دانشجویان چینی مخارج نجومی دانشگاه ها را از کجا تامین می نمایند؟، گزارشی از نفوذ عمیق پکن در کالج سلطنتی را بخوانید

به گزارش میهن دی ال، ایسنا نوشت: تحقیقاتی عظیم درباره جاسوس های چینی فعال در دانشگاه های انگلیسی باعث شد تا تعدادی از دانشگاهیان در چند هفته اخیر بازداشت شوند.

دانشجویان چینی مخارج نجومی دانشگاه ها را از کجا تامین می نمایند؟، گزارشی از نفوذ عمیق پکن در کالج سلطنتی را بخوانید

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نوشته روزنامه میل روز یکشنبه، متخصصان در وزارت خارجه انگلیس و اداره گمرکات و درآمد، فهرستی از دانشگاهیان مظنون به ارائه اطلاعات حساس به پکن از جمله فناوری پیشرفته و پرچمدار انگلیس به چین را تهیه نموده اند که این اطلاعات می تواند به دولت پکن برای سرکوب اقلیت ها و مخالفان یاری کند.

گفته می گردد بازرسان متوجه شده اند که بین دانشگاه هایی که از دانشجویان چینی هزینه های قابل ملاحظه ای می گیرند و فعالیت های کارمندانی که شک برانگیز است، ارتباطاتی وجود دارد.

دانشگاه هایی که زیر ذره بین این تحقیقات قرار دارند شامل منچستر و کالج سلنتطی هستند که 26 درصد از درآمدهایشان از دانشجویان چینی است؛ دانشگاه های لیورپول و شفیلد 28 درصد و آکسفورد و کمبریج هم 10 درصد است.

سال گذشته میلادی اعلام شد که یک سوم از دانشجویان غیر از اتحادیه اروپا در انگلیس از چین هستند که هر کدام 120 هزار پوند برای تحصیل پرداخت می نمایند که در مجموع 2.1 میلیارد پوند می گردد.

این تحقیقات در بحبوحه این نگرانی اجرا شده که دانشگاهیان در یک فرصت طلایی برای امضای توافق هایی با دولت چین درباره پیشرفت های علمی دخیل باشند.

در فوریه امسال میلادی، میل خاطرنشان کرد که افسران اطلاعاتی خارجی انگلیس در حال اجرا تحقیقاتی درباره بیش از 10 دانشگاه بابت نقض احتمالی قوانین مربوط به درز اطلاعات هستند.

همچنین در این گزارش تعیین شد که 200 دانشگاهی انگلیس به ظن یاری ناخواسته به دولت چین برای ساخت تسلیحات کشتار جمعی مورد بازپرسی قرار گرفته اند.

هر کسی که به نقض قانون کنترل صادرات 2008 متهم گردد به 10 سال حبس محکوم می گردد.

اوایل امسال میلادی، دانشگاه منچستر توافقی را با یک کمپانی فناوری نظامی چینی و پس از آن لغو کرد که به دانشگاه هشدار داده شد برنامه هایی را به این کمپانی می دهد که از سوی نیروهای امنیتی پکن برای نظارت گسترده اویغورها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این دانشگاه گفت که از بابت نقش احتمالی این کمپانی چینی در پیگرد مسلمانان تا زمانی که این نامه هشدار را از کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس دریافت ننموده بود، اطلاعی نداشت.

درضمن، دانشگاه کویین مری لندن نیز رابطه ای مبتنی بر همکاری با دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب چین داشته که آن هم در زمینه فناوری نظامی فعالیت دارد.

در فوریه امسال میلادی، اندیشکده سیویتاس 14 دانشگاه تاپ از 24 دانشگاه انگلیس را به داشتن روابط با مراکز تحقیقاتی مرتبط با ارتش و کمپانی های تسلیحات سازی چین متهم کرد.

این اندیشکده مدعی است که دستیابی به موفقیت در دانشگاه های انگلیس باعث افزایش انگیزه چین برای فزونی نظامی به وسیله توسعه موشک های مافوق صوت، سیستم های راداری، رباتیک، فضاپیما و وسایل نقلیه رادارگریز می گردد.

اوایل امسال میلادی، تحقیقی از سوی اندیشکده جامعه هنری جکسون تعیین کرد که 899 تن از اتباع چینی در انگلیس در رشته های حساس نظامی تحصلی می نمایند که شامل فیزیک اتمی، مهندسی هوافضا و علم مواد با فناوری پیشرفته می گردد.

وزارت امور خارجه انگلیس پیشتر اعلام نموده بود که در حال تشدید قوانینی برای دانشجویان خارجی رشته های فناوری است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 988

به "دانشجویان چینی مخارج نجومی دانشگاه ها را از کجا تامین می نمایند؟، گزارشی از نفوذ عمیق پکن در کالج سلطنتی را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان چینی مخارج نجومی دانشگاه ها را از کجا تامین می نمایند؟، گزارشی از نفوذ عمیق پکن در کالج سلطنتی را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید