راهکارهایی برای گذران ایام نوروز دانش آموزان

به گزارش میهن دی ال، تهران (پانا) - یک معلم و کارشناس آموزش و پرورش به بیان راهکارهایی برای گذران ایام نوروز دانش آموزان با تاکید بر حفظ جنبه تفریح سازی و مهارت آموزی پرداخت.

راهکارهایی برای گذران ایام نوروز دانش آموزان

به گزارش ایسنا، زهرا علی اکبری با بیان اینکه تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای دانش آموزان است تا کمی از مسئولیت ها و تکالیف مدرسه دوری و بر روی خودتوسعه ای در زمینه های مختلف فردی کار نمایند اظهار کرد: با این وجود بیشتر دانش آموزان بر این باورند که در نوروز باید از هرگونه یادگیری و کسب مهارت نو یا ارتقای دانسته هایشان اجتناب نمایند تا تعطیلات خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اما راه های زیادی برای دانش آموزان وجود دارد که علاوه بر گذراندنِ خوش ایام نوروز، تعطیلات را به طور مفید سپری و مهارت های نوی کسب نمایند و سرگرم شوند؛ چرا که فعالیت های مختلفی وجود دارد که هرگز در طول سال تحصیلی زمان کافی برای انجام آنها وجود ندارد.

این معلم و کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان تمایل دارند در نوروز فقط استراحت نموده و از تعطیلات خود لذت ببرند، بنابراین زمانی که از بهره وری از تعطیلات با آنان صحبت می گردد، با بی میلی به آن واکنش نشان می دهند گفت: بنابراین محتمل است در سازماندهی برنامه های اوقات فراغت و مدیریت زمان به یاری احتیاج داشته باشند. آنها با کمی کوشش، می توانند روزهای تعطیل را با فعالیت های نشاط آور سپری و چیزهای نوی یاد بگیرند که می تواند هم در فعالیت های مدرسه و هم در زندگی روزمره برایشان بسیار مفید باشد.

علی اکبری اضافه کرد: پاسخ به این سوال که چگونه در تعطیلات خوش بگذرانیم و در عین حال کار مفیدی انجام دهیم؟ برای دانش آموزان بسیار مهم است. ما باید به بچه ها و نوجوانان آموزش بدهیم که اگر بیش از حد معمول وقت آزاد دارید، با مدیریت زمان از آن برای یادگیری چیزهای نو بهره ببرید. بعضی بر این باورند که دانش آموزان از یادگیری خسته شده اند، اما ما درباره مهارت هایی صحبت می کنیم که در عین حال مفید و سرگرم نماینده هستند.

وی با بیان اینکه برای کسب مهارت های ماندگار و توانمندی باید همواره از علایق و تمایلات بچه ها حمایت کنیم، زیرا تعهد به همراه علاقه، دانش مفید زیادی (صبر، انضباط، تدبیر و غیره) را به همراه دارد گفت: در ادامه به چند مهارت اشاره می گردد که دانش آموزان می توانند با انجام فعالیت های آنها در سرانجام تعطیلات نوروزی حس خوبی از کسب آنها داشته باشند. این مهارت ها به حل تمرین های سخت مدرسه ای و حفظ کردن های طوطی وار احتیاجی ندارد، چرا که فقط به دانش آموز یاد می دهد در کنار کسب مهارت ها می تواند از زندگی کردن و تعطیلات لذت ببرد:

فعالیت های ورزشی: تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای بهبود سلامت جسمانی دانش آموزان است، چرا که مدت زیادی با آموزش های مجازی از ورزش کردن، فواید آن و هیجانات مثبت و انگیزه بخش دور بوده اند. ورزش چه فردی و چه تیمی خواستگاه اتفاقات خوب جسمی و روحی در بچه ها و نوجوانان است. به دانش آموزان یاری می نماید تا از منطقه آسایش خود و کم تحرکی خارج شوند و در این فرآیند علاو بر شادی و نشاط سلامتی جسم خود را بهبود ببخشند. در تعطیلات نوروزی که حال و هوای مطبوع آن مطلوب ورزش است یکی از برترین پیشنهادها برای دانش آموزان، اهتمام ورزیدن به ورزش های فردی و گروهی است.

نقاشی کردن: نوروز زمان مناسبی برای پرداختن به هنر و نقاشی است، دانش آموزان زمان زیادی برای مشاهده پیرامون خود دارند. طبیعت رنگارنگ و سرشار از انرژی است و این یک فرصت عالی برای ترجمه زیبایی های طبیعت بر روی بوم یا کاغذ است. نقاشی کردن به دانش آموزان صبر و حوصله می آموزد، زیرا تنها زمانی که تمرکز داشته باشیم می توانیم یک اثر هنری خلق کنیم. آموزش هنر و تربیت هنری در بروز نوآوری و خلاقیت، رشد اخلاقی، پرورش عواطف و احساسات، رشد مهارتی، نظم و دقت تاثیری شگرف دارد.

تصویربرداری و عکاسی: تصویربرداری اگر با پیاده روی یا گشت وگذار در طبیعت بهاری همراه گردد، می تواند یک فعالیت بسیار موثر و ارزشمند باشد. امروزه با پیشرفت های فناوری برای عکاسی کردن فقط به یک گوشی مجهز به دوربین، آگاهی از تنظیمات دوربین و دقت در جزئیات احتیاج داریم. اغلب به علت سبک زندگی سریع بسیاری از زیبایی های موجود را از دست می دهیم، بنابراین عکاسی راهی عالی برای ثبت آن لحظات زیبا است. در سند تحول بنیادین توسعه و توسعه حساسیت زیبایی شناختی به عنوان یک هدف آموزشی وپرورشی بیان شده است و ارج نهادن به زیبایی شناسی، مهمترین ارزش فرهنگی است که حتی بیشتر از کسب دانش به خاطر نفس دانش مورد علاقه است.

خواندن و نوشتن: وقتی در خصوص روش های مفید گذراندن تعطیلات برای دانش آموزان صحبت می کنیم، کتاب خواندن موضوعی اجتناب ناپذیر است. مطالعه هنوز هم یکی از برترین و مفیدترین فعالیت های پیشنهادی به دانش آموزان در تعطیلات است. آنان اغلب دوست دارند بگویند که نمی خواهند وقت کم تعطیلات خود را صرف مطالعه نمایند، اما والدین با برنامه ریزی خوبی می توانند این بهانه دانش آموزان را به یک فرصت کتابخوانی خاطره انگیز تبدیل نمایند.

همان طور که ما فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را بازگو و بازنویسی می کنیم، کوشش کنید تا دانش آموزان هم کتاب داستان ها و رمان های مورد علاقه خود را در محیط خانه با دیگران و یا دوستانشان به اشتراک بگذارند. باید از بچه ها و نوجوانان در ایام تعطیلات خواست که به نوشتن خاطرات نوروزی خود بپردازند و در سرانجام فرایند رشد و ارتقای خود در مهارت نوشتن را ارزیابی و آنالیز نمایند.

اینها چند مهارت ساده است که همه دانش آموزان می توانند در طول تعطیلات بیاموزند و موفقیت در آنها به عزم دانش آموز و حمایت والدین به دور از اجبار و خستگی بستگی دارد. آنچه در نوروز آموخته می گردد می تواند برای بقیه عمر مفید باقی بماند، اگر فقط به عنوان یک درس بزرگ زندگی باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 1349

به "راهکارهایی برای گذران ایام نوروز دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای گذران ایام نوروز دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید