تور برزیل ارزان: بازیکن برزیلی در چه صورت باعث باخت انضباطی مس سونگون می گردد؟

به گزارش میهن دی ال، به گزارش خبرنگاران، بعد از پیوستن داسیلوا راموس بازیکن برزیلی به تیم فوتسال مس سونگون، چند باشگاه از جمله فردوس قم، شهروند ساری و راگا شهر ری نسبت به حضور غیر قانونی این بازیکن در لیگ ایران معترض شدند. این باشگاه ها با شکایت به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، خواستار تغییر نتیجه ملاقات با مس و اعلام نتیجه 3 - صفر هستند اما به گفته مدیران باشگاه فردوس، کمیته انضباطی ندیده این شکایت را رد نموده است.

تور برزیل ارزان: بازیکن برزیلی در چه صورت باعث باخت انضباطی مس سونگون می گردد؟

با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

فردوسی ها با شکایت دوباره به کمیته استیناف، خواستار بازگشت پرونده به کمیته انضباطی شده اند تا به صدور غیر قانونی ITC بازیکن مس رسیدگی گردد.

سه باشگاه معترض اعتقاد دارند داسیلوا راموس با فسخ غیر قانونی قراردادش و زمانی که لیگ برزیل در جریان بوده به لیگ ایران اضافه شده است و باشگاه مس مجاز به استفاده از او نبوده است.

خبرنگاران برای پیگیری این شکایت و علت رد آن در کمیته انضباطی، سراغ رضا جاودانی یکی از اعضای این کمیته رفت. به گفته جاودانی فسخ قانون قرارداد و بازیکن آزاد شامل چند مورد است و باید دید آیا اقدام بازیکن برزیلی مس شامل این موارد می گردد یا نه.

جاودانی بعلاوه با بر شمردن جرایم احتمالی و پیش بینی شده در قانون، تاکید نمود در صورت احتیاج استعلام لازم از کنفدراسیون فوتسال برزیل گرفته می گردد.

مشروح مصاحبهی خبرنگاران با رضا جاودانی در ادامه می آید:

* خبرنگاران - آخرین شرایط شکایت سه باشگاه لیگ رجحان فوتسال از تیم مس سونگون و بازیکن برزیلی به کجا رسیده است؟

- رضا جاودانی: در کمیته انضباطی کارها تقسیم می گردد و پرونده های مربوط به بازیکن غیر مجاز را یکی از همکارانمان آنالیز می نماید. رسیدگی به پرونده های جام حذفی، لیگ یک، لیگ دو، لیگ برتر بین اعضا تقسیم می گردد. کسی که کارهایش را از صفر تا صد انجام می دهد، ابلاغ و یا هزینه های دادرسی را می داند. در حال حاضر دقیقاً نمی دانم که این پرونده به کجا رسیده است.

رضا جاودانی

* مسئولان باشگاه فردوس قم می گویند کمیته انضباطی شکایتشان را رد نموده است به این خاطر که عنوان شده هزینه شکایت را پرداخت ننموده اند. آیا این ادعا صحت دارد؟

- همانطور که گفتم در جریان این موضوع نیستم و یکی از همکاران پیگیر این بخش بوده است. اگر ما این شکایت را رد نموده باشیم در حالی که هزینه واریز شده باشد، کمیته استیناف پرونده را به ما بر می گرداند. اگر نریخته باشند که استیناف شکایتشان را رد می نماید.

* فردوسی ها تاکید دارند حتی پیش از زمان معین شده هزینه شکایت را واریز نموده اند. آیا این موضوع در شکایت آنها دیده نشده است؟

- ما خودمان هم معمولاً یکی، دو هفته برای این مسائل صبر می کنیم. درست است یک هفته وقت می دهیم ولی دو هفته صبر می کنیم چون ممکن است مشکلاتی در اتوماسیون باشد یا طرف فراموش کند.

* باشگاه فردوس معتقد است چون بازیکن برزیلی قبل از پیوستن به تیم مس در لیگ برزیل بازی می نموده است نمی توانسته به عنوان بازیکن آزاد به لیگ ایران بیاید؛ آن هم زمانی که جابجایی لیگ ایران در جریان نبوده است. آیا قانون بازیکن آزاد در این مورد صدق می نماید؟

- اینکه بازیکن از لیگ دیگری آمده باشد که هنوز در جریان باشد، برداشت آنها است. قانون راجع به بازیکن آزاد یک تعریفی دارد. در قانون و مقررات خود ما آمده است شما می توانید به عنوان بازیکن قراردادتان را فسخ یکطرفه کنید ولی اگر این فسخ علت ورزشی داشته باشد، از شما غرامت نمی گیرند و انگار شما کار درست انجام داده اید. 14، 15 بند است. اگر شامل این بندها نباشد یعنی شما تحت قرارداد با باشگاه هستید و شما خودتان نخواستید در آن تیم بمانید.

لذا اگر باشگاهی از بازیکن استفاده کند هرچند بازیکن مدعی باشد تحت قرارداد با تیم سابقش نیست، از نظر قانونی این طور نیست و بازیکن غیر مجاز محسوب می گردد. اما ذکر این نکته هم اهمیت دارد که برای شکایت از بازیکن غیر مجاز فقط 24 ساعت مهلت وجود دارد. تنها موردی که در بازیکن غیر مجاز داریم که زمان ندارد موقعی است که مدارکش جعلی باشد؛ طبق بند 5 ماده 60.

* با این تعریف ها آیا حضور بازیکن برزیلی در تیم مس غیر قانونی تلقی می گردد؟

- رسیدگی به این پرونده دست من نیست و اصلاً نمی دانم داستان چیست ولی باید دید مدارک باشگاه مدعی چیست. احتمالاً کارت بازی بازیکن صادر شده است. او هم مثل بازیکن گابنی (گل گهر) است. اگر ببینیم بازیکن غیر مجاز است و جعل نموده است که سه - صفر می گردد. اگر ببینیم غیر مجاز است و جعل ننموده و در 24 ساعت شکایت شده بازهم نتیجه سه - صفر می گردد. اگر غیر مجاز بود و در زمان مقرر شکایت نشده و جعل صورت نگرفته باشد موجبی برای ادامه نیست. شاید اصلاً بازیکن هم غیر مجاز نبود. بند 1 ماده 61 می گوید بازیکنی که با توجه به مقررات ثبت نام نشده باشد یعنی خلاف مقررات ثبت نام شده باشد.

داسیلوا راموس در لباس سفید-نارنجی مس

* برخی از کارشناسان حقوقی در مصاحبه با خبرنگاران گفته بودند اگر بازیکن برزیلی پیش از اتمام زمان جابجایی لیگ ایران قراردادش را در برزیل فسخ نموده باشد، بازیکن آزاد محسوب می گردد.

- این فقط یک شق از ماجرا است. شق دیگر اینجاست که مثلاً لیگ آنجا تمام شده باشد و اینجا هنوز آغاز نشده باشد. این هم می گردد بازیکن آزاد. لذا باید ببینیم مدارک چیست و باشگاهی که از بازیکن استفاده می نماید چه مدارکی ارائه می دهد. اینکه قرارداد چه تاریخی بسته شده است. این تاریخ هم خیلی مهم است.

* برای اینکه متوجه شوید این فسخ قانونی یا غیر قانونی انجام شده است، از فدراسیون کشور مربوطه استعلام می گیرید یا از باشگاه مبدا؟

- از فدراسیون استعلام می گیریم چون آن باشگاهی که با بازیکن تحت قرارداد بوده به فدراسیون برزیل مدارکی ارائه می دهد که فسخ یکطرفه بوده و ما راضی نبوده ایم.

* پس در خصوص این پرونده در صورت احتیاج از کنفدراسیون فوتسال برزیل استعلام می گیرید؟

- بله؛ در صورت احتیاج از کنفدراسیون سئوال می کنیم که آیا بازیکن تحت قرارداد بوده یا نه. در خصوص این بحث ITC و TMS که جدیداً مد شده است ذکر یک نکته لازم است. وقتی یک فدراسیون از فدراسیون دیگر می خواهد، این ITC را صادر می نمایند ولی می گویند عواقبش با خودتان است. برای همین است که سازمان لیگ به باشگاه ها می گوید از بازیکن بهره ببرید ولی اگر بعداً در خصوص این بازیکن ان قلت در آمد خودتان مسئول هستید. برای همین باشگاه ها موظف هستند همه چیز را چک نمایند. کار ساده ای است. می توانند یک استعلام از فدراسیون انجام می دهد و یا در اینترنت یک جستجوی ساده نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1316

به "تور برزیل ارزان: بازیکن برزیلی در چه صورت باعث باخت انضباطی مس سونگون می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور برزیل ارزان: بازیکن برزیلی در چه صورت باعث باخت انضباطی مس سونگون می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید