خبرنگاران انتقال سندهای صنعت برق ایران از قرن سیزدهم به سازمان اسناد ملی

به گزارش میهن دی ال، تهران- خبرنگاران- رئیس اداره ارزشیابی و نظارت بر اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در اجرای قانون و مقررات اسناد ملی و در راستای برنامه ها و سیاست های سازمان در این حوزه، هزار و 59 برگ اسناد ارزشمند و آرشیوی منحصر بفرد تاریخ برق ایران به این سازمان منتقل شد.

خبرنگاران انتقال سندهای صنعت برق ایران از قرن سیزدهم به سازمان اسناد ملی

به گزارش خبرنگاران از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ابراهیم بابائی رئیس اداره ارزشیابی و نظارت بر اسناد دستگاه های این سازمان مطرح کرد: در اجرای قانون و مقررات اسناد ملی و در راستای برنامه ها و سیاست های سازمان در حوزه اسناد ملی ایران، پس از بازدید و آنالیز اسناد و برگزاری جلسات متعدد با مسؤلان برق تهران و موزه صنعت برق، هزار و 59 برگ اسناد ارزشمند و آرشیوی منحصر بفرد تاریخ برق ایران به این سازمان منتقل شد.

وی ادامه داد: این مجموعه نفیس و بی نظیر، شامل اسناد تاریخ برق ایران و تحول صنعت برق از جمله امتیاز نامه تأسیس کارخانه چراغ برق، مکاتبات سفارتخانه ها، وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی، بلدیه است.

بابائی اضافه نمود: همچنین در ادامه این مجموعه، مکاتبات حقیقی و حقوقی با حاج امین الضرب (بنیانگذار نخستین کارخانه برق شهری در ایران) درباره برق، طرح مقدماتی برق تهران و حومه، تأمین برق شهرهای ایران، اعلان های اداره چراغ برق، گزارش های اقتصادی، قراردادها، سوابق برق آستان قدس، درخواست روشنایی آستانه مقدسه قم، درخواست تأمین برق مجلس شورای ملی، اماکن دولتی، عمومی را شامل می گردد.

بابائی اظهار داشت: همچنین فهرست اسامی تجار ایران، میزان برق مراسم تاج گذاری، قبوض برق سفارتخانه ها، گزارش ها و اسناد ارزشمند دیگری مربوط به دوره زمانی 1263 تا 1346 در این مجموعه تاریخی وجود دارد.

صنعت برق از میانه های دوره قاجار، هنگام سلطنت ناصرالدین شاه به ایران وارد شد. ورود کارخانه برق به ایران نیز با تلاش یک بازرگان خوش نام اصفهانی به نام حاج حسن امین الضرب صورت گرفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 892

به "خبرنگاران انتقال سندهای صنعت برق ایران از قرن سیزدهم به سازمان اسناد ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتقال سندهای صنعت برق ایران از قرن سیزدهم به سازمان اسناد ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید