تأثیر پرواز بر مزه غذا چیست؟

به گزارش میهن دی ال، کارشناسان مرکز Fraunhofer Institute در سال 2010 در یک مطالعه دریافتند در حین سفرهای هوایی افراد تا 30 درصد کمتر متوجه مزه شوری می شوند، بعلاوه احساس مزه شیرینی هم تا 20 درصد کاهش پیدا می نماید.

تأثیر پرواز بر مزه غذا چیست؟

بیش از 260 شرکت هواپیمایی متعلق به کشورهای اروپایی برای تهیه خوراک حین سفر خود از غذاهای پخته شده در آشپزخانه های صنعتی استفاده می نمایند.

بعضی از این آشپزخانه های صنعتی عبارتند از: Gate Gourmet در کشور سوئیس یا LSG Sky Chefs در کشور آلمان که روزانه بیش از 25 هزار وعده غذا تهیه نموده و به شرکت های هواپیمایی اروپایی می فرستند.

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند بر اساس آمار ها بیش از 10 میلیارد پوند در دنیا صرف تهیه و تدارک خوراک در سفرهای هوایی در سراسر دنیا تنها به مدت یک سال می گردد، که قیمتی بسیار بالا است.

با وجود اینکه جایگاه ها و بخش های هواپیما به دو قسمت first-class و economy تقسیم می شوند، اما غذا ها با وجود تفاوت همگی از یک آشپزخانه صنعتی فراوری شده و به هواپیما منتقل می شوند.

تنها تفاوت بین غذاهای بخش first-class با economy در نوع غذا و نحوه سرو آن ها است، در بخش first-class غذا ها در ظروف چینی زیبا و با کارد و چنگال استیل سرو می شوند، اما در بخش economy غذا ها در ظروف پلاستیکی و آماده و با کارد و چنگال های پلاستیکی سرو می شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از کارد و چنگال پلاستیکی و خوردن غذا با آن ها باعث بد مزه به نظر رسیدن غذا می گردد، زیرا مصنوعات پلاستکی حاوی مزه ای خاص هستند که در دهان باعث بدمزه به نظر رسیدن غذا می گردد، بعلاوه احساس خوردن غذا با یک وسیله کم ارزش مانند چنگال و چاقوی پلاستیکی می تواند احساس منفی در فکر افراد به طور ناخوآگاه ایجاد کند که در نهایت باعث بدمزه به نظر رسیدن غذا می گردد.

بر اساس آمار ها خوراکی های مورد استفاده قرار گرفته در هواپیما روی زمین به طور کامل تهیه می شوند و در یخچال های صنعتی به مدت حتی تا 5 روز ذخیره می شوند و در بازه های زمانی مورد نظر به هواپیما منتقل می شوند.

در هواپیما کادر پروازی و مهمانداران تنها غذا را گرم نموده و سرو می نمایند، اما مراحل تهیه غذا برروی زمین انجام می گردد.

با وجود رعایت تمامی نکات بهداشتی و استانداردهای سلامتی برای نگهداری مواد غذایی، اما تنها مشکل تازه نبودن این خوراک ها است که می تواند باعث سوء هاضمه و مسائل گوارشی در افراد گردد، بعلاوه به علت مانده بودن، این خوراکی ها فاقد ارزش تغذیه ای هستند و بسیاری از ویتامین های خود را از دست داده اند.

بعضی از خوراکی ها مدت بیشتری می توانند در یخچال های صنعتی باقی بمانند و بعضی دیگر باید زودتر مصرف شوند، برای حفظ سلامت باید در انتخاب خوراک خود دقت کنید، به طور مثال از خوراک های گوشتی یا انواع سوپ ها بهره ببرید، از سفارش دادن ماکارونی خودداری کنید، زیرا احتمال مانده بودن آن بیشتر است.

با استفاده از گوجه فرنگی، پنیر پارمسان و یا قارچ خوراک خود را خوشمزه کنید در عوض اینکه به آن نمک بیش از حد اضافه کنید.

غذاهای حاوی برنج نیز مانند ماکارونی احتمال مانده بودن به مدت زیاد را دارند به همین علت از انتخاب آن ها خودداری کنید.

در سفرهای هوایی طولانی به علت اینکه مسافران کاری برای انجام دادن ندارند و تنها به تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی می پردازند به طور نسبی دچار کسالت و بی حوصلگی می شوند، بعضی افراد نیز به علت ترس از پرواز دچار استرس و نگرانی هستند به همین علت خوردن یک یا چند وعده غذایی خوش مزه و مقوی می تواند در بهبود خلق و خوی مسافران و منحرف کردن فکر آن ها از ساعات طولانی پرواز مفید باشد.

بر اساس تحقیقات در حین مسافرت های طولانی هوایی و در ارتفاع 30 هزار فوتی رطوب هوا کمتر از 12 درصد است و این باعث خشک شدن بینی و در نتیجه کاهش حس بویایی و چشایی در افراد می گردد.

کارشناسان مرکز Fraunhofer Institute در سال 2010 در یک مطالعه دریافتند در حین سفرهای هوایی افراد تا 30 درصد کمتر متوجه مزه شوری می شوند، بعلاوه احساس مزه شیرینی هم تا 20 درصد کاهش پیدا می نماید به همین علت بسیاری از مسافران از بی مزه بودن طعم خوراکی ها درحین پرواز شکایت دارند.

بعضی از شرکت های هواپیمایی در سراسر دنیا برای برطرف این حالت مسافران به خوراک های خود انواع سس های تند فلفلی و حتی نمک را اضافه می نمایند تا به این ترتیب طعم خوراکی ها را لذت بخش تر نمایند.

فشار کم داخل کابین هم باعث می گردد تا آب در دمای 90 درجه به جوش بیاید تا دمای معمولی 100 درجه سانتیگراد؛ این حالت به همراه خشک شدن سینوس های صورت مسافران باعث می گردد تا طعم و مزه قهوه و چای تغییر کند.

قهوه، چای و سایر نوشیدنی ها در هواپیما با استفاده از بطری آب تهیه می شوند و نه آب آشامیدنی به همین علت مزه آن ها با طعم عادی روی زمین فرق می نماید.

اکنون بسیاری از شرکت های هواپیمایی مشهور در دنیا ازجمله Virgin Atlantic در کوشش برای همکاری با سرآشپزهای بین المللی و مشهور جهت ارائه خوراکی های با طعم مطلوب تر به مسافران خود در حین پرواز است، اما یکی از مسائل در این زمینه مقررات سخت در ظرفیت وزن هواپیما است که باعث می گردد شرکت ها نتوانند به مشتریان خود بعضی خوراکی را ارائه دهند.

کارشناسان به افراد توصیه می نمایند برای لذت بردن بیشتر از وعده خوراک خود در حین مصرف غذا موسیقی آرام گوش نمایند، زیرا این کار باعث می گردد تا صدای موتور هواپیما کمتر به گوش برسد و به این ترتیب افراد در یک حالت سکوت نسبی و با آرامش بیشتری غذا مصرف می نمایند.

با رعایت این راه چاره ها مسافران می توانند از یک مسافرت مجذوب کننده هوایی لذت ببرند، اما اگر تمایل دارند با خود خوراکی به داخل هواپیما حمل نمایند از مصرف بادام زمینی اجتناب نمایند، زیرا عده زیادی از افراد در سراسر دنیا دچار آلرژی و حساسیت شدید به این ماده غذایی هستند و ممکن است با شوک آنافلاکسی روبرو شوند.

منبع: کجارو / cann.ir
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1279

به "تأثیر پرواز بر مزه غذا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر پرواز بر مزه غذا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید