طب مدرن علیه بستنی سنتی

به گزارش میهن دی ال، در گذشته، بستنی ها فقط مختص روزهای گرم تابستان بود؛ در حالی که این روزها انواع بستنی در همه فصول سال در دسترس است؛ هر چند که هنوز هم طعم بستنی سنتی در روز های گرم تابستان برای خیلی ها؛ مخصوصا برای قدیمی ترها چیز دیگری است؛ بستنی هایی که دارای تکه های خامه و پسته و بادام و زعفران هستند. اما این

طب مدرن علیه بستنی سنتی

طب مدرن علیه بستنی سنتی

تبادل نظر با دکتر ناهید آریاییان، متخصص تغذیه

در گذشته، بستنی ها فقط مختص روزهای گرم تابستان بود؛ در حالی که این روزها انواع بستنی در همه فصول سال در دسترس است؛ هر چند که هنوز هم طعم بستنی سنتی در روز های گرم تابستان برای خیلی ها؛ مخصوصا برای قدیمی ترها چیز دیگری است؛ بستنی هایی که دارای تکه های خامه و پسته و بادام و زعفران هستند. اما این بستنی ها در عین خوشمزگی و برطرف عطش، می توانند کمی هم نگران نماینده باشند. می پرسید چطور؟

تبادل نظری زیر را که با دکتر ناهید آریاییان، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا شده، بخوانید تا ببینید اوضاع از چه قرار است.

خانم دکتر! خوردن بستنی سنتی چه خطرهایی دارد؟

اولین خطرش آلودگی های میکروبی است. می دانید که بستنی یک فرآورده لبنی مغذی است و به علت ارزش غذایی بالا، pH نزدیک خنثی و قابلیت نگهداری طولانی مدت، محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها است. بنابراین، آلودگی بستنی به میکروب می تواند باعث مسمومیت های غذایی گردد. برای جلوگیری از وقوع مسمومیت های ناشی از مصرف این بستنی ها، پاستوریزاسیون شیر و رعایت بهداشت فردی و نظارت بر مراکز تهیه و توزیع این محصول الزامی است؛ زیرا در صورت استفاده از شیرهای غیرپاستوریزه در تهیه بستنی سنتی ممکن است بیماری تب مالت به مصرف نماینده آن منتقل گردد زیرا به علت مقاومت بالای عامل بروز این بیماری در مقابل سرما، این باکتری حتی تا یک ماه پس از تهیه بستنی هم داخل این ماده خوراکی باقی می ماند. بنابراین، بستنی های سنتی باید حتما از شیر پاستوریزه تهیه شوند.

رنگ هایی که در تهیه این بستنی به کار می رود، طبیعی هستند؟

تقریبا! عامل رنگ دهنده در این بستنی قاعدتا باید زعفران باشد و استفاده از رنگ های ساختگی مجاز نیست. بنابراین هر فراوری نماینده ای که از رنگ های ساختگی در تهیه این بستنی استفاده کند به اسم متخلف شناخته می گردد.

خیلی ها دوست دارند بستنی سنتی شان خامه زیادی داشته باشد. این خطری ندارد؟

خب، خامه و چربی شیر (که در بستنی های خامه ای به میزان زیاد موجودند) به علت اینکه منشا حیوانی دارند، دارای کلسترول هستند و افرادی که دچار بیماری های قلبی عروقی بوده یا چربی خون آنها بالاست، باید از لبنیات فاقد چربی یا کم چرب استفاده نمایند. کالری حاصل از چربی ها زیاد است و بنابراین افرادی که اضافه وزن و چاقی دارند باید مصرف آنها را محدود نمایند؛ چون با خوردن یک لیوان از این بستنی ها حجم زیادی خامه و طبیعتا کالری دریافت خواهد شد.

در مورد موادی که در محتوای بستنی های سنتی به کار می رود، مثل پسته و بادام، چه توصیه ای دارید؟

در صورت استفاده از خلال ها، آنها باید دارای رنگ، بو و مزه طبیعی (فاقد مزه تند) باشند. مغز بادام و پسته خوب هم باید دارای ویژگی هایی نظیر اینکه باید عاری از آفات زنده باشند و مواد خارجی، خاکه، تکه های خرده و شکسته در آنها به چشم نخورد. البته در موارد نادری هم مشاهده شده که افراد سودجو از خلال هسته زردآلو و رنگ شده آن به جای خلال بادام و پسته در قنادی ها و بستنی فروشی ها استفاده نموده اند. حتی گلاب استفاده شده در این بستنی ها هم باید دارای مجوزهای بهداشتی باشد.

آنهایی که این بستنی های سنتی را دوست دارند، هنگام مصرف آنها باید به چه نکاتی دقت نمایند؟

طبیعتا بهتر است از بستنی فروشی های دارای مجوز، بستنی سنتی شان را بخرند و در صورت مشاهده هر تخطی و تخلف فراوری نمایندگان از توصیه های بهداشتی، به ارگان های ذی ربط اطلاع دهند. به فراوری نمایندگان هم توصیه می کنم که از شیر و خامه پاستوریزه و مواد اولیه مرغوب و بهداشتی استفاده نمایند و نکات بهداشتی را در نظافت فردی کارگران و وسایل و تجهیزات شان با جدیت رعایت نمایند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1109

به "طب مدرن علیه بستنی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طب مدرن علیه بستنی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید