طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه

به گزارش میهن دی ال، طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای هم درست مانند دیگر با برگ مو بوده و تنها تفاوت در روش پیچیدن است. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای و روش پیچیدن دلمه به صورت بقچه ای را به شما آموزش بدهیم.

طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو بقچه ای (به روش آذری)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
برنج خام (برنج ایرانی یا برنج نیم دانه)2 لیوان فرانسوی دسته دار
لپه100 گرم
سبزی دلمه (پیازچه، مرزه، شوید، نعنا، جعفری و ترخون)200 گرم
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد میانه
گوشت چرخ نموده200 گرم
شکر2 قاشق غذاخوری
سرکهنصف لیوان فرانسوی دسته دار
برگ موبه میزان کافی
رب گوجه2 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان کافی
زرشکبرای تزیین دلمه
روغنبه میزان کافی

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد دلمه و خیساندن لپه: 3 ساعت

مدت زمان لازم برای پیچیدن و پخت دلمه برگ مو بقچه ای: 2 ساعت

مقدار کالری موجود در هر 100 گرم دلمه برگ مو: 167 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای به روش آذری

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای تا حد زیادی شبیه روش پیچیدن لوله ای و است و فقط در مرحله پیچیدن باید دلمه را به شکل بقچه بپیچید. مراحل تهیه و پیچیدن دلمه برگ مو بقچه ای را دنبال کنید.

مرحله اول: لپه ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای باید لپه ها را برای مدت 2 ساعت بخیسانید. توجه داشته باشید، حجم آب باید به میزان ای باشد که سطح لپه ها را بپوشاند. سپس، لپه ها را آبکش کنید و همراه با دو لیوان آب و اندکی زردچوبه ابتدا روی حرارت زیاد بگذارید.

پس از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید تا کاملا بپزد. این دستور درباره تمامی مراحل پخت صدق می نماید. پس از پخت کامل، لپه را دوباره آبکش کنید و کنار بگذارید.

برای خرید لپه و زردچوبه می توانید به صورت و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: برنج را نیم پز کنید

هم زمان با پخت لپه، برنج را بشویید و همراه با میزانی آب و کمی نمک روی حرارت ملایم قرار دهید تا نیم پز گردد. پس از گذشت 8 تا 10 دقیقه، برنج را امتحان کنید تا از نیم پز شدن برنج مطمئن شوید. برای این منظور، یک دانه برنج را با یاری کفگیر بردارید و بین انگشتان تان فشار دهید. اگر اطراف برنج کاملا نرم و مغز آن سفت باشد یعنی نیم پز شده است.

برای خرید برنج ایرانی، برنج نیم دانه و نمک می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: سبزیجات دلمه را آماده کنید

سبزیجات دلمه را به دقت پاک کنید و سپس در چند مرحله بشویید تا تمام آلودگی های برگ ها رفع گردد. سپس، آن ها را در آبکش بریزید و صبر کنید تا همه آب اضافی خارج گردد. حالا، سبزیجات را روی یک دستمال پارچه ای تمیز یا حوله کاغذی قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

در نهایت، با استفاده از یک چاقوی تیز آن ها را ساطوری کنید. مراقب باشید زیاد ریز نشوند.

مرحله چهارم: پیاز را آماده کنید

پیاز را بشویید و پوست بگیرید. سپس، آن را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و همراه با میزانی روغن سرخ کردنی در تابه مناسبی بریزید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا پیازها تفت ببینند و کاملا سبک و طلایی شوند. در دقایق آخر، میزانی زردچوبه هم به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله پنجم: گوشت چرخ نموده را اضافه کنید

در این مرحله طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای، وقت آن است که گوشت چرخ نموده را هم داخل تابه حاوی پیاز و زردچوبه بریزید و میزانی نمک و فلفل سیاه و دیگر ادویه های دلخواه را هم به آن اضافه کنید. مواد داخل تابه را به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مدتی منتظر بمانید تا رنگ گوشت تغییر کند و کاملا سرخ گردد. سپس، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی () را هم به این مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تفت ببیند و رنگش باز گردد. در صورت تمایل میزانی هم می توانید به این ترکیب اضافه کنید.

برای خرید گوشت چرخ نموده، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله ششم: سبزی دلمه را اضافه کنید

در این مرحله باید سبزی دلمه ساطوری شده را هم به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا کمی همراه با گوشت چرخ نموده تفت ببیند. سپس، حرارت را خاموش کنید.

مرحله هفتم: برنج و لپه را اضافه کنید

حالا برنج نیم پز و لپه پخته شده را هم به تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند. پیشنهاد می کنیم طعم مایه دلمه را بچشید و در صورت لزوم میزانی نمک و فلفل سیاه یا قرمز به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم: برگ مو را آماده کنید

برای آماده سازی برگ مو باید قابلمه مناسبی را تا نیمه پر از آب کنید. ابعاد قابلمه باید طوری باشد که برگ ها کاملا در آن آزاد باشند. سپس، میزانی نمک هم داخل آب بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه هر چه زودتر بجوشد. پس از جوشیدن آب، برگ مو را فقط به مدت یک دقیقه داخل قابلمه در حال جوش قرار دهید. سپس، برگ ها را سریعا آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید و به خوبی بشویید.

مرحله نهم: دلمه های بقچه ای را بپیچید

حالا نوبت پیچاندن دلمه های برگ مو است. در طرز پیچیدن دلمه برگ مو بقچه ای مثل تصویر بالا باید هر یک از برگ های نرم و آماده را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به میزان یک قاشق پر از مواد مایه دلمه را در وسط آن بگذارید. در صورت کوچک بودن برگ ها می توانید دو عدد از آن ها را کنار هم قرار دهید. حالا، اطراف برگ را به شکلی تا بزنید که اصطلاحا شکل بقچه به خودش بگیرد.

مرحله دهم: دلمه های بقچه ای را در قابلمه بچینید

امیدواریم تا این جا مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای را بدون مشکل دنبال نموده باشید. حالا قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و پس از افزودن میزانی روغن، کف آن کاملا را با برگ مو بپوشانید. سپس، هر یک از دلمه های پیچیده شده را به نوبت و به طور منظم در کنار هم در قابلمه بگذارید.

مرحله یازدهم: به دلمه ها آب و روغن اضافه کنید و آن ها را بپزید

حالا 2 لیوان دسته دار فرانسوی آب و نصف لیوان دسته دار فرانسوی روغن را با هم ترکیب نموده و به قابلمه حاوی دلمه اضافه کنید. روی دلمه ها را هم با برگ مو بپوشانید. در نهایت، یک بشقاب نسبتا سنگین با ابعاد مناسب را روی برگ ها قرار دهید. با انجام این کار احتمال وا رفتن دلمه ها را کاهش می دهید.

درب قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. حدود یک ساعت و نیم صبر کنید تا دلمه ها کاملا بپزند.

مرحله دوازدهم: ترکیب شکر و سرکه را اضافه کنید

پس از گذشت این مدت، باید شکر، سرکه و یک قاشق رب گوجه فرنگی را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید. حالا نیم ساعت دیگر هم منتظر بمانید تا همه دلمه ها طعم بگیرند و کاملا مزه دار شوند.

برای خرید سرکه و شکر می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سیزدهم: دلمه های بقچه ای را سرو کنید

پس از دنبال کردن همه مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای نوبت به سرو این غذای خوشمزه می رسد. توجه داشته باشید، قبل از سرو باید حداقل نیم ساعت صبر کنید تا دلمه ها کمی خنک تر شوند و خودشان را بگیرند. سپس، آن ها را در ظرف مناسبی قرار دهید و سس موجود در داخل قابلمه را روی شان بریزید. در صورت تمایل، می توانید اطراف و روی دلمه ها را با زرشک سرخ شده و سبزیجات دلخواه تزیین کنید.

برای خرید زرشک می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای

  • بسته به ذائقه می توانید میزان سرکه و شکر را کم یا زیاد کنید.
  • بسته به ذائقه می توانید دلمه برگ مو را با ترکیب ماست و سیر یا ماست و موسیر سرو کنید.
  • در صورت تمایل، می توانید گوشت چرخ نموده را از دستور بالا حذف نموده و دلمه برگ مو را با سویا یا فقط با برنج و لپه و سبزیجات درست کنید.

بیشتر بخوانید:

فوت و فن های خوشمزه شدن دلمه برگ مو بقچه ای

چکار کنیم دلمه ها ترد شوند؟

برای ترد شدن دلمه باید بدون اضافه کردن مایه سس آن ها را برای مدت یکی دو دقیقه داخل فر با دمای 220 درجه سانتی گراد قرار دهید. انجام این کار در داخل مایکروویو (حالت گریل) و آون توستر هم امکان پذیر است.

برای بهتر شدن عطر و طعم دلمه برگ مو چه باید کرد؟

برای بهتر شدن عطر و طعم دلمه پیشنهاد می کنیم از سبزیجات تازه و ترکیب ادویه دلمه برگ مو بهره ببرید.

برای نرم شدن برگ مو چه باید کرد؟

برای نرم شدن برگ مو ابتدا باید آن را برای مدت یک دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید و سپس، با آب سرد کاملا بشویید.

آیا حتما باید دلمه ها را به صورت بقچه ای بپیچیم؟

خیر در صورت تمایل می توانید مراحل طرز پیچیدن دلمه برگ مو سیگاری یا رولی را دنبال کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 خرداد 1403 بروزرسانی: 12 خرداد 1403 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1613

به "طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو بقچه ای خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید