الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه های در حال بهره برداری

به گزارش میهن دی ال، خبرگزاری خبرنگاران- تعداد حوادث و خسارات ناشی از آن ها در بخش صنایع انرژی همواره با شدت و تواتر بالایی همراه بوده است. از آنجا که وقوع حوادث در صنایع مزبور، موجب ایجاد آسیب و خسارت به تولید، نیروی انسانی، مواد شیمیایی، تجهیزات و در نتیجه از بین رفتن بخش بزرگی از سرمایه های ملی می گردد، شناسایی ریسک ها و ارزیابی آن ها، اولین گام در توسعه ایمنی و بهداشت در صنایع فرایندی خواهد بود.

الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه های در حال بهره برداری

به گزارش خبرنگاران، ریسک های بخش انرژی معمولا فراوانی بسیار کم ولی شدت بسیار بالایی دارند، این امر باعث شده است که بخش انرژی هر کشور جزء بخش های پرریسک دسته بندی گردد. بنابراین برای پوشش ریسک های آن باید بیمه نامه های مناسب طراحی و پیاده سازی شوند. طراحی چنین بیمه نامه هایی مستلزم شناسایی دقیق تمامی ریسک ها، تعیین ضوابط پذیرش ریسک های یک بیمه گذار و انتها انجام محاسبات بیم سنجی محصول طراحی شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، میز تخصصی بیمه های اتکایی پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با موضوع الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه های در حال بهره برداری نموده است. این پژوهش از طریق فاطمه عطاطلب راهبر میز تخصصی بیمه های اتکایی پژوهشکده بیمه و با همکاری دکتر امیرتیمور پاینده نجف آبادی استاد گروه بیم سنجی دانشگاه شهید بهشتی و با هدف یافتن الگویی جهت پذیرش ریسک اجرا شده است.

طراحی الگوی پذیرش ریسک نیازمند طراحی یک سیستم ارزیابی ریسک است و در این راستا گزارش حاضر به بررسی فرآیند پذیره نویسی در حوزه بیمه های انرژی با تمرکز بر نحوه ارزیابی ریسک پالایشگاه های در حال بهره برداری می پردازد. پذیره نویسی فرآیندی است که بیمه گران برای تعیین ریسک های بیمه کردن کسب وکارهای مختلف استفاده می کنند. در این فرایند امکان قبول یا عدم قبول ریسک بررسی می گردد و در صورت قابل قبول بودن، قیمت مناسب برای پوشش ریسک محاسبه می گردد.

پژوهش حاضر به بیان روش های ارزیابی ریسک در حوزه انرژی و ایجاد بینشی از گزارش ارزیابی ریسک برای بیمه گران می پردازد. همچنین نمونه هایی از خسارت های سال های گذشته که در سایر کشورها رخ داده است به همراه درس آموخته ای از حوادث گذشته را ارائه می کند. خروجی نهایی این گزارش نیز منجر به طراحی یک فرم پیشنهادی برای تهیه گزارش بازدید اولیه شده است.

بر اساس یافته های این مطالعه، ارزیابی و مدیریت ریسک در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران، باتوجه به ماهیت خطرآفرین این صنعت و ارزش های بالای سرمایه ای موجود در آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لزوم بیمه کردن تمام بخش های این صنعت در تمامی مراحل ساخت، اجرا، آزمایش و بهره برداری به شدت احساس می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1311

به "الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه های در حال بهره برداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی ارزیابی ریسک پالایشگاه های در حال بهره برداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید