طرز تهیه خورش آلو مسمای جا افتاده گیلانی؛ با فوت و فن خوشمزه تر شدن آن

به گزارش میهن دی ال، خورش آلو مسما یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی می باشد که طعم آن ترش و شیرین است. خورش آلو مسما همانطور که از اسمش پیدا می باشد در تهیه آن از آلو استفاده می کنند. اصالت این خورش به استان گیلان بر می شود. در واقع این خورش را بیشتر با گوشت مرغ تهیه می کنند، اما می شود در تهیه آن از گوشت گوسفندی و یا گوشت گوساله نیز استفاده کرد. خورش آلو مسما به واسطه حضور آلو در آن که سرشار از فیبر و آهن می باشد، به تقویت سیستم گوارشی بدن کمک خواهد کرد. خورش آلو مسما یکی از غذاهای مجلسی می باشد و بیشتر در مهمانی ها سرو می شود. در ادامه با طرز تهیه خورش آلو مسما شما را همراهی خواهی کرد.

طرز تهیه خورش آلو مسمای جا افتاده گیلانی؛ با فوت و فن خوشمزه تر شدن آن

مواد لازم برای تهیه خورش آلو مسما :

  • آلو سیاه: 8 عدد
  • سینه یا ران مرغ: 4 تکه
  • پیاز: 2 عدد میانه
  • قیسی زردآلو: 8 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذا خوری
  • زعفران دم کرده: 1 قاشق چای خوری
  • روغن مایع: به اندازه لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به اندازه لازم

دستور تهیه خورش آلو مسما :

در مرحله اول تهیه خورش آلو مسما، قطعات مرغ را بشویید و آماده کنید. سپس بر روی آن ها نمک و فلفل بپاشید. در ادامه یک تابه مناسب را انتخاب کنید و در آن اندازهی روغن مایع بریزید. سپس تابه را بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس مرغ ها را در تابه بچینید و صبر کنید تا یک طرف آن سرخ شود. سپس آن ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ و طلایی شود. بعد از سرخ شدن دو طرف مرغ آن ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

در ادامه پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی آن ها را خرد کنید. و در قابلمه ای که می خواهید خورش را در آن درست کنید بریزید و تفت دهید. البته اندازهی روغن نیز به قابلمه اضافه کنید. بعد از اینکه اندازهی پیازها طلایی شدند به قابلمه زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. سپس آن ها را اندازهی با یکدیگر تفت دهید.

سپس هسته های آلو را جدا کنید و آن ها را به همراه قیسی ها به قابلمه اضافه کنید و آن ها را نیز اندازهی تفت دهید و در ادامه 1 قاشق سر پر رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. سپس مواد را تا زمانی تفت دهید که رب گوجه فرنگی سرخ شود و رنگ آن تغییر کند. بعد از تغییر رنگ رب گوجه فرنگی به مواد داخل قابلمه به اندازه لازم نمک و فلفل اضافه کنید.

در ادامه مرغ هایی را که سرخ کرده بودید را به قابلمه اضافه کنید و سپس چند پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه کنید. سپس در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا خورش آلو مسما در حرارت ملایم پخته شود و آب آن به نسبت خیلی تبخیر شود. چونکه این خورش معمولا به صورت کم آب سرو می شود.

در مرحله آخر و نیم ساعت پایانی آماده شدن خورش آلو مسما به قابلمه اندازهی زعفران دم کرده اضافه کنید.

سپس اندازهی از خورش را بچشید، اگر خیلی ترش بود می توانید برای شیرین و یا ملس شدن خورش به اندازه لازم به آن شکر اضافه کنید.

بعد از آماده شدن خورش آلو مسما آن را در کنار برنج و سالاد شیرازی سرو کنید.

نکاتی در تهیه خورش آلو مسما

  • همانطور که گفته شد خورش آلو مسما را معمولا با گوشت مرغ تهیه می کند. اما می توان در تهیه آن از گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند یا گوشت گوساله استفاده کرد. به این منظور 400 گرم گوشت گوسفندی را به صورت خورشتی خرد کنید و بعد از اینکه پیاز ها را تفت دادید و رنگ آن ها طلایی شد آن را به قابلمه اضافه کنید و آن ها را سرخ کنید و سایر مراحل را به مانند دستور پخت بالا را رعایت کنید.
  • در منطقه ها شمالی کشور در تهیه از خورش آلو مسما، از رب انار استفاده می کنند. البته می توان از رب انار شیرین و یا ملس در تهیه خورش آلو مسما نیز استفاده کرد.
  • برای خوشمزه تر شدن خورش آلو مسما می توانید از اندازهی پودر دارچین در انتهای آماده شدن خورش استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می توانید از سیر رنده شده یا پودر سیر برای خوشمزه تر شدن خورش آلو مسما در انتهای پخته شدن آن استفاده کنید.
  • در انتهای آماده شدن خورش آلو مسما می توانید از اندازه کمی آبلیمو یا آبغوره نیز استفاده کنید.
  • اگر در انتها متوجه شدید که آلو ها پخته نشده اند، مرغ ها را از قابلمه خارج کنید و بگذارید تا آلوها ب تنهایی پخته شوند. خارج کردن مرغ ها به این منظور است که پختن زیاد باعث له شدن آن ها می شود.
  • در بعضی از منطقه ها در تهیه خورش آلو مسما از لپه نیز استفاده می کنند. به این منظور لپه را از شب قبل در آب بگذارید خیس بخورد تا هم نفخ آن از بین برود و هم زودتر پخته شود. سپس آن را به مدت 3 دقیقه تفت دهید و به سایر مواد در قابلمه اضافه کنید.
  • دستور تهیه خورش آلو مسما که به آموزش آن پرداختیم برای 4 نفر مناسب می باشد. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا
انتشار: 4 دی 1400 بروزرسانی: 4 دی 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1204

به "طرز تهیه خورش آلو مسمای جا افتاده گیلانی؛ با فوت و فن خوشمزه تر شدن آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش آلو مسمای جا افتاده گیلانی؛ با فوت و فن خوشمزه تر شدن آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید