصر سلطان به روی مردم عادی باز نیست و نمی توانید از داخل آن تماشا کنید، اما عکاسی از این قصر و تماشای نمای زیبای آن می تواند بسیار لذت بخش باشد.

موزه ملی

اگر چون به سنت و تاریخ عربی علاقه زیادی دارید به بازار مسقط رفته اید، پس موزه ملی در نزدیکی این بازار هم بی شک توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. در موزه ملی آثاری قرار داده شده است که نماینده سنت ها، فرهنگ و هنر عمان در قرن های مختلف است. مسافرانی که به مسقط سر می نمایند به هیچ عنوان بازدید از این موزه را از دست نمی دهند.

مکان های تماشای دیگری هم در نزدیکی بازار مطرح مسقط وجود داشته که افراد می توانند پس از بازارگردی به آن جا بروند. بعلاوه مراکز خرید مدرنی هم در اطراف آن وجود داشته که می توانید وسایل لوکس و برند در آن ها پیدا کنید. اگر می خواهید در نزدیکی بازار مسقط هم اقامت داشته باشید، می توانید به یکی از هتل های نزدیک بازار مسقط بروید.

نحوه دسترسی به بازار مسقط

اکنون که با این بازار، مغازه ها، برترین ساعت بازدید و بعلاوه جاذبه های گردشگری اطراف آن آشنا شدیم، سؤال اصلی این است که چگونه می توان به این بازار رسید؟ این بازار در قلب منطقه تجاری عمان قرار داشته و به راحتی می توان با سیستم حمل و نقل عمومی به آن دسترسی داشت.

اولین روش رسیدن به این بازار، استفاده از اتوبوس های داخل شهر است. می توانید سوار اتوبوس خط 4 شده و در نزدیکی بازار مسقط در ایستگاه المینا پیاده شوید. از این ایستگاه تا خود بازار باید کمی پیاده روی کنید. اما اگر نمی خواهید خود را در راه خسته کنید، می توانید سوار مینی بوس های محلی شده و نزدیک بازار پیاده شوید. هزینه سفر با اتوبوس به بازار حدود 0.5 ریال عمان یا 1.5 دلار خواهد بود.

یکی دیگر از روش های دسترسی به این بازار، استفاده از تاکسی است. تقریباً از هر کجای مسقط می توانید سوار تاکسی شده و در این بازار پیاده شوید. هزینه تاکسی گرفتن در مسقط به فاصله شما تا بازار بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی می توان گفت که حدود 5 تا 10 ریال عمانی یا 13 تا 26 دلار برای شما هزینه بر خواهد بود. اگر در هتل های اطراف این بازار اقامت داشته باشید، می توانید پس از کمی پیاده روی هم به این بازار دسترسی داشته باشید.

Mutrah Market, near Mutrah Corniche, Muscat, Oman

کلام آخر

به یاری این مقاله با یکی از مهم ترین و بزرگ ترین بازارهای جهانی عرب، آشنا شدیم. در این بازار انواع مختلفی از لباس، عطر، خوراکی و صنایع دستی عمان به فروش می رسد. در صورتی که می خواهید به این بازار رفته و از آن تماشا کنید، می توانید در فصل های خنک تر سال و در ساعت هایی مانند اول صبح یا بعد از ظهر با اتوبوس و تاکسی خود را به این بازار برسانید.

همینطور لازم به یادآوری است که در اطراف این بازار هم جاذبه های گردشگری بسیاری وجود داشته که می توانید از آن ها هم تماشا کنید. برای آشنایی بیشتر با مسقط و مکان های تماشای آن، سایر مطالب خبرنگاران را از دست ندهید. برای سفر به این شهر زیبا و جادویی عمان هم کافی است تا تنها با کارشناسان ما در خبرنگاران تماس بگیرید. اگر تجربه سفر به مسقط را دارید، نظر خود را درباره این شهر در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

بازار مسقط کجاست؟

این بازار در قلب منطقه تجاری مطرح در عمان واقع شده است. این منطقه در گذشته مکان مهمی برای ارتباطات تجاری بین عمان با سایر کشورها بوده است.

برترین مرکز خرید عمان برای خرید سوغاتی کجاست؟

بازار مطرح مسقط یکی از برترین مراکز خرید عمان برای خرید سوغاتی از بین صنایع دستی و سنتی این کشور است.

جاذبه های گردشگری اطراف مسقط کدام اند؟

جاذبه های بسیاری در اطراف بازار سنتی مطرح مسقط وجود داشته که بعضی از آن ها شامل کورنیش مسقط، موزه ملی، کاخ سلطان و بسیاری جاذبه های دیگر می شوند.

برترین زمان بازدید از مسقط چه زمانی است؟

آب و هوای مسقط عمان گرم بوده و به همین علت برترین و مناسب ترین زمان بازدید از آن در فصل های خنک تر سال مانند پاییز و زمستان است.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1626

به "آشنایی با بازار مسقط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بازار مسقط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید