فضای یوتیوب برای بچه ها امن تر می شود
به گزارش میهن دی ال، به دنبال شیوع کرونا و اعمال قرنطینه های اجباری، بچه ها سراسر جهان مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری می کنند و شرکت های تبلیغاتی هم با غنیمت شمردن فرصت، آنها را هدف گرفته اند. همین موضوع سبب افزایش فشارها بر غول های فناوری همچون گوگل و فیس بوک شده است تا از انتشار تبلیغاتی که بچه ها را نشانه می گیرند ممانعت کنند.
در این میان، انتقادها نسبت به یوتیوب که یکی از زیرمجموعه های گوگل به شمار می رود بسیار بالا گرفته است و حالا این پلتفرم از برنامه های نظارتی جدید خود در این زمینه با کمک هوش مصنوعی خبر می دهد.
رصد مجازی بچه ها
به تازگی در امریکا نامه ای سرگشاده توسط کنندگان مجلس، دانشگاهیان و طرفداران حقوق بچه ها امضا شده و از شرکت های فناوری بویژه گوگل، آمازون، اپل، فیس بوک و مایکروسافت خواسته شده است تا در انجام تبلیغات برای افراد زیر 18 سال بازنگری کنند. در این نامه به طور تعیین به یوتیوب اشاره شده و آمده است: در دوران کرونا که بچه ها بیش از گذشته به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی روی آورده اند، تخلف ها در زمینه جمع آوری اطلاعات بچه ها نیز اوج گرفته و باید فکری به حال این موضوع کرد.
واقعیت این است که اکنون بچه ها از سنین بسیار پایین در فضای مجازی حضور دارند، از فیلم ها و محتواهای آنلاین استفاده می کنند و گاه نیز نظارت والدین در زمینه حضور آنها در این فضا چندان پررنگ نیست که همین موضوع دردسرها را دوچندان می کند. یک کودک 5ساله تا زمانی که از سن 13سالگی عبور کند بارها توسط غول های فناوری رصد می شود، علایق و سلایق وی توسط این شرکت ها هدفگیری می شود و اطلاعات وی در اختیار شرکت های تبلیغات آنلاین قرار می گیرد. درواقع این شرکت ها با شناسایی علاقه بچه ها، درآمدزایی می کنند درحالی که ممکن است کودک کلاً جهت را به غلط طی کرده باشد. در این میان راه برای افرادی که از عدم دانش بچه ها استفاده می کنند نیز باز است و گاه با سوء استفاده از اطلاعات شخصی، مسائل زیادی برای بچه ها پیش می آید که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود.
دغدغه نقض حریم شخصی بچه ها
اما مشکل تنها تأثیر آگهی های تبلیغاتی بر بچه ها نیست، مشکل بزرگ تر این است که شرکت های تبلیغاتی، داده های شخصی و اطلاعات بچه ها را از کمپانی های بزرگ خریداری می کنند. دونان مک کان از فعالان مبارزه با نقض حریم خصوصی در بریتانیا، یادآور شد چندی پیش یوتیوب که در مالکیت گوگل واقع شده است، متهم شد اطلاعات 5میلیون کودک زیر 13سال بریتانیایی را بدون اطلاع والدین آنها استخراج کرده و در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار داده است. این درحالی است که قوانین محافظت از اطلاعات شخصی اتحادیه اروپا استخراج هرگونه اطلاعات مربوط به بچه ها را ممنوع کرده است. وی که سه کودک زیر 13سال دارد معتقد است گوگل و یوتیوب باید جریمه 100 تا 500 پوندی به بچه های که تعیین شده حریم شخصی آنها نقض شده، بپردازد. وی ادامه داد: البته در سال گذشته نیز یوتیوب به دلیل بی توجهی به حریم شخصی بچه ها و تعلل در محافظت از داده های آنان، مبلغ 170میلیون دلار در امریکا توسط کمیسیون تجارت فدرال(FTC) و دادستان کل نیویورک جریمه شد.
درمقابل، برخی فعالان حقوق کودک نگران هستند که افزایش فشار بر یوتیوب و سایر پلتفرم های آنلاین، منجر به کاهش تولید محتوای آنلاین برای این قشر شود. یکی از این افراد، پری گریپ است که کلیپ های کوتاه آواز و انیمیشن را برای بچه ها تهیه کرده و در یوتیوب آپلود می کند. وی که این روزها بسیار مورد توجه بچه ها واقع شده است معتقد است اگر تولیدکنندگان محتوا برای بچه ها را بی انگیزه کنید عملاً روزی می رسد که هیچ محتوای کودکی نخواهیم داشت.
این آگهی های حساسیت برانگیز
اما کدام آگهی ها حساسیت زایی بیشتری داشته است؟ یکی از مواردی که حساسیت ها نسبت به آن افزایش یافته، تبلیغ غذاهای آماده و ناسالم در شبکه های اجتماعی است. در نامه سرگشاده ای که منتشر شده، آمده است: درحالی که بیشتر کمپانی های آنلاین جهان نسبت به تبلیغات تنباکو و مواد مخدر، الکل یا شرط بندی برای بچه ها حساس هستند اما به موضوع تبلیغات غذاهای ناسالم و فست فودها توجه چندانی نشده است.
بریتانیا یکی از کشورهایی است که به دلیل افزایش تعداد بچه ها چاق در این کشور، از مدت ها قبل نسبت به این موضوع حساس بوده و به چنین تبلیغاتی واکنش نشان داده است. به عنوان مثال در سال 2016 تبلیغات آنلاین مربوط به غذاهای ناسالم در بریتانیا ممنوع اعلام شد و هرچند پس از مدتی این قانون کمرنگ شد اما حالا با شدت دریافت کرونا و خانه نشینی و عدم تحرک بچه ها، باز هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. درحالی که تبلیغات تلویزیونی غذاهای آماده، سالانه درآمد 200میلیون پوندی ایجاد می کند. اکنون دولت بریتانیا به دنبال ممنوعیت تبلیغ این کالاها به صورت آنلاین است و گفته می شود تبلیغ تلویزیونی این غذاها هم تنها بعد از ساعت 9شب که بچه ها اجازه دیدن تلویزیون را ندارند و در رختخواب هستند قابل پخش خواهد بود. گوگل و یوتیوب هم برای همراهی با دولت بریتانیا اعلام کرده اند برای رفع این نگرانی، از اول اکتبر هرگونه تبلیغ غذاهای ناسالم را بر پلتفرم های خود ممنوع خواهند کرد.
اما آیا واقعاً تبلیغات آنلاین بر میزان استفاده بچه ها از فست فودها تأثیر زیادی دارد؟ در پاسخ باید به تحقیقاتی اشاره کرد که به تازگی در استرالیا انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهد نیمی از بچه ها 10تا 12 ساله و 90درصد بچه ها 13 تا 16ساله استرالیایی در رسانه های اجتماعی فعالیت دارند که این یک ظرفیت بزرگ برای شرکت های تبلیغاتی به شمار می رود و برندها هم این فرصت را غنیمت می شمرند.
این تحقیق نشان داد بیش از نیمی از بچه ها استرالیایی پست های مربوط به غذاهای فست فود و نوشابه های قندی را در فیس بوک لایک می کنند. بنابراین مواجهه آنها با چنین تبلیغاتی ریسک استفاده مجدد از این غذاهای ناسالم را بالا می برد. در این تحقیق بر 16پلتفرم بزرگ ازجمله اینستاگرام، تیک تاک، یوتیوب، اسنپ چت و فیس بوک بررسی هایی صورت گرفت و تعیین شد هیچ یک از این پلتفرم ها محدودیت های تعیینی برای تبلیغ این غذاهای ناسالم برای بچه ها ندارند. ازسوی دیگر هرچند YouTube Kids، پلتفرم محبوب بچه ها زیر 13سال تبلیغ چنین غذاهایی را ممنوع اعلام کرده اما باز هم عملاً بچه ها از آنها درامان نیستند و ظاهراً قوانین بازدارنده تعیین و محکمی برای مقابله با شرکت های تبلیغاتی متخلف وجود ندارد.
از دیگر موارد مورد بحث، تبلیغات مربوط به رژیم و کاهش وزن است که بسکمک از نوجوانان را دچار مسائل اساسی سلامت کرده است. به همین دلیل، فیس بوک و اینستاگرام به تازگی برای تبلیغات مربوط به رژیم و کاهش وزن و محصولات آرایشی برای بچه ها زیر 18سال، محدودیت هایی ایجاد کرده است.
هوش مصنوعی در خدمت یوتیوب
با توجه به اینکه یوتیوب بیش از سایر پلتفرم ها مورد هجمه فعالان حوزه کودک قرار گرفته، این پلتفرم از قوانین و ابزارهای جدیدی خبر داده است. یوتیوب به تازگی اعلام کرده می خواهد برای دسترسی به ویدیوهای منتشر شده بر بستر این پلتفرم، محدودیت های سنی قرار دهد و برای اطمینان از پیروزیت کار هم از تکنولوژی های مجهز به هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. به این ترتیب از تعداد بیشتری از مخاطبان و کاربران یوتیوب درخواست می شود به منظور تطابق سنشان با ویدیوی درخواستی، در اکانت خود ثبت نام کنند. به این ترتیب بچه ها هرگز به محتوای ویدیویی که تناسبی با سن آنها ندارد دسترسی پیدا نمی کنند.
یوتیوب قبلاً هم از سال 2017 ازهوش مصنوعی برای شناسایی ویدیوهای خشونت آمیز و... استفاده کرده است و حالا انتظار دارد با این روش، در تصمیم جدید خود نیز پیروز عمل کند. بر اساس قانون جدید یوتیوب، اگر شرکتی برای اهداف تبلیغاتی و... قصد جمع آوری هرگونه اطلاعات درباره بچه ها دارد حتماً باید ابتدا رضایت والدین در این زمینه کسب شود درغیر این صورت استفاده از اطلاعات مربوط به بچه ها به هر طریقی، جرم محسوب می شود. همچنین مقرر شد یوتیوب سالانه به کارمندان خود آموزش دهد که چگونه قانون حریم خصوصی بچه ها را رعایت کنند.
منبع: ایران آنلاین