کشف بازی ترسناک مایاها از روی نوشته های لوح سنگی 1400 ساله!

به گزارش میهن دی ال، بازی ترسناک مایاها

اگر روزی از من بخواهند تا میان تمام قوم هایی که شناختم یک قوم که از همه عجیب و غریب تر است را نام ببرم، بی شک از تمدن مایا نام خواهم برد و البته حدس می زنم پاسخ خیلی از افراد دیگر نیز همین باشد. هر بار که مطلبی از قوم مایا منتشر می گردد بی شک همه می دانند که قرار است یکی دیگر از ابعاد و رازهای شگفت انگیز این قوم را در دایره دانسته های خود در این قوم اضافه نماییم اما این بار می خواهیم رازی از این قوم و تفریح هایش را برای شما برملا نماییم که از یک لوح سنگی 1400 ساله استخراج شده است، بازی ترسناک مایاها! این بازی ترسناک مایاها باعث باز شدن افق های دیگری از حقایق این قوم برای جهانیان است که ما در ادامه در خبرنگاران آن حقایق را بازگو خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

کشف بازی ترسناک مایاها از روی نوشته های لوح سنگی 1400 ساله!

در ابتدا بگذارید برای یادآوری کمی درباره قوم مایا و حقایقی درباره این قوم برای شما بگوییم. مایاها، قومی باهوش از قاره آمریکای جنوبی هستند که به علت علوم پیشرفته و عجیبی که آن دوران در زمینه ستاره ها، ریاضیات و هنر و معماری داشته اند، در جهان مشهور شده اند. یکی از گفته هایی که مایاها را بسیار در جهان معروف کرد، پیش بینی انتها جهان در سال 2012 بوده است که البته این اتفاق نیفتاد و ما هنوز هم در این جهان هستیم!

مایاها درباره تقویم جهان اینگونه گفته بودند که، جهان در روز 11 آگوست سال 3114 قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است. مایاها تقویم های مختلفی دارند که همگی با هم در ارتباط هستند. قوم مایا معتقد است که بیشتر بخش های جهان ناشناخته به جای مانده و در زیر خاک مدفون است. بسیاری از مکان هایی که مایاها از آن نام می برند در پالنکو در جنوب مکزیک و چیچن ایتزا در شمال، تا حدود بسیار زیادی حفاری شده است و برخی دیگر نیز مدفون به جای مانده است!

مایا از هواداران سونا بوده است. مایاها از سونای خشک لذت می برده اند و به علت داشتن سوناهای زیبا در شبه جزیره یوکاتان معروفیت فراوانی پیدا کرده اند. سونای مایاها که به آن ها خانه عرق نیز می گویند، یکی از محبوب ترین تشریفاتی است که مایاها داشته اند و امروزه هم در هتل ها و استراحت گاه های جهان برای مسافران ارائه می شود.

مایاها سونایشان را از سنگ سونا و یا گل ادوبی می سازند که هر دوی آن ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. مایا، آب را با سنگ آتش گرم کرده تا حدی که بخار زیادی فراوری شود. در این فرآیند، از برگ درختان نیز بهره گرفته خواهد شد. بسیاری از افراد فکر می نمایند که مایاها از بین رفته اند و یا ناپدید شده اند اما اصلا اینطور نیست.

فرهنگ مایاها هنوز پابرجاست و آن ها هنوز هم هستند. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته، معین شده است که حدود 6 یا 7 میلیون نفر از مایاها در حال حاضر در قاره آمریکا زندگی می نمایند. برخی از آن ها توانسته اند تا خودشان را با زندگی نو همراه سازند و همانند انسان های دیگر عصر تکنولوژی زندگی نمایند اما خیلی از آن ها هنوز هم طبق فرهنگ و سنت هایشان عمل می نمایند و زبان مایایی را به عنوان زبان اول برای خود انتخاب کرده و در ارتباطاتشان از آن استفاده می نمایند.

بیشتر مایاها هنوز هم در کشور مکزیک و در شهرهای تاباسکو و کوئینتانا و برخی از آن ها هم در کشورهای ناحیه آمریکای مرکزی مثل گواتمالا و هندوراس و ال سالوادور زندگی می نمایند. حال می رسیم به موضوعی که در مقدمه درباره آن گفتیم، یعنی بازی ترسناک مایاها صحبت کنیم. داستان کشف لوح سنگی 1400 ساله مایایی ها و از آن عجیب تر، کشف یک بازی ترسناک در آن مایه تعجب خیلی از افراد شده است.

بر روی این لوح 1400 ساله، قوانین یک بازی ترسناک روی آن حکاکی شده است. مایه تعجب است این نکته اما در این بازی سر کاپیتان تیم برنده را از تنش جدا می کردند! دیلی میل در این باره نوشته است که 2 نقش حکاکی شده از سر قطع شده بازیکنان مایایی، اطلاعات نوی درباره این بازی وحشتناک به ارمغان آورده است و نشان می دهد که این نوع بازی در برقراری ارتباط میان جوامع مختلف بسیار مهم بوده است.

کارشناسان می گویند که قدمت این لوح ها به سال 600 تا 800 میلادی باز می شود و در میان بقایای گمشده شهر تیپان چن یوتز در بلیز پیدا شده است. بعلاوه به نظر می رسد که این لوح اولین نمونه در نوع خود می باشد. در کنار نوشته های هیروگلیفی این لوح، تصاویری از بازیکنان نشان داده شده است که کمربندهای حفاظتی به تن دارند و اینچنین به نظر می رسد که این بازی 9 نفره بوده است و بعلاوه زمین بازی آن ها نیز از جنس سنگ بوده است.

به گفته باستان شناسانی که این لوح را ترجمه کرده اند، این بازی به مدت 2 هفته برگزار می شده است و به عنوان جایزه، سر کاپیتان تیم برنده از تنش جدا می شده است. شاید باورنکردنی باشد اما بر اساس اعتقادات مایاها، این کار افتخاری ابدی را نصیب کاپیتان تیم برنده می کرده است.

دانشمندان طی آنالیز لوح سنگی به این نتیجه رسیدند که جوامع مختلفی در تیپان چن یوتز، شهر مایاها زندگی می کرده است. کریستوفر اندرس در این باره می گوید که: متون ترجمه شده بر روی این لوح، نشان دهنده روابط پیچیده سیاسی بین حاکمان در سراسر منطقه ها مایایی است.

تمدن مایا به مدت 3 هزار سال در آمریکای مرکزی حکومت نمود و به عنوان تنها قومی معرفی می شوند که یک زبان نوشتاری برای خود داشتند. مایایی ها همچنان دارای هنر، معماری، ریاضی و سیستم نجومی بسیار پیشرفته ای نیز بودند.

تیپان چن یوتز در سال 2009 و در جنگل پیدا شد. این دو لوح سنگی در سال 2015 کشف شده است. در نقش هایی که بر روی این لوح کشف شده است، بازیکنان کمربند حفاظتی پوشیده اند و چوبی به دست دارند که نوارهایی از آن بیرون زده است. طبق نوشته های هیروگلیفی، نام این بازی 9 دست، توپ چرخان است.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1272

به "کشف بازی ترسناک مایاها از روی نوشته های لوح سنگی 1400 ساله!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بازی ترسناک مایاها از روی نوشته های لوح سنگی 1400 ساله!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید