اما و اگرهای راه اندازی بورس مسکن، معاملات مسکن شفاف می گردد

به گزارش میهن دی ال، خبرنگاران: عضو شورای عالی بورس، آخرین شرایط راه اندازی بورس مسکن را تشریح کرد.

اما و اگرهای راه اندازی بورس مسکن، معاملات مسکن شفاف می گردد

جهت دریافت خدمات درب ورودی ساختمان ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سعید اسلامی با تاکید بر این که هنوز جزییات فروش مسکن در بورس تعیین نیست، اظهار کرد: این موضوع یک ایده بوده که چند هدف را دنبال می نماید؛ نخست شفاف شدن معاملات مسکن است و دوم اینکه افرادی که توان اقتصادی آن ها به اندازه خرید یک واحد مسکونی نیست، این امکان را داشته باشند که خود را در مقابل افزایش قیمت تا حدی پوشش دهند. برای مثال اندازه 20 متر پول مسکن دارند و قادر نیستند یک واحد مسکونی بخرند اما اگر خریدی هم ننمایند و قیمت مسکن افزایش یابد، همین توان را هم از دست می دهند. در این راستا این امکان برای آن ها فراهم می گردد که به اندازه 20 متر فعلا خرید نمایند که اگر افزایش قیمت شد، 20 متر را داشته باشند.

وی ادامه داد: البته راه اندازی بورس های مسکن مشکلاتی دارند؛ اولا به طور سراسری در جهان تجربه جدی ندارد و بیشتر بورس های محلی این کار را انجام می دهند. بیشتر ابزارهای وابسته در بورس ها معامله می گردد و دلایل آن هم متعدد است. از جمله اینکه مسکن خاصیت اصلی کالاهای بورسی را که مهم ترین آن ها همگن بودن است را ندارد. برای مثال وقتی دو نفر سهم یک شرکت را می خرند، همه شرایطشان مانند کسب سود و... مشابه یکدیگر است اما در خصوص مسکن اینطور نیست. حتی قیمت واحدهای مسکونی در یک مجتمع مسکونی هم با هم تفاوت دارد. به همین دلیل راه اندازی بورس مسکن پیچیدگی فنی دارد.

عضو شورای عالی بورس با بیان این که عزم جدی برای راه اندازی بورس مسکن وجود دارد، گفت: امیدوارم در فروش واحدهای وابسته به نهادهای دولتی و حاکمیتی و ایجاد شفافیت سریع کار کنیم که گشایش هایی در اقتصاد کشور ایجاد گردد اما این موضوع پیچیدگی های فنی خود را دارد. شاید مجبور باشیم از ساده ترین نوع آغاز کنیم و بعد اصلاحاتی انجام دهیم. چندین جلسه حول محور این موضوع پیش رو است و درحال حاضر تا جایی که من اطلاع دارم بیشتر شبیه یک ایده است که ساز و کارهای آن هنوز تعیین نشده است.

اسلامی ادامه داد: یکی از راهکارها این است که یک پروژه تعیین برای مثال یک پروژه 50 هزار متری را می توان به ابزارهایی که مورد معامله واقع گردد تبدیل کرد. از این جنس کارها می گردد انجام داد که به سادگی یاری کند که این ابزارها راه بیافتد. البته در آن صورت مسکن وارد بورس نشده است بلکه پروژه وارد بورس شده است.

تفاهم نامه وزارت راه با سازمان بورس

بر اساس این گزارش، 16 اردیبهشت ماه امسال تفاهم نهایی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس برای تامین اقتصادی پروژه های مسکن و حمل و نقل به وسیله بازار سرمایه انجام و اعلام شد در فاز اول قرار است 1000 واحد مسکونی از این طریق تامین اقتصادی گردد. فعال کردن صندوق های زمین و ساختمان و تامین زمین مورد احتیاج فراوری مسکن با اصلاح آیین نامه بر اساس مشکلاتی که سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی داشت در جریان است.

مدیران وزارت راه و شهرسازی معتقدند با اصلاح قانون ساماندهی و فراوری و عرضه مسکن تحرکی در بخش فراوری مسکن ایجاد می گردد و می توان علاوه بر تامین مسکن تامین خدمات و توسعه شهری را نیز همزمان انجام داد.

در حال حاضر تفاهمی با سازمان بورس اجرا شده تا تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان محقق گردد. چنانچه بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز، بخشی از صندوق ها را اجاره نمایند توان تامین اعتبار صندوق ها وجود دارد. از سوی دیگر آن طور که محمود محمودزاده - معاون وزیر راه و شهرسازی - گفته است، امکان خرید و فروش سهام مسکن که تحت عنوان خرید متری مسکن شناخته می شد، در بازار سرمایه ایجاد شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 327

به "اما و اگرهای راه اندازی بورس مسکن، معاملات مسکن شفاف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای راه اندازی بورس مسکن، معاملات مسکن شفاف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید