نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر به همت محققان دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد

به گزارش میهن دی ال، نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر از سوی محققان دانشکده مهندسی مکانیک و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر به همت محققان دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر توسط محققان دانشکده مهندسی مکانیک و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

داود معروفی، مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع توسط محمدصادق، ولی پور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مهندس محمدمهدی اسماعیلی دانش آموخته کارشناسی ارشد این دانشکده در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره 100805 به ثبت رسید.

ولی پور در شرح این اختراع اعلام کرد: نیروگاه دودکش خورشیدی، فناوری نوینی از نسل نیروگاه های حرارتی خورشیدی است که علاوه بر فراوری معمول برق و استخراج برق از انرژی ذخیره شده، در فراوری آب شیرین، فراوری محصولات کشاورزی، تصفیه هوا و شکست وارونگی دما نیز کاربرد دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان اضافه کرد: تا به امروز نمونه تجاری از این نیروگاه برای فراوری برق ساخته نشده است، اما محققان در سراسر دنیا در حال اجرا تحقیقات مبنایی، کاربردی و تجربی و انتشار مقالات و ثبت اختراع هایی در این زمینه هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: این اختراع برای نخستین بار امکان استفاده از محصولات احتراق گاز فلر در یک نیروگاه خورشیدی را مطرح نموده و منجر به خلق نیروگاهی ترکیبی از انرژی فسیلی و انرژی تجدیدپذیر شده است؛ به شکلی که نقاط ضعف هر کدام از طریق نقاط قوت دیگری پوشش داده شده و حاصل این کار نیروگاهی خورشیدی با توان خروجی بالا و قابلیت فراوری توان در شب است که از به هدر رفتن حجم عظیمی از اتلاف انرژی بر اثر سوزاندن گاز فلر جلوگیری می نماید و باعث کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و گاز های آلاینده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 899

به "نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر به همت محققان دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر به همت محققان دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید