بزرگ ترین انفجار کیهانی مشاهده شد ، 100 برابر منظومه شمسی، 8 میلیارد سال نوری آن طرف تر!

به گزارش میهن دی ال، ماجرا با یک سوسو غیرقابل توجه در آسمان شب شروع شد، اما مشاهدات دقیق تر نشان داد که ستاره شناسان، بزرگ ترین انفجار کیهانی را که تا به امروز شاهد بوده اند، ثبت نموده اند؛ رویدادی که گمان می رود به وسیله یک ابر گازی غول پیکر که به وسیله یک سیاه چاله بسیار پرجرم بلعیده شده است، شروع شده باشد.

بزرگ ترین انفجار کیهانی مشاهده شد ، 100 برابر منظومه شمسی، 8 میلیارد سال نوری آن طرف تر!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گاردین، این شعله ور شدن در فاصله 8 میلیارد سال نوری از ما، بیش از 10 برابر درخشان تر از هر ابرنواختر شناخته شده ای است و تا به امروز بیش از سه سال به طول انجامیده و آن را به پرانرژی ترین انفجار تاریخ تبدیل نموده است.

دکتر فیلیپ وایزمن، اخترشناس دانشگاه ساوتهمپتون که رصدها را راهنمایی می کرد، می گوید: به مدت یک سال بدون توجه به این موضوع که به تدریج روشن تر می شد، چیزی مشاهده نشد. اما مشاهدات بعدی نشان داد که اخترشناسان تا چه میزان از مقیاس تقریبا غیرقابل تصور این رویداد هیجان زده شده اند.

وایزمن ادامه داد: ما تخمین زده ایم که این گلوله آتشین، 100 برابر منظومه شمسی با درخشندگی حدود 2 تریلیون برابر خورشید است. طی سه سال، این رویداد حدود 100 برابر انرژی خورشید در طول عمر 10 میلیارد ساله خود آزاد نموده است.

دانشمندان بر این باورند که این انفجار که با نام AT2021lwx شناخته می گردد، نتیجه یک ابر گازی بزرگ است که احتمالاً هزاران بار بزرگ تر از خورشید ماست که در دهانه سیاه چاله ای بسیار پرجرم فرو می رود.

بیشتر بخوانید:

  • اطلاعات جالب جیمز وب از کمربندهای عجیب و غریب اطراف منظومه ستاره ای | سیاراتی عجیب در فاصله 25 سال نوری از ما

امکان دارد این ابر گاز از دونات غبارآلود بزرگی سرچشمه گرفته باشد که معمولا سیاهچاله ها را احاطه نموده است؛ اگرچه تعیین نیست چه چیزی ممکن است آن را از مدارش خارج نموده و از فروچاله کیهانی پایین بیاورد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1547

به "بزرگ ترین انفجار کیهانی مشاهده شد ، 100 برابر منظومه شمسی، 8 میلیارد سال نوری آن طرف تر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین انفجار کیهانی مشاهده شد ، 100 برابر منظومه شمسی، 8 میلیارد سال نوری آن طرف تر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید