سی تی اسکن منجر به سرطان می شود؟

به گزارش میهن دی ال، تهران (پانا) - بیماران مبتلا به کرونا و افراد مشکوک به این بیماری، برای سنجش شرایط درگیری ریه درخواست مکرر سی تی اسکن دارند. مسئله ای که با اعتراض وزارت بهداشت هم روبرو شده است. سخنگوی این وزارتخانه می گوید برخی بیماران اصرار دارند که یک روز در میان سی تی اسکن انجام دهند. اما متخصصان معتقدند که این سی تی اسکن های مکرر در آینده به سرطان بلد خواهد شد.

سی تی اسکن منجر به سرطان می شود؟

به گزارش آخرین خبر، طبق اعلام وزارت بهداشت، در دوره کرونا پس از تست pcr، سی تی اسکن بیشترین درخواست خدمات بیمارستانی را به خود اختصاص داده است.

محمد اکبر نژاد، هیات مدیره علوم پرتو نگاری ایران می گوید برخی افراد با کوچیک ترین علائم و گاهی ا وقات بدون نشانه، با وسواس بیش از مقدار درخواست انجام سی تی اسکن از قفسه سینه می کنند و افراد در حالی که می دانند انجام این اعمال می تواند به شدت خطرناک باشد باز هم مشتاق به انجام آن هستند.

طبق گفته او، کمبود کیت های pcr درخواست های سی تی اسکن قفسه سینه را افزایش داده است.

پزشکان معتقدند که انجام سی تی اسکن، یک هفته پس از ابتلا به کرونا و آن هم به صلاحدید پزشک ضروری است، در غیر این صورت مردم نباید معرض تشعشعات سی تی اسکن قرار بگیرند.

سی تی اسکن مکرر چه خطراتی دارد؟

محققان و متخصصان متفق القول معتقدند که قرار گرفتن افراد در معرض اشعه سی تی اسکن منجر به سرطان می شود.

شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در این رابطه می گوید: غالباً با هر سی تی اسکن به مقدار 170 تا 180 عکس ساده اشعه به بیمار وارد می شود، این عمل بی مورد ضرر های بی شماری مانند سرطان سینه و تیروئید را در پی دارد.

طبق اعلام محققان، سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان تیروئید و سرطان غدد لنفاوی از شایع ترین بدخیمی های ناشی از رادیواکتیویته در بین افراد است.

علاوه بر این متخصصان بر ای عقیده اند که سی تی اسکن برای بچه ها هم خطرناک است.

مسعود احتشام، فوق تخصص ریه در این باره گفته که قرار گرفتن در معرض تابش زیاد اشعه ایکس برای بچه ها هم خطرناک است. کودکی که چندین بار آزمایش سی تی اسکن انجام داده است بیشتر در معرض خطر ابتلا به مسائل ناشی از تابش قرار گرفته است.

او پیش بینی می کند با ادامه موج های کرونا در کشور، در سال های آینده موج های هولناکی از ابتلا به سرطان در کشور شکل بگیرد.

البته اعضای هیأت مدیره علوم پرتو نگاری ایران هم این مسئله را تایید می کنند.

اکبر نژاد در این باره می گوید: انجام سی تی اسکن های بی رویه فقط باعث می شود که دوز تجمعی اشعه تجمعی در بدن افزایش پیدا کند و در نهایت حداقل 3 تا 4 سال آینده با یک سونامی سرطان ناشی از سی تی اسکن های ریه روبرو شویم.

علت افزایش بی رویه سی تی اسکن در ایران

بسیاری از پزشکان معتقدند که عدم تشخیص کرونا دلتا با تست pcr، علت اصلی شکل گیری تقاضا برای تجویز سی تی اسکن است.

در این رابطه بسیاری بیماران کرونا گفته اند که چندین بار تست pcr انجام داده اند، اما هر بار تست آن ها منفی از آب در آمده است. این در حالی است که چند روز بعد درگیری ریه آن ها با کووید 19 به ارقام خطرناکی رسیده است. همین مسئله باعث نگرانی بیماران و افراد مشکوک به کرونا شده است.

برخی از پزشکان هم می گویند که مشخص شدن مقدار درگیری ریه در عکس های سی تی اسکن باعث مجذوب کننده شدن این تست شده است.

در طرف مقابل برخی از متخصصان ریه هم معتقدند که کمبود تخت بیمارستان، پزشک را مجبور به تجویز سی تی اسکن می کند. تا اولویت بستری در میان بیماران را تشخیص دهد.

با این حال به نظر می رسد با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تست pcr، موج تقاضا برای تجویز سی تی اسکن کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1086

به "سی تی اسکن منجر به سرطان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سی تی اسکن منجر به سرطان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید