عکس ، دلایل شگفت انگیز دوستی صمیمی قورباغه و عنکبوت ! (طراحی خانه ویلایی دوبلکس)

به گزارش میهن دی ال، ممکن است از شنیدن اینکه قورباغه های میکروهیلید در پرو، هند وسریلانکا و حتی منطقه ها دیگری از جهان، ارتباط محبت آمیز و خوبی با عنکبوت های غول پیکر ایجاد نموده اند، حسابی حیرت زده شوید

عکس ، دلایل شگفت انگیز دوستی صمیمی قورباغه و عنکبوت ! (طراحی خانه ویلایی دوبلکس)

جهت دریافت خدمات طراحی خانه ویلایی دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

غزال زیاری- قورباغه های میکروهیلید یا قورباغه های دهان باریک، یقینا معروف ترین و مجذوب نماینده ترین گونه قورباغه های جهان نیستد ولی در بین متخصصان و محققان، حسابی آشنا و مجذوب نمایندهند؛ باید این نکته را در نظر داشت که تا ماه می سال 2015 بیش از 570 گونه از این قورباغه ها در آفریقا، ماداگاسکار، قاره آمریکا و آسیا به صورت پراکنده زندگی می نمایند. البته تحقیقات اخیر گروهی از محققان حکایت از آن دارد که این قورباغه ها نیز مانند بسیاری از حیوانات، وقتی با آنها بیشتر آشنا می شوید، مجذوب نمایندهیت های فراوانی دارند.

بیشتر بخوانید:

عکس | پای بازی ها به داخل خودروهای bmw کشیده شد!

عکس | کرم ها در 520 سال پیش این شکلی بودند!

شاید حیرت زده شوید اگر بدانید که قورباغه های میکروهیلید در پرو، هند، سریلانکا و شاید هر گوشه دیگری از جهان، ارتباط محبت آمیز و خوبی با عنکبوت های غول پیکر برقرار نموده اند. یکی از اولین مباحث مطرح شده درباره این پدیده، به سال 1989 به وسیله کروکرفت و هامبلر بر می گردد. با توجه به ارتباط نزدیک و محبت آمیز گونه ای از قورباغه به نام قورباغه خال خالی آوازخوان (Chiasmocleis ventrimaculata) و رتیل ترافوسید حفره دار (از خانواده عنکبوت ها با نام علمیXenesthis immanis) در منطقه ای در جنوب شرقی پرو، محققان پیشنهاد کردند که این نوع رتیل (که در دسته بندی خانواده عنکبوت ها قرار می گیرد) و قادر به کشتن و خوردن قورباغه هایی در این ابعاد است، با بهره گیری از نشانه های شیمیایی، با قورباغه ها ارتباط برقرار نموده اند. در بعضی مواقع مشاهده شده که عنکبوت های جوان، قورباغه ها را می گیرند، حتی قورباغه را وارد دهانشان نموده و آنها را آنالیز می نمایند و سپس بدون آنکه آسیبی به قورباغه بزنند، آن را رها می نمایند. قورباغه های میکروهیلید هم احتمالا به خاطر سموم موجود در پوستشان، بدمزه و ناخوشایند هستند و احتمالا این توجیه خوبی برای شروع ارتباط محبت آمیز بین این دو موجود باشد.

کروکرفت و هامبلر در سال 1989 به این نکته اشاره کردند که قورباغه میکروهیلید از زندگی در نزدیکی عنکبوت ها سود می برد؛ چرا که می تواند از بقایای غذای عنکبوت ها که معمولا بی مهرگان کوچک جثه هستند، تغذیه کند. در عین حال قورباغه با زندگی در نزدیکی عنکبوت ها، از محافظت و مراقبت آنها نیز بهره مند خواهد شد. چرا که قورباغه های کوچک طعمه های خوبی برای مارها و بندپایان بزرگ هستند. هانت در سال 1980 به این نکته اشاره نموده بود که عنکبوت هم از زندگی قورباغه درکنارش سود می برد؛ چرا که قورباغه های میکروهیلید متخصص خوردن مورچه ها هستند و مورچه ها از بزرگترین دشمنان تخم های عنکبوت ها به شمار می آیند. در نتیجه قورباغه های میکروهیلید با خوردن مورچه ها، به صورت غیرمستقیم در حفاظت از تخم عنکبوت ها وارد عمل می شوند که این نکته بسیار جالبی است.

جولین چاکانی در گزارش کارشناسی ارشد منتشر نشده در سال 2002 به آنالیز ارتباط مشاهده شده بین قورباغه های خال خالی آوازخوان با دو گونه از ترافوسیدها در پرو پرداخته است. چاکانی نتوانسته این دوگونه عنکبوت ها را شناسایی کند ولی به این نکته اشاره نموده که شناسایی کروکرافت و هامبلر در سال 1989 درباره عنکبوت (رتیل X. immanis) احتمالا اشتباه بوده؛ چرا که این گونه از عنکبوت ها در پرو زندگی نمی نمایند. در عین حال سطح پشتی گونه رتیل X. immanis به رنگ صورتی براق است ولی عنکبوت هایی که چاکانی مشاهده کرد، به رنگ های مشکی پررنگ و یا کمرنگ با موهای قرمز رنگی برروی شکم هایشان بود. این عنکبوت های سیاه ممکن است گونه جدیدی از پامفوبتئوس باشند که محلی ها آنها را عنکبوت جوجه می نامیدند (به این علت که یک بار یکی از این عنکبوت ها یک جوجه را ربوده است) ولی واقعیتی که چاکانی درباره دو گونه از عنکبوت پرویی تارانتولا مشاهده کرد، حکایت از آن داشت که قورباغه های آوازه خوان با بیش از یک گونه از عنکبوت های گونه تارانتولا ارتباط محبت آمیز برقرار نموده اند.

چاکانی پوست یک قورباغه آوازه خوان را برروی بدن قورباغه دیگری (قورباغه استوایی دشتی Leptodactylus andreae، از گونه لپتوداکتیلید)که به نظر می رسید ارتباط محبت آمیز خاصی با گونه عنکبوت تارانتولا ندارد، کشید و مشاهده کرد که عنکبوت به سادگی قورباغه را خورد. در ادامه چاکانی از یکی دیگر از گونه های مشابه قورباغه(Adenomera andreai) استفاده کرد و عنکبوت پس از آنکه پوستی که روی تن قورباغه قرار داده شده بود را کشید، خود قورباغه را آنالیز کرد ودر نهایت آن را سالم و بدون آسیب رها کرد. در نتیجه این اثباتی بر این فرضیه است که عنکبوت تارانتولاس، بعد از دریافت بعضی نشانه های شیمیایی، قورباغه های دوست را تشخیص می دهد.

در سال 2008 نیز سیلیوال و راویچاندران گزارش دیگری درباره ارتباط قورباغه میکروهیلید و عنکبوت در جزیره رامشواران (درسواحل جنوب شرق هند) منتشر کردند. در این گزارش به این نکته اشاره شد که در ابتدا با تماشا اینکه عنکبوت درختی تارانتولا Poecilotheria و قورباعه میکروهیلید Kaloula taprobanica هر دو از یک سوراخ روی یک درخت خارج شدند، متوجه یک ارتباط غیرمعمول بین این دو موجود شدند و سپس با دقت رفتارهای آنها را مورد آنالیز قرار دادند. مشاهدات آنها بدین ترتیب بود که عنکبوت بدون آنکه تمایلی به خوردن قورباغه داشته باشد، در نزدیکی هم زندگی می کردند (البته باید درنظر داشت که عنکبوت های غول پیکر در صورتی که شرایط اجازه دهد، از قورباغه های کوچک و معمولی تغذیه می نمایند) و عنکبوت Poecilotheria نیز یک گونه بزرگ و تهاجمی از عنکبوت های تارانتولا است که قادر به کشتن و خوردن قورباغه های کوچک است.

اخیرا کاروناراتنا و آمارسینگ نیز در سال 2009 گزارشی را درباره ارتباط نزدیک بین قورباغه میکروهیلید Ramanella Naggoi و رتیل ترافوسید Poecilotheria ornata در سریلانکا منتشر کردند. این گونه قورباغه و رتیل نیز در یک سوراخ مشترک در درخت با هم زندگی می نمایند و در خانه آنها تعدادی تخم یا بچه های عنکبوت و بعلاوه تخم یا بچه های قورباغه نیز مشاهده می گردد. در این مقاله در عین حال به گزارش مبهم منتشر شده به وسیله جی. میلر در سال 2003 نیز اشاره شده که در آن قورباغه میکروهیلید در آمریکای جنوبی (بولیوی) ارتباط صمیمانه ای با رتیل ترافوسید Xenesthis immanis داشته .

روابط پیچیده: همسفرگی یا همزیستی

مقالات مختلفی که اخیرا درباره ارتباط محبت آمیز قورباغه میکروهیلید و عنکبوت تارانتولا منتشر می گردد، نمونه ای از همسفرگی هستند. همسفرگی، پدیده ای است که در آن دو گونه جانوری رابطه ای را ایجاد می نمایند که تنها برای یکی از دوطرف سودمند است ولی برای گونه دوم هیچ هزینه یا سودی ندارد. مثلا اگر یک خفاش کوچک و حشره خوار در پشت بام خانه شما زندگی کند، این خفاش از خانه شما سودمند خواهد شد ولی شما چیزی عادیتان نمی گردد و البته حضور خفاش هیچ هزینه ای برای شما به همراه نخواهد داشت. پس اگر این قورباغه های میکروهیلید و عنکبوت ها یک ارتباط همسفرگی داشته باشند، تصور می کنم این طور تصور می گردد که قورباغه ها به لطف ارتباطشان با عنکبوت ها، از شر شکارچیانشان در امان خواهند بود ولی عنکبوت ها درعوض، چیزی عایدشان نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

عکس | سحابی چشم گربه در تور هابل افتاد

تصاویر | راز جالب زندگی این جانوران شگفت انگیز !

البته همانطور که تا به اینجا دیده ایم، نشانه ها حکایت از آن دارند که مسائل پیچیده تر از این هستند. قورباغه ها از ارتباط با این عنکبوت های بزرگ سود می برند و از خطر شکار شدن به وسیله مارها در امان می مانند که این به لطف حضور عنکبوت داستان ماست. مخصوصا اینکه در سریلانکا، عنکبوت ها، مارها، مارمولک ها، مانتیدها و دیگر شکارچیان قورباغه به وفور یافت می شوند که معمولا در سوراخ درخت هایی که عنکبوت های تارانتولا در آن زندگی می نمایند از این موجودات خبری نیست.

کاروناراتنا و آمارسینگ در گزارش خود در سال 2009 به این نکته اشاره کردند که بارها شاهد آن بودند که در هنگامی که یک گونه مارمولک، سعی داشته تا تخم های قورباغه که در خانه مشترک قورباغه و عنکبوت در سوراخ درخت است را بخورد، عنکبوت Poecilotheria به مارمولک حمله نموده است. از سوی دیگر به جامانده غذاهای عنکبوت، به منزله غذا برای بچه قورباغه ها بوده و خود قورباغه ها هم از حشرات کوچک تغذیه می نمایند و این از دیگر فواید زندگی در کنار عنکبوت های غول پیکر برای قورباغه هاست. از سوی دیگر سود عنکبوت ها از این همزیستی در این است که قورباغه ها ، مورچه هایی که ممکن است به تخم عنکبوت حمله ور شوند را می خورند. چرا که به خاطر ریز بودن جثه مورچه ها، مقابله با آنها برای عنکبوت ها سخت خواهد بود و از همین رو در مقابل مورچه ها درمانده اند.

در نتیجه هم قورباغه ها و هم عنکبوت های تارانتولا از زندگی مشترک و ارتباط با یکدیگر سود می برند و اگر این گونه باشد، نمی توان ارتباط آنها را همسفرگی دانست و باید آن را همزیستی نامید. همزیستی پیچیده تر از همسفرگی است و بدین معناست که هر دو گونه از ارتباط با یکدیگر سودمند بوده و حتی به یکدیگر وابسته هستند.

این احتمال وجود دارد که اوضاع بدین ترتیب پیش برود ولی هنوز هیچ نشانه ای موجود نیست که قورباغه ها و عنکبوت ها، بتوانند بدون یکدیگر زنده بمانند. در عکس زیر می بینید که دسته ای از عنکبوت ها در حال غذارسانی به یک قورباغه هستند و در عین حال قورباغه نیز از هرگونه خطر تهاجمی در امان است.

همانطور که گفته شد، واقعیت این است که ارتباط متقابل مذکور دست کم در دو قاره، بین قورباغه ها و عنکبوت ها دیده شده و در بین گونه های متمایزی از این دو جانور رخ می دهد و این نشان می دهد که این ارتباط بیش از یک بار تکامل یافته و حتی ممکن است گسترده تر از آنچه تصور می گردد باشد و باید رفتارهای دیگر در گونه های دیگر نیز مورد آنالیز قرار بگیرند؛ در عین حال، نشانه های نیز وجود دارد که طبق گفته پاول در سال 1984،حاکی از آن است که این همزیستی فقط به قورباغه های میکروهیلید با عنکبوت ها منتهی نمی گردد و نوع دیگری از قورباغه به نام Tungara قورباغه Engystomops pustulosus و تارانتولاس در مکزیک نیز چنین همزیستی مشابهی را تجربه نموده اند؛ جالب اینجاست که این گونه قوربانه، میکروهیلید نیست و یک نوع لپتوداکتیلوید است.

منبع: ساینتیفیک امریکن

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1457

به "عکس ، دلایل شگفت انگیز دوستی صمیمی قورباغه و عنکبوت ! (طراحی خانه ویلایی دوبلکس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، دلایل شگفت انگیز دوستی صمیمی قورباغه و عنکبوت ! (طراحی خانه ویلایی دوبلکس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید