راهنمای آغاز خانه تکانی عید نوروز

به گزارش میهن دی ال، دانستن اصول و نکات خانه تکانی در کنار برنامه ریزی درست و تقسیم کار بهترین راه برای آغاز خانه تکانی است. برای آغاز خانه تکانی از کجا باید آغاز کنیم؟

راهنمای آغاز خانه تکانی عید نوروز

خبرنگاران | سرویس خانه داری - در آخرین روزهای سال غالبا خانه تکانیها آغاز شده و از هم اکنون آغاز خانه تکانی برای خانمها به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. برای انجام یک خانه تکانی به موقع، اصول و نکات خانه تکانی صحیح و فوت و فنهای این رسم پسندیده ایرانی، با سایت خبرنگاران همراه باشید.

خانه تکانی عید نوروز را از کجا آغاز کنیم؟

کابینتها

برای آشپزخانه تکانی، بهتر است در اول کار از کابینتها و قفسهها آغاز کنید. کابینتها، حداقل سالی یک بار به گردگیری و شستشو احتیاج دارند و اگر نایلون های کف آنها را هم عوض کنید به تمیزی و نظافت بیشتر آشپزخانه خود یاری عظیمی نمودهاید. پس از اینکه گرد و خاک بین شیارها و درزهای کابینت ها را کاملاً تمیز کردید با خیال راحت نایلون را پهن کنید و ظرف و ظروف را روی آن بچینید .

سری به قفسه ادویه ها بزنید. درست است که داشتن ادویه های خوشمزه و رنگارنگ احساس خوبی به انسان می دهد، اما آیا واقعا از همه این ادویه استفاده می کنید؟ به محض اینکه جواب منفی به خودتان دادید دست به کار شوید و ادویه هایی که سال هاست گوشه کابینت جا خوش نموده اند را دور بریزید.

یخچال و فریزر

یخچال و قفسههای آنرا با محلوهای مخصوص شستشو دهید تا میکروبزدایی گردد. برای تمیزکردن داخل یخچال و فریز میتوانید، از محلول جوش شیرین و آب یاری بگیرید تا علاوه بر پاکیزگی، بوی نامطبوع یخچال را نیز از بین ببرد .فریزرها معمولا پر از ظرفهایی هستند که مواد غذایی را داخل خودشان جا دادهاند. همین ظرفها، میزان زیادی فضا اشغال میکنند. پس از اینکه بدنه داخلی یخچال و فریزر و سطح قفسه های آن را تمیز کردید ، آنها را از برق درآورده، جلو بکشید تا از دیوار فاصله بگیرد و سطح پشت یخچال را از گرد و خاک تمیز کنید.

گاز و هود

خانم ها به تمیزی گاز خود بسیار اهمیت می دهند و همواره در حال گاز پاک کردن هستند ، اما به هرحال این کار هم جزیی از خانه تکانی است .

وسایل آشپزخانه

سایر وسایل آشپزخانه نظیر مایکرویو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کتری، قابلمههای عظیم و تمامی ظروف آشپزخانه را شسته و با دستمال خشک کنید.

راهنمای آغاز خانه تکانی اتاقها

کمدها

برای تمیز کردن کمدها مطمئن ترین راه این است که از اول آن را کاملا خالی کنید. با این روش میتوانید در خصوص هر لباس اضافه یا کهنه بهتر تصمیم بگیرید. برای اینکه آشفته نشوید، کمدها را یکی یکی خالی کنید. وسایل اضافی کمدها را دور بریزید. پنج وسیله را پیدا کنید که دور انداختنی هستند. پنج تای دیگر را هم پیدا کنید که برای گذاشتن روی دیوار مهربانی یا بخشیدن به خیریه ها مناسب می باشد. برای لباس هایی که جای زیادی میگیرند، کیسهای با قابلیت وکیوم شدن بخرید. این کیسه به شما امکان میدهد یک عالمه لباس را در بستهای قرار دهید که جای خیلی کمی میگیرد. هر لباس و وسیلهای را در کشوی مخصوص به خود قرار دهید.

تختخواب

ملحفه تشک را جدا کنید و بشویید. تمام روبالشیها را هم باید بشویید. پتو و لحافها را میتوانید به خشکشویی داده یا در ماشین لباسشویی بشویید. شستن پتو در ماشین لباسشویی چگونه است؟

کف

بایستی تختها را بردارید و زیر آنها را تمیز کنید. اگر وسیلهای زیر تخت هست، آن را هم بردارید و تمیز کنید. کف اتاق را جارو نموده و بشویید. دیوارها را هم تمیز کنید.

تزئینات

تمام قاب عکسها، میز تحریر، میز توالت، پریزها و باقی وسایل را با دقت تمیز کنید. کشوها را خالی کنید و درست مانند کمدها، وسایل اضافه را دور بریزید و بقیه را بعد از تمیز کردن دوباره در کشوها بچینید. توی هر خانه ای یک کشو وجود دارد که می گردد اسمش را کشوی بیخودی ها گذاشت. در این کشو انواع و اقسام وسایل به دردنخور پیدا می گردد؛ از باتری هایی که ضعیف شده اند گرفته تا روبان و کاغذ و .... یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که کشوی بی خودی ها را مرتب نموده و آن را از تمام چیزهای بی خودی خالی کنید. برای وسایلی که کاربرد دارند و واقعا مفید هستند، جای تازه ای پیدا کنید و بقیه را دور بریزید.

راهنمای آغاز خانه تکانی حمام و دستشویی

برای نظافت سرویس های بهداشتی در خانه تکانی با توجه به جنس کف، دیوارها، دستشویی، وان و… مواد شوینده و لوازم مناسب را انتخاب و شستشو را انجام دهید. حوله های قدیمی را که کثیف و کهنه شده است با خودتان بیرون بیاورید و حوله تمیز را جایگزین آن کنید.

راهنمای آغاز خانه تکانی سالن پذیرایی

دیوارها

برای خانه تکانی سالن، بهتر است از دیوارها آغاز کنید. تمامی دیوارها را با یاری اسفنج و ماده شوینده به خوبی بشویید. اگر روی دیوار ها با لک مدادرنگی روبرو شدید، فورا یک لایه باریک خمیر دندان روی لک بگذارید و پس از یک دقیقه آن را خوب پاک کنید.

شستن پردهها

برای بالا بردن دوام پردهها بهتر است ابتدا با جارو برقی گرد و خاک را از روی آن پاک کنید. نکتهای که باید توجه داشت این است که در هنگام شستن پردهها به جنس و رنگ آنها دقت کنید، زیرا روش شستن پردهها با جنسهای مختلف متفاوت خواهد بود. برای شستن پردههای قابل شستشو ابتدا پرده را با آب ولرم و پودر پاک کننده به مدت یک ساعت خیس نموده و سپس بشویید. پس از آبکشی باید پرده را نیمه خشک نصب کنید تا چروک نگردد.

شستن شیشهها

برای پاک کردن و برق انداختن شیشهها می توانید از دستمالهای بدون پرز بهره ببرید و با یاری اسپریهای شیشهشور، سطح شیشهها را از بیرون و داخل پاک کنید. در آخرین مرحله مقداری سرکه سفید را روی دستمالی بدون پرز اسپری نموده و از آن برای درخشان شدن شیشهها بهره ببرید.

پاک کردن لوسترها

برای پاک کردن آویز ها در خانه تکانی ابتدا با یک دستمال گرد و غبار آن ها را بگیرید و خوب تمیز کنید، بعد پارچه آغشته به الکل را روی آن ها بکشید تا کاملا تمیز گردد.

شستن فرش

در صورتیکه فرش شما احتیاج به شستشوی اساسی دارد بهترین گزینه سپردن آن به قالیشوییهای مطمئن است، لیکن به طور کلی برای درخشان کردن فرش های خانه در خانه تکانی مقداری نشاسته ذرت را روی فرش بپاشید و بگذارید یکی دو ساعت روی فرش بماند، بعد با جاروبرقی فرش را جارو کنید.

همچنین میتوانید تغییری در دکوراسیون سالن بدهید تا برای عید آمادهتر باشید. حتما لازم نیست برای سال نو میز غذاخوری خود را عوض کنید، با خرید یک رومیزی جدید و زیبا می توانید نمایی نو به آن بدهید. همچنین اگر یک گلدان با رنگی شاد روی میزی بگذارید و با چند شاخه گل آن را تزئین کنید، طراوت و زیبایی را به خانه خود آورده اید. قرار دادن چند گلدان گل طبیعی در زوایای مختلف خانه و جاهایی که نور کافی وجود دارد، زیبایی بسیاری به خانه شما می دهد.

منبع: setare.com
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: mihan-dl.ir شناسه مطلب: 720

به "راهنمای آغاز خانه تکانی عید نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای آغاز خانه تکانی عید نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید